aalan

یک سوال Latest سوالات

this is devil
کاربر

آیا از نظر علمی خودارضایی ضرر دارد؟

سلام، میخواستم بدونم آیا واقعا منبع علمی وجود داره که ثابت کنه خودارضایی مشکل داره؟ چون من گشتم ولی ندیدم اما همین الان داشتم سایت ترک سریع رو میدیم، عوارض وحشتناکی رو درباره خودارضایی نوشته بود! هرچند که توی این سایت بیشتر عوارض وحشتناک رو مربوط به اعتیاد میدونست اما خب کلا عجیب بود برام
آدرسش اینه: https://tarksari.ir/
میخواستم بدونم حرفایی که زده علمیه؟ چون منبع نزده زیر حرفاش

aalan

لطفا ابتدا وارد شوید تا بتوانید پاسخ دهید.

  1. در این مقاله در رابطه با سؤالی که یکی از کاربران پرسیدن صحبت می‏کنیم که ایشون گفته بودن: من مبتلا به خودارضایی هستم و مشکلم رو با یک متخصص یا احتمالاً سکس تراپیست مطرح کردم که ایشون یک جوابی به من دادند و جواب اون سکس تراپیست رو برای من فوروارد کردن که متن طولانی هم بود. ایشون به این کاربر عزیز ما گادامه مطلب ...

    در این مقاله در رابطه با سؤالی که یکی از کاربران پرسیدن صحبت می‏کنیم که ایشون گفته بودن: من مبتلا به خودارضایی هستم و مشکلم رو با یک متخصص یا احتمالاً سکس تراپیست مطرح کردم که ایشون یک جوابی به من دادند و جواب اون سکس تراپیست رو برای من فوروارد کردن که متن طولانی هم بود. ایشون به این کاربر عزیز ما گفته بودن: شما اگر هفته‏ ای پنج بار کمتر خودارضایی داشته باشی، اشکالی نداره! و خارجی‏ها این رو ثابت کردن که مشکلی نداره. و این کاربر ما دوباره پرسیده بود: پس این حال بد و این احساسات بدی که دارم چه جوریه؟ این‏ها از کجا می‏آد و ایشون جواب داده بود: که بخاطر احساس گناهی که تو الکی برای خودت درست کردی، این تجربیات رو میکنی و احساسات بد سراغت میآد.

    و حالا چون که این کاربر عزیز این سؤال رو از من پرسیده بود، دیدم که بسیار سؤال مهمی هست و خیلی از کسانی که به این مشکل دچار هستن و توی اینترنت و کانالهای مختلف می چرخند، شاید این چنین جواب ها و ادعاهایی رو بشنوند و من هم واجب دونستم که جواب مس به طلا رو در این رابطه خدمت عزیزان بگیم که دیگه دوستان خودشون ببینن که مسیر درست در زندگیشون چیه. در مورد بحث خودارضایی مخصوصاً برای کسانی که اطلاعات آکادمیک رو دنبال می‏کنند و معتقدند این کار مشکلی نداره، از چندین جنبه این مسأله رو بررسی میکنیم.

    اول از همه اینکه کاری به دانشگاه نداشته باشیم، بیایم از ریشه شروع کنیم. توی هیچ کدوم از ادیان، مکاتب و غیره خودارضایی رو نه تنها توصیه نکردن، بلکه این کار رو محکوم کردن. در کلیسای کاتولیک و ارتودوکس این کار رو گناه دونستن و توی اسلام که میدونید حرامه و گناه کبیره محسوب میشه. در بودایی که پنج تا اصل کلی دارن، اصل سومشون میگه: روابط ناشایست جنسی ممنوعه و توی تائوئیسم هم معتقدن که وقتی کسی خودارضایی انجام میده انرژی چی از قسمت دانتین که قسمتی پایینتر از ناف و مرکز انرژی حیاتی هست، اونجا به هدر میره و توی زرتشت هم که میگه: اصلاً گناه غیر قابل بخششیه و زرتشت اینقدر این عمل رو بد میدونه که به شکل گناهه.

    خودارضایی

    حالا شاید کسانی که دارن آکادمیک تحصیل میکنن بگن: ما این چیزها رو قبول نداریم، با مدرک علمی ثابت کن. ادیان رو ولش کن. ما آکادمیک هستیم و صفر و یک و عدد و رقمی هستیم و دین‏ رو بگذار کنار و به من علمی بگو. من لیستی در حدود ۱۵ تا ۲۰ مقاله رو که در ژورنال‏های علمی دنیا به چاپ رسیدن، توی سایت در صفحه ترک جامع خودارضایی و در صفحه مضرات اضافه کرده ام که هر کدوم از این مقاله ‏ها یکی از ضررهای خودارضایی رو به صورت علمی ثابت کرده که چند تا از ضررها رو اینجا به صورت تیتر وار عرض می‏کنم ولی کاملش رو توی اون صفحه بخونید. که به قول معروف ما رفرنس علمی هم داشته باشیم که اینطوری هم نیست خودارضایی خیلی خوبه و… ما ثابت می کنیم، در حقیقت علم ثابت کرده که خیلی ضرر داره.

    مثلاً در مقاله ‏ای که در سال ۲۰۰۹ به چاپ رسیده، اشاره کرده بود که خودارضایی سبب مشکلات پروستات می‏شه و در مقاله دیگر در افزایش افسردگی در اثر خودارضایی رو بررسی کرده بود که حتی نمودارهاش رو هم کشیده بود که هر چه تعداد دفعات خودارضایی بیشتر می‏شه، میزان افسردگی هم بیشتر می‏شه . در مقاله دیگر عنوان شده که خودارضایی یکی از عاملهای ریسک برای سرطان سینه در خانم هاست. کاهش کیفیت اسپرم در مردان، در مقاله دیگری عملکرد نامناسب پروستات رو ثابت کردن، در مقاله دیگری مکانیسم های دفاع روانی زودرس رو گزارش کردن. عکس العمل نامناسب فشار خون در اثر خودارضایی رو به اثبات رسوندن و در حدود ۲۰ مقاله هست که خواستم اینجا به دوستان سرنخ بدم.

    بنابراین جنبه بعدی هم این بود که از نظر علمی ثابت شده. جنبه دیگر اینه که کلاً تحقیقاتی که میآن میگن با این مستدلاتی که میگن: ضرر داره، یک سری دیگر میگن: ضرر نداره، خوب گفتیم بعد از اینکه مؤسسه کینزی شروع به کار کرد و تحول جنسی رو در جهان ایجاد کرد، داده های بسیار قلابی رو درست کردن و با پول بسیار زیادی که از مؤسسه راکفلر تأمین می شد اومدن این چیزها رو توی دنیا پخش کردن و تیتر خبری ها رو خریدن و همه جا رو در دست گرفتن و آقای آلفرد کینزی رو که در اصل یک بیمار جنسی بود، به شکل یک قهرمان ملی درآوردن و توی شبکه های آمریکا به قول معروف در دنیا جا انداختن که یک قهرمانه!

    و بعد از ایشون که فوت کرد،  مدیر بعدی گفت که ما بالاخره ثابت کردیم که کودکان هم از همون لحظه اول که به دنیا میآن سکشوال هستن و تمایلات جنسی دارن و اینها ببینید چه جنایتی کردن که روی بچه پنج ماهه آزمایش جنسی انجام دادن بچه پنج ماهه رو به ارگاسم رسونده بودن. و خانم جودیت ریزمن هم از این ها شکایت کرده بود و گفته بود: شما اصلاً حق نداشتید هچین کاری بکنید و یک نامه طولانی نوشته بود برای اینها که جواب بدید اینها رو. اون جامعه آماریتون که گفتید بچه بودن، این بچه ها کی بودن؟ آیا پدر و مادرشون در جریان بودن؟ کی روی اینها آزمایش انجام داده بود؟ حالا نمیخوایم زیاد به این موضوع بپردازیم. و کلاً در یکی از تحقیقاتی که کمی درست بود، ۷۵% از داده های خودشون رو مخفی کرده بودن و ۲۵% از داده ها رو گزارش کرده بودن. که اصلاً داستانی داره. و خانم جودیت ریزمن و علاوه بر ویدیوهایی که من دارم روشون کار میکنم و افشاگری میکنم، اصلاً ایشون سه کتاب کامل در رابطه با مؤسسه کینزی نوشتن در رابطه با انحرافات جنسی و ضررهایی که کینزی به بشریت وارد کرده.

    حالا همه این ها به کنار؛ در جواب صحبتی که تراپیست گفتن: این تجربیات بدی که داری و این حال و احساسهای بد رو که داری تجربه می کنی، بخاطر احساس گناهیه که الکی خودت تو وجود خودت درست کردی، توضیح میدیم.

    احساس گناه چیه؟ ما دو نوع احساس گناه داریم. یک موقع هست که فرد بخاطر اون کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس، شاید در کودکی بخاطر اون آموزشهای اشتباه دینی که بهش داده شده، همین جوری احساس گناه میکنه. هر کاری میکنه احساس گناه داره. حتی اگه کار خوبی می کنه باز هم احساس گناه میکنه. همش میترسه که خدا من رو نسوزونه، خدا من رو سنگم نکنه. این نوع احساس گناه، احساس گناه غیر واقعی و مخربی هست که صد در صد خوب نیست و انسان باید به رحمت خداوند تکیه کنه و بدونه که یکی از معنی های اسم های خداوند اینه که: کسی که رحمت او از غضب او پیشی گرفته. یعنی هر چقدر هم خداوند بخواد غضب کنه، رحمتش جلوتر از غضبش هست.

    ولی یک زمانی هم هست که احساس گناه واقعیه. بگذارید یک مثال براتون بزنم. شما وقتی یک لیوان آب پرتقال واقعی رو توی دستتون بگیرید و بنوشید، چه احساسی میکنید؟ احساس واقعی خوردن آب پرتقال. بو و طعم واقعی آب پرتقال رو حس میکنید چون این آب پرتقال واقعیه. حالا وقتی که انسان یک گناهی رو که واقعاً گناهه و مثل اون آب پرتقاله حقیقت داره رو انجام میده، دقیقاً احساس گناه واقعی به انسان دست میده. چون در فطرت انسان چیزی جابجا شده، اون تنظیمات فطری انسان ضربه خورده و اون لوح سفید انسان لکه دار میشه و سیاه میشه. برای اینه که اون احساس گناهی که بعد از خودارضایی سراغ انسان میآد، احساس گناه کاملاً واقعی هست. هیچ چیز من درآری و ساختگی نیست.

    برای همینه که ما میگیم: اکثر کسانی که خودارضایی میکنن بلافاصله بعد از این کار احساس گناه بهشون دست میده. و در پرسشنامه ای که در کانال و سایت گذاشتیم، مدرک و گواه خوبیه برای این موضوع. حالا احساس گناه رو بگذاریم کنار و از یک جنبه دیگه بررسی کنیم. آقا اصلاً مردم خودمون، مردم کشورمون، کاربرهای عزیز مس به طلا که وقت گذاشتن و پرسشنامه ما رو پر کردن و تا قبل از اینکه من این مقاله رو حاضر کنم، ۲۸۴ نفر به سؤالات جواب داده بودن و در جواب یکی از سؤال ها که گفته بود: بعد از خودارضایی چه احساسی رو تجربه میکنید؟ ۲۰۸ نفر گفته بودن: احساس خستگی و کوفتگی میکنیم. ۲۲۲ نفر گفته بودن: احساس افسردگی میکنیم. ۲۱۶ نفر گفته بودن: احساس گناه می کنیم. ۱۷۷ نفر گفته بودن: احساس کثیف بودن به ما دست میده. این ها داده هایی هست که توی یک هفته از پرسشنامه ای که در وب سایت مس به طلا گذاشتیم، جمع کردیم. و برای عزیزانی که این مقاله رو میخونن و به این پرسشنامه جواب ندادن، لطفا برید و جواب بدید و من یک قسمتی رو باز گذاشتم که کسانی که پرسشنامه رو جواب میدن و دکمه Submit رو میزنن و پرسشنامه رو برای ما میفرستن، بعدش دو تا لینک نشون میده و میگه: اگه میخواهید میتونید آمارها رو ببینید. وقتی که روش کلیک کنید نشون میده که چند نفر شرکت کردن و خیلی خوب نشون میده که هر سؤالی رو چند درصدجواب دادن و همه اینها رو همه میتونن ببینن که منحصر به من نباشه.

    و چون این پرسشنامه تحت گوگل هست و از تکنولوژی گوگل فرم استفاده میکنه، اصلاً امکان دستکاری در اون وجود نداره و کسانی که به گوگل فرم آشنایی دارن، میدونن که اینطور نیست که امکان عوض کردن داشته باشه و وقتی که کلیک میکنی قسمت بالاش لینک گوگل هست و این یک امکان بسیار عالی هست که گوگل در اختیار محققین قرار داده که بتونن خیلی راحت و ساده پرسشنامه هایی رو طراحی کنن و توی اینترنت پخش کنن.

    بنابراین این هم یک دلیل بسیار خوب دیگه بود. حالا ما از چند جنبه بخوایم جواب بدیم که خودارضایی این عوارض و ضررها رو داره؟؟؟ و اگر شما جایی میشنوی که ضرر نداره، مثل این میمونه که به یک نفر بگی: دستت رو ببر و وقتی که خون میآد بگی: نه جدی نیست این خون!!! تو فکر میکنی که داره خون میآد، خون نمیآد!!! در صورتی که به محض اینکه فردی خودارضایی انجام میده حالش بد میشه. پس چرا وقتی که انسان یک کار خوبی رو انجام میده یا مثلاً با وسوسه خودارضایی به کمک خداوند یا هر چیز دیگری مقابله میکنه، یعنی خودداری و پرهیز میکنه، پس چرا بلافاصله حال خوب و بسیار عالی و روحانی بهش دست میده؟ احساس عزت نفس احساس نزدیکی به خداوند بهش دست میده؟ پس چطور این درست کار میکنه؟ ولی اون طرف میگیم: نه این ساختگیه. و فکر میکنی که احساس گناه داری! احساس گناهی که از خودارضایی یا کلاً هر گونه انحراف جنسی به انسان دست میده، کاملاً حقیقی و واقعیه. چیز ساختگی و من درآری نیست.

    منبع: mesbetala.com

    کوچک کردن
  2. اول خودارضایی رو از نگاه دو پزشک متخصص بررسی مکنیم: از سایت دکتر سردار: اقای دکتر سردار من جوانی 23 ساله هستم و از سن 12 سالگی کار خودارضایی انجام میدهم تا به حال و در طول اين مدت شايد در ماه 10 بار را ميتوان تخمين زد…ايا ترسى براى اينده و ترس ازعدم توانايى نزديكى با همسردراينده و عدم بچه دار نشدن وادامه مطلب ...

    اول خودارضایی رو از نگاه دو پزشک متخصص بررسی مکنیم:
    از سایت دکتر سردار:
    اقای دکتر سردار من جوانی ۲۳ ساله هستم و از سن ۱۲ سالگی کار خودارضایی انجام میدهم تا به حال و در طول این مدت شاید در ماه ۱۰ بار را میتوان تخمین زد…ایا ترسى براى اینده و ترس ازعدم توانایى نزدیکى با همسردراینده و عدم بچه دار نشدن و … وجود دارد واقعا از راهنماییتون ممنون میشم و در ضمن من خیلی میترسم و خیلی هم گیج شدم و با خوندن مطالب جورواجور کاملا ترسیدم … توروخدا کمکم کنید.

    جواب : سئوالهای مشابه زیادی چنان این سئوال مطرح میشود . وقتی جوانها روی این موضوع بر اینترنت فارسی کلیک کنند ، آنها طوماری از بیماریهای مرتبط با خودارضایی را مشاهده مینمایند . بعضی از مولفان این پدیده را بدتر از سرطان جلوه داده اند ! از سویی وقتی روی اینترنت انگلیسی پزشکی کلیک شود ، این موضوع بیشتر به شکل یک حالت طبیعی شرح داده شده است . گاهی ایرادها از خود ارضایی چنان زیاد است که مرا یاد مجرمی میاندازد که وقتی اعتراف میکند ، پلیسها جنایات کشف نشده دیگران را نیز به گردن او میاندازند !
    در مورد جواب کنایه دار این پزشک متخصص باید بگم که هر موقع از اساتید خودمون در مورد ضرر خودارضایی میپرسیدیم با خنده ای کنایه دار از روی سوال میگذشتن و سوالمون رو مسخره و چرت میدونستن!!

    نظر دکتر شیرمحمدی در مورد خودارضایی

    آیا خود ارضایی از نظر علمی برای انسان عارضه یا خطری ندارد؟

    نظر علمی خودارضایی
    … وجود فشار فرهنگی – مذهبی ریشه داری باعث شده است تا در میان مردم شایعات فراوانی در مورد عوارض ناشی از خودارضایی شکل بگیرد. شایعاتی مانند احتمال کاهش بینایی و کوری- ضعف عمومی قوای جمسانی- غش و دیوانگی- و موارد بسیاری مانند آن. تقریباً اغلب افرادی که بطور مرتب خودارضایی میکنند، سعی میکنند در اولین برخورد با علائم یک اختلال، آن را به موضوع خودارضایی خود نسبت دهند. ظاهراً هنوز دلایل علمی قاطعی به نفع این شایعات یافت نشده است و از آن طرف مزایای بسیاری چون امکان تقویت تخیلات و توانایی و اعتماد به نفس جنسی و همینطور کاهش تنشهای روحی و جنسی افراد، برای آن برشمرده شده است. شاید متعجب بشوید از اینکه بدانید یکی از روش های موفق درمان زودارضایی مردان نوعی خودارضایی هدایت شده است (البته با روش و جزئیات خاص خود). یکی از دوستان سوال میکرد آیا نبود دلیل علمی دال بر عارضه دار بودن خودارضایی دلیل بر بی خطر بودن آن است؟ پاسخ این است که با توجه به اصل برائت در زندگی روزمره وقتی دلیلی بر خودداری از انجام کاری وجود ندارد واقعاً اجازه داریم که آن را انجام دهیم …

    آیا خودارضایی یک فعالیت جنسی طبیعی است؟

    …. اگر طبیعی را به معنای سالم بگیریم پاسخ مثبت است. از نظر من خودارضایی درکل یک فعالیت جنسی سالم است. اما کامل نیست ناقص است، چون بدون حضور فیزیکی جفت (= پارتنر) صورت میگیرد و مانند آن هم ارضاء کننده نیست چون حواس پنجگانه کارایی واقعی لازم در افزایش تحریکات حسی را ندارند. فقط تجسم و تصور است که وارد میدان میشود. برای توضیح بیشتر باید دقت کرد که خودارضایی هم مانند بقیه فعالیت های جنسی اگر در شرایط نامناسبی انجام شود یک فعالیت جنسی ناسالم است که با عوارض بعدی همراه خواهد بود (مثلاً در شرایط ترس و اضطراب و عجله و هیجان شدید و احساس گناه)

     

    نظر سایت معتبر Web MD:
    https://www.webmd.com/sex-relationships/guide/masturbation-guide#1
    ترجمه این بخش:is masturbation harmful?
    آیا خودارضایی مضر است؟

    In general, the medical community considers masturbation to be a natural and harmless expression of sexuality for both men and women. It does not cause any physical injury or harm to the body, and can be performed in moderation throughout a person’s lifetime as a part of normal sexual behavior. Some cultures and religions oppose masturbation or even label it as sinful. This can lead to guilt or shame about the behavior.

    به طور کلی ، جامعه پزشکی خود ارضایی را به عنوان رفتار جنسی طبیعی و بی ضرر برای هر دو گروه مردان و زنان فرض میکند . این کار هیچ صدمه جسمی و یا آسیب به بدن ایجاد نمی کند ، و با اعتدال می تواند در سرتاسر طول عمر شخص به عنوان بخشی از رفتار طبیعی جنسی باشد . برخی از فرهنگ ها و ادیان با استمناء مخالفند و آنرا به عنوان گناه میشناسند . بعضی از کارشناسان پیشنهاد می کنند که خود ارضایی می تواند سلامت جنسی و قرابت را بهبود دهد .

    بررسی ضررهای جسمی و روحی

    خودارضایی عملی طبیعی هست که در صورت رعایت تعادل(هفته ای دو بار)هیچ ضرر جسمی برای ان اثبات نشده است.یکی از دلایل سرطان پروستات را خودارضایی میدانند در حالی که خودارضایی به دلیل خالی کردن بخشی از محتویات غده پروستات به کوچک شدن حجم ان کمک میکند.به افراد ۵۰ سال به بالا برای جلوگیری از حجیم شدن پروستات خودارضایی توصیه می شود.همچنین خودارضایی می تواند با خارج کردن اسپرم های قدیمی به بهبود کیفیت اسپرم ها کمک کند.
    ریزش مو-تاری دید-فراموشی-عدم تمرکز و…هیچ ربطی به خودارضایی ندارد.ضعف بینایی حاصل از عیوب انکساری مانند آستیگماتیسم و نزدیک بینی و…است.شما وقتی به خاطر ضعف بینایی به پزشک مراجعه میکنید به شما عینک تجویز میکند چون علت ضعف بینایی شما را عیب انکساری میداند نه خودارضایی!عینک های طبی به صورت عدسی های خاص واگرا یا همگرا هستند که شکست نور را تنظیم میکنند.عینک به شما تجویز می شود چون عدسی شما بیش از حد بزرگ یا کوچک شده است یا سطح ان صاف نیست.این بیماری ها ژنتیکی هستند و هیچ ربطی به خودارضایی ندارند

    بررسی اثرات روحی

    وقتی به یک شخص سال ها تلقین کنی عملی اشتباه و گناه کبیره!است قطعا در اثر انجام ان سرخورده خواهد شد.اگر به شما بگویند آب خوردن حرام است سعی خواهید کرد آب نخورید و وقتی در اثر تشنگی بی حد آب بخورید با وجود رفع تشنگی عذاب وجدان به سراغتون میاد که ای کاش از تشنگی میمردم و این کار رو نمیکردم.این احساس گناه مشخصا افسردگی و بیماری های روحی رو در پی داره.خودارضایی به خودی خود هیچ آسیب روحی ندارد

    در نهایت بررسی کنیم ۱ سایت داخلی و دینی رو که نظر پزشکا رو کلا رد میکنن!!
    http://www.x-shobhe.com/shobhe/4664.html
    این سایت با رد نظر پزشکان متخصص و کافر دونستن اون ها!!۳ سایت رو معرفی کرده و ادعا کرده از نظر این سایت ها خودارضایی ضرر داره در حالی که اگه کسی حوصله کنه و مطالب این ۳ سایت رو بخونه میبینه که اتفاقا این سایت ها هم اشاره دارن که خود ارضایی ضرری نداره!!

    چند منبع علمی و انگلیسی دیگر:
    https://www.plannedparenthood.org/learn/sex-and-relationships/masturbation

    https://www.menshealth.com/sex-women/5-reasons-you-should-masturbate-ton

    https://www.healthline.com/health/masturbation-side-effects#side-effects

    http://www.foxnews.com/health/2015/08/17/seven-facts-that-prove-masturba

    کوچک کردن
  3. خب قعطا هر چیزی که اعتیاد آور باشه مثل سیگار و مشروب و غیره معمولا مضر هست و تاثیر منفی روی سلامت روحی و روانی افراد داره به همین دلیل خود ارضایی هم چون اعتیاد آور است می تواند تاثیر منفی و مخرب بر روی بدن و روان انسان ایجاد کند. مثلا من قبلا یک جا خوانده بودم خود ارضایی باعث گوشه گیر شدن افراد در جادامه مطلب ...

    خب قعطا هر چیزی که اعتیاد آور باشه مثل سیگار و مشروب و غیره معمولا مضر هست و تاثیر منفی روی سلامت روحی و روانی افراد داره به همین دلیل خود ارضایی هم چون اعتیاد آور است می تواند تاثیر منفی و مخرب بر روی بدن و روان انسان ایجاد کند. مثلا من قبلا یک جا خوانده بودم خود ارضایی باعث گوشه گیر شدن افراد در جمع و اجتماع میشه

    کوچک کردن
  4. این بخشی از متن سایته بود: اعتیاد به خودارضایی = اعتیاد به هروئین! خودارضایی بیماری ای است که علاوه بر اثرات مخربی که در سلامت افراد می گذارد، آن ها را دچار اعتیاد کرده و این اعتیاد می تواند در آینده اثرات بسیار زیان باری را برای فرد معتاد به وجود بیاورد. جالب است بدانید احساس اعتیاد و وابستگی به هرادامه مطلب ...

    این بخشی از متن سایته بود:

    اعتیاد به خودارضایی = اعتیاد به هروئین!

    خودارضایی بیماری ای است که علاوه بر اثرات مخربی که در سلامت افراد می گذارد، آن ها را دچار اعتیاد کرده و این اعتیاد می تواند در آینده اثرات بسیار زیان باری را برای فرد معتاد به وجود بیاورد. جالب است بدانید احساس اعتیاد و وابستگی به هرچیز از جمله خودارضایی، از طریق ترشح دو هورمون دوپامین و اندورفین در مغز ایجاد می شود که همین عامل باعث می شود در اوایل ترک خودارضایی با سختی ترک مواجه شوید. دوپامین هورمونی است که وظیفه آن انتقال پیام های عصبی به مغز است. پیام هایی که این هورمون به مغز ارسال می کند باعث ایجاد احساس لذت در شما می شود.

    اندورفین نیز موقعی که دچار استرس می شوید و یا فعالیت بدنی می کنید آزاد می شود و باعث کاهش تنش و اضطرابتان می شود. هنگامی که شخصی خودارضایی می کند، بدن وی به صورت همزمان دوپامین و اندورفین آزاد کرده و از این رو سعی می کند نیاز بدن را برطرف کند. هر چه دفعات استمناء و خودارضایی در فرد رو به افزایش رود، مغز وی مجبور می شود مقدار بیشتری از این هورمون ها را ترشح کرده تا سطح استرس بدن کاهش پیدا کند.

    تاثیر اعتیاد به خودارضایی روی بدن

    از آن جایی که وظیفه این هورمون ها کاهش سطح استرس و اضطراب بدن است، بنابراین افرادی که بیشتر اوقات با تنش و اضطراب مواجه هستند معمولا بیشتر از سایرین خودارضایی می کنند. زمانی که فرد به خودارضایی اعتیاد پیدا می کند و این عمل را به طور مداوم انجام می دهد و ترک خودارضایی برای آن بسیار سخت خواهد شد، در واقع به ترشح هورمون های دوپامین و اندورفین وابستگی پیدا کرده است. این یعنی شما به صورت ناخودآگاه مجبور هستید عملی که شما را معتاد کرده است انجام دهید تا هورمون های یاد شده ترشح و شما را آرام کند. اعتیاد به خودارضایی نیز مثل هر اعتیاد دیگری  رفته رفته و با گذشت زمان لذت خود را از دست می دهد. چرا که با گذشت زمان اثر اولیه ترشح این دو هورمون کمرنگ شده و فرد برای اینکه به همان احساس لذت سابق دست پیدا کند مجبور می شود بیشتر خودارضایی کند. وقتی عمل خودارضایی بیشتر انجام می شود، سطح بیشتری از دوپامین و اندورفین در بدن ترشح شده و فرد را آرام می کند. آزاد شدن دوپامین در مغز، احساساتی مشابه با مصرف هروئین ایجاد می کند. بنابراین اعتیاد به خودارضایی نیز از جهاتی کاملا شبیه به اعتیاد به مواد مخدری مانند هروئین می باشد.

    کوچک کردن

پرسش‌های مرتبط