aalan

یک سوال Latest سوالات

  1. رسم پولتاآبند (Polterabend) در آلمان ازدواج از آن دسته رویدادهای مهم زندگی هر فرد است که اهمیت بسیار زیادی دارد، به همین منظور در فرهنگ‌های مختلف شاهد رسم و سنت‌های مختلفی برای ازدواج هستیم. جالب است بدانید در آلمان خانواده عروس و داماد برای صرف شام دور هم جمع می‌شوند. تا اینجای این رسم چیز خاص و عجادامه مطلب ...

    رسم پولتاآبند (Polterabend) در آلمان

    رسم پولتاآبند (Polterabend) در آلمان

    ازدواج از آن دسته رویدادهای مهم زندگی هر فرد است که اهمیت بسیار زیادی دارد، به همین منظور در فرهنگ‌های مختلف شاهد رسم و سنت‌های مختلفی برای ازدواج هستیم. جالب است بدانید در آلمان خانواده عروس و داماد برای صرف شام دور هم جمع می‌شوند. تا اینجای این رسم چیز خاص و عجیبی ندارد اما رسم آلمانی‌ها برای ازدواج زمانی جالب می‌شود که خانواده عروس و داماد شروع به شکستن ظرف‌های چینی‌ می‌کنند.

    در این مراسم فقط باید ظرف‌های چینی شکسته شود و خبری از شکستن ظرف‌ و لیوان‌های شیشه‌ای نیست. در نهایت پس از اینکه خانواده عروس و داماد تمامی ظروف چینی که دم دستشان بود را شکستند، نوبت عروس و داماد فرا می‌رسد تا تکه‌های ظرف‌های چینی را که به هر سمتی پرت شده را جمع کنند. دلیل این رسم نیز همانند بسیاری دیگر از رسم‌ها مشخص نشده است اما می‌توان حدس زد، آلمانی‌ها با وادار کردن زوج جوان به جمع‌کردن ظرف‌های شکسته‌شده به آن‌ها راه و رسم همکاری و تلاش را آموزش دهند.

    در این بین گفته می‌شود آلمانی‌ها معتقد هستند این رسم باید حتماً در مراسم ازدواج انجام شود چرا که شکستن ظرف‌های چینی دوام ازدواج را بیشتر می‌کند و زوج را برای همیشه در کنار هم نگه‌می‌دارد.

    آیین رقص با مردگان در ماداگاسکار

    آیین رقص با مردگان در ماداگاسکار

    همان‌گونه که ازدواج در فرهنگ‌های مختلف اهمیت زیادی دارد، مرگ و میر نیز دارای اهمیت است و هر ملتی بسته به فرهنگ و باورهای خود، مراسم‌های مختلفی را برای از دنیا رفتگان برگزار می‌کند. مردمان ماداگاسکار از طریق این آیین به مردگان خود ادای احترام می‌کنند. آن‌ها بر این باور هستند که برگزاری این مراسم به حفظ روابط فامیلی میان زنده‌ها نیز کمک می‌کند.

    در نتیجه هر هفت سال یک بار، خانواده‌هایی که بضاعت مالی خوبی دارند، سفره‌ای می‌گسترانند و غذاهای خوشمزه و رنگ و وارنگ در این سفره پهن می‌کنند. سپس خانواده‌ها و وابستگان مردگان خود را دعوت می‌کنند و مراسمی عجیب با نام Famadihana را برگزار می‌کنند.

    ادای احترام از جانب زنده‌ها به مردگان در این مراسم از طریق اجرای رقص و پایکوبی صورت می‌گیرد و زنده‌ها با مرده‌ها می‌رقصند تا احترام خود را به آن‌ها ثابت کنند. گاهی اوقات نیز به مرده‌ها هدایایی داده می‌شود تا مهر و محبت زنده‌ها به مردگان ثابت شود. در این مراسم تنها باید رقص و شادی حکم‌فرما باشد و کسی حق ندارد گریه کند. این مراسم از دیرباز در میان اهالی ماداگاسکار انجام می‌شده است و بدون شک در آینده نیز شاهد آن خواهیم بود.

    تیز کردن دندان‌ها در اندونزی

    تیز کردن دندان‌ها در اندونزی

    مهم نیست یک زن کجا بدنیا آمده باشد اما چیزی که مهم است این نکته است که بدون شک این زن در هرکجای دنیا به دنبال زیبایی خواهد بود، در این بین گاهی اوقات رسم و رسوم‌های عجیبی را برای زیبایی شاهد هستیم که با عقل جور در نمی‌آید و چندان هم زیبا به نظر نمی‌رسد. در این زمینه می‌توان به رسم تیز کردن دندان‌ها در اندونزی اشاره کرد.

    بانوان قبیله‌های حاشیه‌نشین اندونزی رسم دارند تا دندان‌های خود را تیز کنند. این رسم با هدف زیبایی بیشتر انجام می‌شود و این باور در میان قبلیه‌های اندونزی وجود دارد که بانوانی که که دندان‌هایشان را تیز می‌کنند بی‌نهایت زیبا و جذاب می‌شوند. البته کاملاً مشخص است که تیز کردن دندان، نه‌تنها دندان‌‌ها را زیبا‌تر نمی‌کند، بلکه ظاهر آن‌ها را از بین می‌برد. خوشبختانه رسم تیز کردن دندان‌ها در اندونزی، به‌عنوان یک رسم اجباری و ضروری شناخته نمی‌شود و به‌صورت اختیاری بانوانی که تمایل به اینکار داشته باشند می‌توانند دندان‌های خود را برای همسرشان تیز کنند.

    روز سکوت در میان مردمان بالی

    روز سکوت در میان مردمان بالی

    مردم جزیره بالی واقع در اندونزی همانند سایر کشورهای دنیا فرا رسیدن سال نو را جشن می‌گیرند اما بر خلاف مردمان سایر کشورها که جشن‌ همیشه با پایکوبی و شور و نشاط همراه است، مردمان بالی ۲۴ ساعت اول سال جدید را به سکوت و مدیتیشن می‌گذارنند. این مراسم که در میان اهالی بالی با نام Nyepi شناخته می‌شود اهمیت زیادی در میان مردمان این مرز و بوم دارد و هیچ آتشی در مدت این ۲۴ ساعت نباید برافروخته شود.

    در این شبانه‌روز نباید کسی مسافرت کند و برای گفتگوهای ضروری تنها باید مردم در گوش یکدیگر زمزمه کنند. البته کار و تفریح در این روز ممنوع نیست به‌ شرط آنکه سر و صدای بلندی نداشته باشد. جالب اینجاست که برای رعایت سکوت در این روز، مامورهایی با نام Pecalang در خیابان‌های بالی گشت می‌زنند و به مردم برای حفظ آرامش و سکوت تذکر می‌دهند.

    اهمیت سکوت در این روز برای مردمان بالی به اندازه‌ای است که حتی فرودگاه این شهر پروازها را کنسل می‌کند و زندگی عملاً در یک شبانه‌روز، راکد می‌شود. ناگفته نماند که پس از گذشت این روز خاص، مردم با برگزاری جشن و دید و بازدید به پیشواز سال نو می‌روند.

    دویدن به‌دنبال پنیر در شهر گلاستر انگلستان

    دویدن به‌دنبال پنیر در شهر گلاستر انگلستان

    انگلیسی‌ها همانند سایر کشورهای اروپایی عاشق پنیر هستند و اهالی شهر گلاستر هوای خوش بهار را به فال نیک می‌گیرند و سالانه در بهار حدود بیست نفر جوان خوش قد و بالا و رعنا در کنار هم صف می‌کشند و به دنبال یک چرخ بسیار بزرگ که از پنیر ساخته شده می‌دوند. این چرخ بزرگ با سرعت زیاد به پایین حرکت می‌کند و از آنجایی که ابعاد زیادی دارد احتمال آسیب دیدن شرکت‌کنندگان در این مراسم بسیار زیاد است.

    اما در نهایت به شرکت کنندگان مقدار زیادی پنیر خوشمزه جایزه داده می‌شود که زحمت دویدن آن‌ها به دنبال پنیر را جبران می‌کند.

    چند دقیقه نشستن قبل از مسافرت

    چند دقیقه نشستن قبل از مسافرت

    اوکراینی‌ها رسم بسیار جالبی دارند و پس از اینکه تمامی اسباب خود را برای مسافرت بستند، باید حتماً چند دقیقه‌ای در کنار اعضای خانواده بنشینند. اهالی اوکراین بر این باور هستند که این کار برای مسافر شانس می‌آورد و مسافرت خوبی را تجربه خواهد کرد.

    از طرف دیگر اگر مسافر چیزی فراموش کرده باشد، در این چند دقیقه دوباره به لوازمی که قرار است با خود ببرد فکر می‌کند تا بدون این لوازم راهی سفر نشود.

    منبع : برترین ها

    کوچک کردن