aalan

یک سوال Latest سوالات

  1. برای اینکه پول های حاصل از فعالیت های ممنوع و خلاف را بتوان استفاده مجدد کرد باید این درآمد ها ابتدا تبدیل به یک دارایی شده و بعد از آن دارایی استفاده نمود. به دلیل اینکه در همه جای دنیا قوانین بانک داری سفت و سختی وجود دارد که باید مبدا و منشا پول شما مشخص باشد برای همین درآمد هایی که از راه خلاف بادامه مطلب ...

    برای اینکه پول های حاصل از فعالیت های ممنوع و خلاف را بتوان استفاده مجدد کرد باید این درآمد ها ابتدا تبدیل به یک دارایی شده و بعد از آن دارایی استفاده نمود. به دلیل اینکه در همه جای دنیا قوانین بانک داری سفت و سختی وجود دارد که باید مبدا و منشا پول شما مشخص باشد برای همین درآمد هایی که از راه خلاف باشند باید ابتدا به یک دارای تبدیل شوند و سپس خرج شوند. این کار قابلیت استفاده از پول خلاف را بوجود می آورد به همین دلیل است که پولشویی اتفاق می افتد. حالا برخی از بزرگترین مثال های پولشویی های تاریخ را باهم مرور میکنیم:

    مثال پولشویی

    ۱. محمد سوهارتو

    محمد سوهارتو

    محمد سوهارتو

    سوهارتو بین سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۸ قدرت را به عنوان رئیس جمهور در اندونزی در دست داشت. کمی بعد از اینکه او مجبور به کناره گیری از قدرت شد، مجله تایم در مقاله ای فاش کرد که وی در طول دوران قدرت خویش ۱۵ میلیارد دلار ثروت را از طریق خانواده اش در ۱۱ کشور جهان جمع کرده است.

    این مجله همچنین با سند ثابت کرد که سوهارتو بازهم از طریق خانواده خود ۷۳ میلیارد دلار درآمد و دارایی در طول دوره ریاست جمهوری روی هم انباشته کرده است.

    وی فاسدترین رهبر جهان در میان فهرست رهبرانی است که فسادشان ثابت شده است.

     ۲. پابلو اسکوبار

    پابلو اسکوبار

    اسکوبار را به عنوان یکی از ثروتمندترین و موفق ترین جنایتکاران جهان می شناسند. سال ۱۹۸۹، مجله معتبر فوربس این قاچاقچی آمریکایی را به عنوان هفتمین فرد ثروتمند جهان معرفی کرد. طبق اعلام این مجله اسکوبار در آن زمان صاحب ۹ میلیارد دلار ثروت بود.

    میزان پولشویی این تبهکار ثروتمند بین ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

    وی پس از اینکه فهمید قرار است از زندان خصوصی خود به زندان دیگری منتقل شود، فرار کرد، اما خیلی زود کشته شد.

     

    ۳. فردیناند مارکوس

    فردیناند مارکوس

    مارکوس از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۶ و پیش از شورش های مردمی رئیس جمهور فیلیپین بود. او یکی از فاسدترین رهبران جهان بود و در طول ۲۰ سالی که قدرت را در دست داشت، میلیاردها دلار ثروت را از راه اختلاس بدست آورد.

    حدود میزانی که او پولشویی کرده را بین ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار برآورد کرده اند. وی در سال ۱۹۸۹ بر اثر حمله قبلی درگذشت.

     ۴. داوود ابراهیم

    داوود ابراهیم

    این شخص متهم به رهبری تشکیلات جنایتکاران  با ۵ هزار نفر عضو بود که فعالیت های در کشورهای پاکستان، هند و امارات متحده عربی داشت.

    وی و همکاران جنایتکارش در طول فعالیت های خود رقمی بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار پولشویی کردند. گفته شده که وی از طریق شبکه مالی موسوم به هاوالا میلیون ها دلار پولشویی کرده است.

    او از جمله سرمایه گذارن و اجرا کنندگان بمب گذاری بمبئی در سال ۲۰۰۳ بوده است و در همان سال هم از سوی آمریکا به عنوان “تروریست جهانی” معرفی شد.

     ۵. شاه لئوپولد دوم

    شاه لئوپولد دوم

    در سال ۱۸۸۵ و همزمان با حرکت کشورهای مختلف به سمت مدرن شدن و تجارت آزاد، شاه لئوپولد دوم از بلژیک به عنوان رئیس ایالات خودمختار کنگو انتخاب شد و برخلاف تصور تمام مرزها را بست، کنترل منطقه را شخصا برعهده گرفت و ایالت را تبدیل به جایی برای برده داری کرد.

    وی به طور پنهانی از مهمترین محصول در کنگو یعنی کائوچو از طریق کانال هایی بهره برداری می کرد. در واقع او ۲۲ سال تولید ناخالص ملی کشوری که اکنون به آن جمهوری دموکراتیک کنگو می گویند را در اختیار خود داشت .

    کوچک کردن