aalan

یک سوال Latest سوالات

سیدی
کاربر

آیا حیوانات ناراحتی خود را نشان می دهند؟

aalan

لطفا ابتدا وارد شوید تا بتوانید پاسخ دهید.

  1. امدادگران حیوانات در هندوستان مدعی شده‌اند که پس از نجات یک فیل نر که به مدت 50 سال تحت آزار و اذیت قرار گرفته بود، شاهد اشک ریختن این حیوان و ابراز احساسات انسان‌گونه‌ی آن شدند. این فیل که راجو نام دارد 50 سال در غل و زنجیر بود و به محض اینکه امدادگران زنجیر و وصله‌های آهنی را از پای او جدا کردند،ادامه مطلب ...

    گریه فیل

    امدادگران حیوانات در هندوستان مدعی شده‌اند که پس از نجات یک فیل نر که به مدت ۵۰ سال تحت آزار و اذیت قرار گرفته بود، شاهد اشک ریختن این حیوان و ابراز احساسات انسان‌گونه‌ی آن شدند. این فیل که راجو نام دارد ۵۰ سال در غل و زنجیر بود و به محض اینکه امدادگران زنجیر و وصله‌های آهنی را از پای او جدا کردند، شروع به اشک ریختن کرد. اما آیا این اشک ناشی از احساسات و عواطف درونی این حیوان بوده است؟

    متخصصان رفتارشناسی حیوانات می‌گویند حیوانات خاصی وجود دارند که ممکن است بنا به شرایط عاطفی دقیقا مشابه با نوزاد انسان‌ها گریه کنند. بنابراین و با توجه به این ادعای متخصصان شکی در این امر نیست که راجو، فیل نر داستان ما هم از روی احساسات و عواطف خویش اشک می‌ریخت.

    پوجا باینپال (Pooja Binepal) از اعضای سازمان امداد و نجات جانداران حیات وحش در بریتانیا که فیل مذکور (راجو) را به پناهگاه منتقل کرد در مصاحبه با روزنامه‌ی The Independent گفت:

    تیم امداد و نجات با دیدن اشک‌های این فیل در طول عملیات نجات و در حین گشودن رنجیرهایی که به پای این حیوان وصل شده بود، شگفت زده شد. ما کاملا مطمئن بودیم که این حیوان متوجه آزادی خود شده و اشک‌هایش ناشی از احساسات و عواطف درونی‌اش است.

    البته این اولین باری نیست که مشاهده شده فیلی پس از مواجه شدن با واقعه‌ای تروماتیک یا آسیب‌زا شروع به گریه می‌کند. بنا به گزارش‌ها، سال گذشته یک بچه فیل که به تازگی در پارک حیات وحش Shendiaoshan واقع در شرق کشور چین به دنیا آمده بود، پس از ضربه زدن آرام مادرش به او چیزی در حدود ۵ ساعت مدوام گریه می‌کرد. نام این بچه فیل ژوانگ ژوانگ (Zhuang-zhuang) بود و بر اساس گزارش سایت خبری Metro پس از مدتی سرپرستی آن به فردی قابل اطمینان واگذار شد.

    بنابراین فیل‌ها هم مانند انسان‌ها گریه می‌کنند. اشک این جانداران بیشتر در زمان مواجه شدن با غم و اندوه سرازیر می‌شود. مارک بکاف متخصص رفتارشناسی حیوانات در رابطه با این موضوع می‌گوید:

    بعضی از پستانداران حتی ممکن است به دلیل از دست رفتن رابطه‌ و تماس خود با فرد یا جانداری دیگر هم گریه کنند. اشک ریختن حیوانات یک واکنش فوق‌العاده قوی و احساسی از سوی آن‌هاست.

    مارک بکاف پروفسور قبلا زیست شناس تکاملی و محیط زیست در دانشگاه کلرادو نیز بوده است. وی با همکاری جین گودال سازمانی با نام روانشناسی و درمان اخلاقی حیوانات راه‌اندازی کرده است.

    پروفسور مارک بکاف می‌گوید:

    بچه‌ فیل‌های تازه به دنیا آمده ممکن است مانند نوزاد انسان‌ها گریه کنند، در این شرایط اشک ریختن آن‌ها ناشی از وجود استرس درونی در این حیوانات است و روشی به منظور خلاصی از استرس ورود به این جهان هستی محسوب می‌شود. حال استرس یک واکنش کاملا احساسی است. بروز احساسات تنها مختص فیلم‌ها نیست، بلکه سگ‌ها و زنبورها هم دچار افسردگی و دلتنگی می‌شوند.

    پروفسور بلاف اشاره می‌کند که مطالعات علمی نشان داده مرغ‌ها، موش‌ها و موش‌های صحرایی هم احساسات جالبی دارند و همدلی و همدردی خود را با یکدیگر نشان می‌دهند. وی می‌گوید:

    این پدیده‌ی عاطفی و احساسی یک پدیده‌ی فوق‌العاده پیچیده‌تر از اشک ریختن جانداران محسوب می‌شود. به منظور گریه کردن و بروز احساسات این چنینی، جاندار باید ذات و طبیعتی اجتماعی داشته باشد. همچنین آناتومی چشم و ساختار مغزی آن جاندار نیز به منظور پردازش احساسات درونی باید شبیه به ما انسان‌ها باشد.

    کوچک کردن
  2. سه سال پیش در باغ‌وحش شهر مونستر آلمان، هنگامی که گوریل مادر به نام "گانا" فرزندش را از دست داد، ابتدا نمی‌توانست این واقعیت تلخ را بپذیرد و برای مدت یک هفته همچنان جسد بی‌جان بچه گوریل را در آغوش خود نگاه داشته و حاضر به ترک او نبوده است. این سبک سوگواری گوریل مادر تماشاچیان باغ‌وحش را در بهت فرو بادامه مطلب ...

    سه سال پیش در باغ‌وحش شهر مونستر آلمان، هنگامی که گوریل مادر به نام “گانا” فرزندش را از دست داد، ابتدا نمی‌توانست این واقعیت تلخ را بپذیرد و برای مدت یک هفته همچنان جسد بی‌جان بچه گوریل را در آغوش خود نگاه داشته و حاضر به ترک او نبوده است.

    این سبک سوگواری گوریل مادر تماشاچیان باغ‌وحش را در بهت فرو برد. بربل اوپ‌هوف، سرپرست بخش نگهداری میمون‌ها در این باغ‌وحش می‌گوید که این برخورد در میان میمون‌ها موردی استثنائی نبوده است. مرگ شامپانزه ماده به نام “یولا”، یکی دیگر از ساکنان باغ‌وحش مونستر نیز زوج او را به شدت تحت تأثیر قرار داد. به گفته اوپ‌هوف این شانپانزه‌ی نر تا مدت‌ها از کنار جسد یولا دور نمی‌شد و نگهبانی می‌داد تا کسی به او نزدیک نشود.

    هنگامی که شامپانزه‌ها می‌خندند

    آیا این برخوردها نشانه این نیست که حیوانات نیز مانند انسان‌ها حس می‌کنند و مانند انسان‌ها سوگواری می‌کنند؟ دانشمندان به این پرسش پاسخ محتاطانه‌ای می‌دهند. بیشتر آنها اعتقاد دارند که حیوانات تنها غریزه دارند، نه احساس. دلیل این احتیاط این است که زیست‌شناسان می‌خواهند از پذیرش نظریه‌هایی فاصله بگیرند که پایه علمی ندارند و تنها بر حدس و گمان استوار هستند.
    شامپانزه ها می خندندگوریل‌ها در سوگواری نزدیکانشان برخوردی مشابه با انسان‌ها دارند

    یکی از نمونه‌های اینگونه نظریه‌ها در کتاب مشهور آلفرد برم، جانورشناس و نویسنده آلمانی در نیمه دوم قرن نوزدهم دیده می‌شود. او در این اثر خود نوشته است: «شامپانزه احساسات خود را مانند انسان ابراز می‌کند. هنگامی که شاد است لبخند می‌زند، به این معنی که خطوط صورتش به طور انکارناپذیری حس شادابی را انتقال می‌دهد.»

    نوربرت زاکسر، زیست‌شناس رفتار از دانشگاه مونستر آلمان این دیدگاه را غیرعلمی می‌داند و می‌گوید که برم در ارزیابی شباهت میمون‌ها با انسان تنها مقیاس‌های انسانی را در نظر گرفته است. به اعتقاد زاکسر، او تنها حدس زده که شامپانزه‌ها شاد یا ناراحت هستند، زیرا واکنش آنها شبیه به تصور انسان‌ها درباره واکنش به اینگونه احساسات است.

    وابستگی عاطفی میان خوکچه‌های هندی

    رسیدن به نظریه‌ای علمی و قابل اعتماد بایستی بر پایه آزمایش و تحقیقات متعددی باشد که در جریان آنها یک نتیجه مشخص و قابل اندازه‌گیری همواره تکرار می‌شود. و دقیقا رسیدن به چنین نتیجه‌ای در مورد شناسایی احساسات حیوانات کار بسیار سختی است. اما به تازگی روشی جدید برای اندازه‌گیری احساسات، بنا بر مقیاس‌های علمی کشف شده است.
    خوکچه‌‌های هندیخوکچه‌‌های هندی نر در صورت جدایی از زوج مورد علاقه خود دچار استرس می‌شوند

    در موسسه‌ی زیست‌شناسی رفتاری در دانشگاه مونستر آلمان پژوهشی روی خوکچه‌های هندی در جریان است. دانشمندان با بررسی گروهی از آنها مشاهده کرده‌اند که برخی از این خوکچه‌ها با یگدیگر رابطه‌ی نزدیکی دارند. این تیم پژوهشی خوکچه‌هایی را که وابستگی خاصی به دیگری دارند را جدا کرده و خوکچه‌ی نر را در محفظه‌ای دور از زوج مورد علاقه قرار داده‌اند. این جدایی برای این جانور ایجاد اضطراب می‌کند. دانشمندان با اندازه‌گیری میزان کورتیزول موجود در بدن خوکچه‌های هندی به این مسئله پی برده‌اند. میزان کورتیزول بالا نشان‌دهنده استرس زیاد است.

    میزان بالای استرس در خوکچه‌ی نر که از ماده‌ خود جدا شده، حتی زمانی که ماده‌ی دیگری را در محفظه‌ی او قرار می‌دهند تغییری نمی‌کند. اما زمانی که ماده‌ی مورد علاقه‌ی ‌او را در کنارش می‌گذارند، به نظر می‌آید که دوباره سرحال می‌شود. میزان کورتیزول او نیز دوباره کاهش می‌یابد.

    در واقع باید به این نکته نیز اشاره کرد که شباهت انسان و حیوان در زندگی احساسی‌شان آنقدر هم عجیب نیست، زیرا در هر دو آنها ساختار آن بخش از مغز که در آن احساسات شکل می‌گیرد، بسیار شبیه به‌هم است. اما با این وجود هیچگاه نمی‌شود به طور کامل درک کرد که حیوانات دقیقا چه احساساتی دارند، همانطور که در مورد انسان‌ها این کار غیرممکن است.

    منبع: دویچه وله

    کوچک کردن
  3. بعضی از تحقیقات نشان می دهد تنها موجوداتی که از روی احساس اشک می ریزند، فقط انسان ها هستند اما تولید اشک یک اتفاق رایج در بین حیواناتی مثل سگ، گربه و فیل است.  طبق نظریه داروین، بیان عواطف و احساسات در حیوانات هم وجود دارد. در واقع آن ها زمانی که تحت تاثیر قرار می گیرند و یا خشمشان فروکش می کند، برادامه مطلب ...

    بعضی از تحقیقات نشان می دهد تنها موجوداتی که از روی احساس اشک می ریزند، فقط انسان ها هستند اما تولید اشک یک اتفاق رایج در بین حیواناتی مثل سگ، گربه و فیل است.  طبق نظریه داروین، بیان عواطف و احساسات در حیوانات هم وجود دارد. در واقع آن ها زمانی که تحت تاثیر قرار می گیرند و یا خشمشان فروکش می کند، بر روی زمین دراز می کشند و ممکن است اشک بریزند.

    اشک ریختن حیوانات

    چند قرن بعد از نظریه داروین، یک فیل توانست قلب همه را به درد بیاورد که علت آن هم اشک های موجود روی صورتش بود. در سال ۲۰۱۳، یک بچه فیل هنگامی که مادرش او را پس زد، به صورت غیر ارادی اشک ریخت. بعضی از حیوانات نیز طبق شواهد هنگام جدا شدن از مادر اشک می ریزند. احتمالاً این اشک ها مانند اشک انسان از روی غم و ناراحتی است و شور خواهد بود.

    اما برای اثبات این قضیه به چند مورد شواهد نیاز داریم. اگر کسی تا به حال احساسی شدن حیوان را تجربه کرده باشد، حتماً شاهد خوبی برای این موضوع خواهد بود.

    گریه حیوانات

    مثلاً گاوها می توانند مانند فیل ها اشک بریزند. آن ها از طریق گریه کردن و ایجاد صدا در مورد محیط اطراف خود به یکدیگر اطلاع رسانی می کنند. اشک ریختن برای حیوانات یکی از راه های نشان دادن احساس درد نیز است اما از دید انسان به گونه ای دیگر می باشد.

    کوچک کردن

پرسش‌های مرتبط