aalan

یک سوال Latest سوالات

amirsaeiddehghan
کاربر

به نظر شما یک رهبر یا یک مدیر موفق باید چه ویژگی های شخصیتی، طرز تفکر و شیوه نگرشی داشته باشد؟

به نظر شما یک رهبر موفق یا یک مدیر موفق باید دارای چه ویژگی های شخصیتی باشد ؟ چه نوع طرز تفکر و دیدگاه هایی داشته باشد ؟

aalan

لطفا ابتدا وارد شوید تا بتوانید پاسخ دهید.

  1. یکی از علمی ترین پاسخ ها به این سوال مولفه هایی هست که کردنائیچ در کتاب های مدیریتی به اون اشاره می کنه. این 8 مولفه عبارتند از ریسک پذیری متعادل، کانون کنترل، نیاز به موفقیت، رویا پردازی، سلامت فکری، عملگرایی، تحمل ابهام و چالش طلبی. تست آنلاینشم هست که می تونید تو سایت زیر بدید: تست شخصیت کارآفرینادامه مطلب ...

    یکی از علمی ترین پاسخ ها به این سوال مولفه هایی هست که کردنائیچ در کتاب های مدیریتی به اون اشاره می کنه. این ۸ مولفه عبارتند از ریسک پذیری متعادل، کانون کنترل، نیاز به موفقیت، رویا پردازی، سلامت فکری، عملگرایی، تحمل ابهام و چالش طلبی. تست آنلاینشم هست که می تونید تو سایت زیر بدید:

    تست شخصیت کارآفرین کردنائیچ

     

    کوچک کردن
  2. ویژگی ها و خصوصیات زیادی باید کنار هم جمع بشن تا یه رهبر بزرگ بوجود بیاد. اما فکر میکنم مواردی مثل ایمان داشتن به اهداف و ثابت قدم بودن در راستای اهداف، آگاهی و دانایی و حرمت نفس و اعتماد به نفس از مهمترین عوامل باشن.

    ویژگی ها و خصوصیات زیادی باید کنار هم جمع بشن تا یه رهبر بزرگ بوجود بیاد. اما فکر میکنم مواردی مثل ایمان داشتن به اهداف و ثابت قدم بودن در راستای اهداف، آگاهی و دانایی و حرمت نفس و اعتماد به نفس از مهمترین عوامل باشن.

    کوچک کردن
  3. میتوان به طور خلاصه ویژگی های لازم اولیه برای یک مدیر موفق را اینگونه بیان کرد : توانایی درک اهمیت رویدادها را داشته باشد، بدون اینکه تحت تأثیر آرا و عقاید اطراف خود قرار بگیرد و یا دستخوش تغییر نگرش های دیگران و گرفتار پیش داوری شخصی شود. توانایی اخذ تصمیم و عمل بدون اینکه به دلیل، خطرات جانبی از مادامه مطلب ...

    میتوان به طور خلاصه ویژگی های لازم اولیه برای یک مدیر موفق را اینگونه بیان کرد :

    به نظر شما یک رهبر یا یک مدیر موفق باید

    توانایی درک اهمیت رویدادها را داشته باشد، بدون اینکه تحت تأثیر آرا و عقاید اطراف خود قرار بگیرد و یا دستخوش تغییر نگرش های دیگران و گرفتار پیش داوری شخصی شود.

    توانایی اخذ تصمیم و عمل بدون اینکه به دلیل، خطرات جانبی از مسیر و هدف اصلی منحرف شود.

    مسئولیت پذیری یا آمادگی برای ایستادن و مبارزه کردن با مشکلات.

    این امر با تصمیم گیری و قاطعیت رابطه بسار نزدیک دارد. زیرا کسی که قبول مسئولیت می کند باید از توان لازم برای برای تصمیم گیری برخوردار باشد تا بتواند تصمیمی بگیرد که در جهت منافع سازمان باشد. به علاوه مدیر می بایست در برابر پیامدهای تصمیمات خود مسئولیت پذیر باشد.

    سازماندهی یا استفاده از هر یک از اهداف سازمان، و ابزار و وسایلی که در اختیار دارد. چنانجه مدیر از ابزار کار خود در جای درست استفاده می کند. بسیاری از مشکلات سازمانی خود به خود حل می شود.

    انسان شناسی یا توان شناختن افرادی که با آن کار می کنند. در پرتو این شناخت است که رفتار مدیر در قبال کارکنان متفاوت است.

    انگیزه، یا اشتیاق و تمایل به انجام کار یا کارهایی که به او سپرده شده است. چنین مدیری می تواند انگیزه لازم برای کارکنان را ایجاد نماید.

    توان بدنی یا قدرت کارکردن به مدت های طولانی بدون احساس خستگی. در حقیقت با توجه به آن چه در مورد انگیزه بیان شد، اکثر کارمندان با ملاحظه رفتار مدیر، رفتار خودشان را تنظیم می کنند.به همین دلیل چنانچه مدیر را ببینند که ساعت های طولانی با جدیت و بدون خستگی کار می کند، از او پیروی کرده وعلاقه زیادی به کار از خود نشان می دهند.

    بلوغ عاطفی یا توان کنترل عواطف و احساسات خود در هر زمان که ضرورت داشته باشد. مدیری را دارای بلوغ عاطفی می دانیم که دقیقا بعد از تجزیه و تحلیل شرایط، احساسات خود را آشکار سازد.

    اعتماد به نفس یعنی قبول اینکه صاحب قدرت است و نمی تواند با تکیه بر این قدرت مشکلات خود و سازمانی را که به او سپرده اند را حل کند. به بیان دیگر خودش را به درستی می شناسد. به توانایی های خود وقوف دارد و می تواند در برخورد با شرایط مختلف به راحتی تصمیم بگیرد و در مقابل این تصمیم وحشتی نداشته باشد.

    مشاوره یا داشتن سعه صدر لازم برای برخورداری از آرای همکاری و مخصوصا زیر دستان ، در واقع یکی از صفات پسندیده مدیر ، آن است که با افراد صاحبنظر درباره مسایلی که ضرورت ایجاب می کندمشورت و با توجه به آرای معقول آن ها تصمیم گیری کند.

    تجربه کافی که الزاما نمی تواند مدرک دانشگاهی باشد. هرچند با تحصیلات مدیر بی رابطه نیست در واقع بسته به این که مدیر در کدام قسمت به کار اشتغال دارد، تجربه یا تحصیل می تواند تعیین کننده باشد.

    قدرت تصمیم گیری و قاطعیت حساب شده در کار. منظور از قاطعیت ، حالت منطقی آن است.در واقع ، قاطعیت به این معناست که هر گاه برای مدیر مسلم سد انجام کاری برای به نفع سازمان است، در انجام آن تردیدی به خود راه ندهد.

    داوری صحیح یا دارا بودن قدرت قضاوت عادلانه درباره زیر دستان برای این منظور لازم است مدیر قبل از قضاوت راجع به هر کدام از زیر دستان شرایط زمانی و مکانی را در نظر بگبرد.

    خوب شنیدن یا در واقع خوب گوش دادن هنری است که در تمامی انواع روابط انسانی نقش تعیین کننده دارد . اما هنگامی که حرف از مدیران مطرح باشد، این هنر به شیوه ای چشمگیر تر خود را مطرح میکند. مدیر در صورتی میتواند درباره این با آن گزارش اظهار نظر کند که در هنگام ارائه آن به دقت گوش داده باشد.

    پیشگامی یا برخورداری از این قدرت شخصیتی که در انجام امور پیش قدم شود و با طرح و ارائه اندیشه های جدی ، رهبری زیر دستان را برای انجام کار بر عهده گیرد.در این زمینه نیز تحقیقات متعدد انجام شده و برای مثال در یک سوم بررسی معلوم شد هرگاه قرار باشد در یک سازمان تغییری حاصل شود، چنانچه مدیر زودتر از دیگران آن تغییر را بپذیرد، از لحاظ روانی ، دیگران نسبت به این تغییر ساده تر تسلیم می شوند و کمتر در برابر آن مقاومت می کنند.

    هماهنگی با توان ایجاد توازن بین فعالیت های اعضای مختلف سازمان بر این اسا، ابتدا می بایست از احساس وفاداری نسبت به سازمان ، و علاقمندی به کار در میان اعضای زیر دست خود اطمینان حاصل کرده باشد تا بتواند در هماهنگی آن ها موفق باشد.

    برخوردار بودن از ویژگی خلاقیت و کارآفرینی. در ابتدای هر کار و فعالیت نو آور ، خلاق و کار آفرین همیشه نوعی دید بلند مدت و عمیق وجود دارد و این در هر نوع فعالیت بازسازی، نوسازی و سازندگی زندگی کاری یا انسانی یا سازمانی دیده می شود. هر مدیری که ادعای توانمندی استراتژیک دارد باید بتواند این دید خود را در چند جمله بگوید یا بنویسد.

    باید از یک جهان بینی استوار برخوردار باشد. وقتی که یک دید در جریان شکل گیری قرار می گیرد، در حقیقت به یک فلسفه مجموعه نگر و سازمانی تبدیل میشود که عبارتست از ایدئولوژی کارآفرینان و یا حتی سایر مدیران کلان. فلسفه مجموعه نگر سازمانی ، یک شرکت مانند جهان بینی یک فرد است، یعنی ترکیب از مهمترین عوامل و ارزش های شخصیتی یک فرد.

    مدیر خوب مدیری است که خود را از کارهای تکراری و روزمره رها سازد که این عمل مستلزم تفویض اختیار توسط مدیر و از جمله مزایای ن به شمار می رود. بسیاری از مدیران وقت و انرژی خود را صرف انجام کارهایی می کنند که کارمندان آن ها هم می توانند آن ها را انجام دهند و در نتیجه هزینه انجام کار بالا می رود و بهره وری کاهش می یابد. راه حل این مشکل ساده است:” تفویض اختیار”

    “تفویض اختیار” موثر از بهترین ابزاری است که مدیر می تواند آن را در بهبود بهره وری به کار گیرد. از آن جایی که ممکن است از تفویض اختیار به نحو احسن استفاده نشود ، مدیران باید در زمان تفویض اختیار ، به خوبی از این نکته آگاه باشند که چرا؟ به چه کسی و تا جه حدی تفویض اختیار کنند. پاسخ به این سوالات مستلزم شناخت و آگاهی مدیر از مزایا و مسایل مرتبط با تفویض اختیار در مدیریت است

    کوچک کردن
  4. باید طرز تفکر درست داشته باشید اخلاق خوب با کارمندان داشته باشید باید هدف خودرا تعین کنید باید صبر داشته باشید در مقابل کار مندان

    باید طرز تفکر درست داشته باشید اخلاق خوب با کارمندان داشته باشید باید هدف خودرا تعین کنید باید صبر داشته باشید در مقابل کار مندان

    کوچک کردن
  5. چگونه یک رهبر خوب و محبوب باشیم؟ یک رهبر خوب و محبوب برای هدایت بهتر یک مجموعه باید ویژگی‌های برتری نسبت به دیگران داشته باشد. عده‌ای معتقدند یک شخص با ویژگی رهبر بودن به دنیا می‌آید و این ویژگی در آن نهادینه شده و بعضی دیگر اعتقاد دارند که شخصی می‌تواند رهبر خوبی باشد که نکات زیر را رعایت کند. حمایادامه مطلب ...

    چگونه یک رهبر خوب و محبوب باشیم؟

    یک رهبر خوب و محبوب برای هدایت بهتر یک مجموعه باید ویژگی‌های برتری نسبت به دیگران داشته باشد. عده‌ای معتقدند یک شخص با ویژگی رهبر بودن به دنیا می‌آید و این ویژگی در آن نهادینه شده و بعضی دیگر اعتقاد دارند که شخصی می‌تواند رهبر خوبی باشد که نکات زیر را رعایت کند.

    حمایت اعضا

    اعضا گروه باید طرفدار شما باشند، شما برای انجام کارتان به حمایت آن‌ها نیاز دارید و گاهی این امر کمک می کند که کار خود را توسعه دهید. اگر هر یک از اعضای گروه در صدد باشند که احساس مهم بودن به دست آورند، دوست دارند پشتیبانی رهبر خود را برای این امر حس کنند.

    چگونه یک رهبر خوب و محبوب باشیم

    وظایف رهبری شما تا زمانی که نیاز فرد را برای تشویق شدن برآورده نکنید، به پایان نرسیده است. برای اینکه اعضا گروه از شما حمایت کنند، اول باید خودشان به احساس ارزشمندی و مهم بودن دست یابند. به کارکنانی که نیاز به حمایت دارند کمک کنید، مدام با آن‌ها صحبت کنید و اهداف آن‌ها را جویا شوید. افرادی که زیر نظرتان هستند را اولویت‌بندی کنید. این کار باعث می‌شود آن‌ها با اهدافی که برای سازمان تعریف کرده‌اید بیشتر آشنا شوند.

    قدردانی از اعضا

    برای اینکه اعضا متوجه شوند از آن‌ها حمایت می‌شود سعی کنید موارد زیر را انجام دهید:

    • یک روز خاصی در سال را برای قدردانی از اعضا مشخص کنید
    • احترام به افراد باتجربه یا حتی مشاوره با آن‌ها
    • ارزیابی عملکرد و تشویق عملکرد‌های مثبت
    • ارزش قائل شدن برای تمامی نظرات

    علاقه‌مند باشید

    فرض کنید که رهبر یک گروه هستید و به اهدافی که سازمان دارد علاقه‌مند یا پی‌گیر نسبت به آن موضوع نیستید. قطعا این کار نتیجه‌ای جز نرسیدن به اهداف و شکست برای مدیران سازمان ندارد. یک رهبر خوب علاوه بر اینکه به تمامی موضوعات باید واکنش نشان دهد بلکه در پروژه‌هایی که در سازمان بر روی آن کار می‌کنند علاقه‌مند و پی‌گیر باشد.

    رفتار حرفه‌ای

    ماتسوشیتا بنیان‌گذار شرکت پاناسونیک معتقد بود یک رهبر محبوب با کارمندان خود باید مثل اعضای خانواده‌اش رفتار کند. رابطه‌ی یک مدیر سازمان با کارمندان باید حرفه‌ای باشد. کارکنانی که مانند اعضای خانواده با آن‌ها رفتار می شود به‌طور خاصی حامی مدیر هستند.
    رفتار با اعضای گروه مانند اعضای خانواده نشان می‌دهد که شما توجه عمیقی به رفتار آن‌ها دارید و از اقداماتی که به نفع آن‌ها نیست، اجتناب می‌کنید.

    ویژگی های رهبر خوب

    رفتاری که شما دارید این پیام را می‌رساند که یک پیوند عاطفی با اعضای گروه دارید و این پیوند به علاقه رهبر و اعضا نزدیک است.
    برای این کار می‌توانید هنگام خطاب کردن گروه از عبارات صمیمی و دوستانه استفاده کنید و یا گاهی اوقات یک برنامه تفریحی با کارمندان خود داشته باشید.

    بررسی عملکرد‌ها

    انجام بررسی‌های دقیق موقعیت شما را در جایگاه رهبر در نظر مدیران ارشد ارتقا می‌بخشد، زیرا ارزیابی اجرایی، از مستندات مهم شرکت است. ترفیع و پاداش، اغلب بر اساس نتایج ارزیابی عملکرد است، به‌علاوه ارزیابی‌های عملکرد دقیق کمک می‌کند از شرکت در برابر هزینه‌های سلیقه‌ای دفاع کنیم. به‌جای اتکا به حافظه، گزارشی دقیق از موفقیت‌ و شکست‌های کارمندان را نزد خود نگه دارید.

    تقدیر از عملکرد مثبت را برمبنای نتایجی که شما به عنوان رهبر مشاهده کرده‌اید را در مبنای کار قرار دهید و تاکید کنید که ارزیابی عملکرد فرصتی است تا مجریان و کارکنان خوب را به صورت موردی نشان دهید.

    نگرش مثبت

    رهبرانی می‌توانند موفق و محبوب باشند که دید و نگرش مثبتی به موضوعات و آینده شرکت داشته باشند. اگر یک رهبر دید منفی به اتفاقات و آینده داشته باشد این حس به کارمندان نیز منتقل می‌شود. یک رهبر خوب باید تفاوت‌ها را رقم بزند و این تفاوت‌ها زمانی مشخص می‌شود که مثبت اندیشی به آینده بین همه‌ی کارمندان حتی در بدترین زمان ممکن نیز باشد.

    کوچک کردن

پرسش‌های مرتبط