aalan

یک سوال Latest سوالات

شکوفه

حساب سپرده سکه طلا چی هست؟

aalan

لطفا ابتدا وارد شوید تا بتوانید پاسخ دهید.

  1. اگر منظور شما گواهی سپرده طلا می باشد باید بگم همون سکه طلا هستش که می توانید با کد بورسی خودتون از بورس کالا بخرید و توسط خود انبار بورس کالا نگهداری میشه و شما فقط هزینه انبار داری اون رو پرداخت می کنید که بستگی داره چند روز مالک این سکه باشید. قیمت این گواهی هم توسط عرضه و تقاضا معین میشه و مزیتادامه مطلب ...

    اگر منظور شما گواهی سپرده طلا می باشد باید بگم همون سکه طلا هستش که می توانید با کد بورسی خودتون از بورس کالا بخرید و توسط خود انبار بورس کالا نگهداری میشه و شما فقط هزینه انبار داری اون رو پرداخت می کنید که بستگی داره چند روز مالک این سکه باشید. قیمت این گواهی هم توسط عرضه و تقاضا معین میشه و مزیت این گواهی نسبت به سکه فیزیکی امنیت نگهداری بالاتر و همچنین خرید و فروش با سرعت بیشتر و کمتر شدن اجرت و مالیات خرید و فروش است. هر زمان هم که لازم داشتید به کارگزاری خودتون مراجعه می کنید و گواهی سپرده سکه خود را دریافت کرده و به انباری که سکه از آن خریده اید برای تحویل سکه مراجعه کنید.

    کوچک کردن
  2. این پاسخ ویرایش شده است.

    گواهی سپرده سکه طلا چیست؟ گواهی سپرده سکه طلا یکی از ابزارهای مالی است که از سال 94 برای افزایش امنیت و آرامش خاطر سرمایه‌گذاران، کشف قیمت رسمی سکه و شفافیت به وجود آمد. همانطور که در بالا گفته شد گواهی سپرده اوراقی است که دارنده آن نسبت به دارایی ذکر شده در آن مالکیت دارد. بنابراین گواهی سپرده سکهادامه مطلب ...

    گواهی سپرده سکه طلا چیست؟

    گواهی سپرده سکه طلا یکی از ابزارهای مالی است که از سال ۹۴ برای افزایش امنیت و آرامش خاطر سرمایه‌گذاران، کشف قیمت رسمی سکه و شفافیت به وجود آمد. همانطور که در بالا گفته شد گواهی سپرده اوراقی است که دارنده آن نسبت به دارایی ذکر شده در آن مالکیت دارد.

    بنابراین گواهی سپرده سکه طلا یک گواهی است که بیانگر مالکیت صاحب آن به سکه‌های طلایی است که در انباری سپرده‌گذاری شده، پشتوانه این مالکیت هم رسیدی است که پس از تحویل توسط انباردار به سرمایه‌گذار داده می‌شود. به همین دلیل مقدار طلای خریداری شده و مکان انبار در گواهی سپرده سکه طلا باید آورده شود.

    چگونه می‌توان گواهی سپرده سکه طلا خرید؟

    خرید و فروش گواهی سپرده طلا به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم قابل انجام است. اما احتمالا این سوال در ذهنتان پیش آمده است که اصلا منظور از سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم چیست؟

    سرمایه گذاری مستقیم به سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که خود شما بصورت مستقیم و بدون استفاده از شخص ثالثی سهام مورد نظر خود را خرید و فروش می‌کنید. به عنوان مثال تصمیم می‌گیرید وارد بازار بورس شوید، خودتان سهام بخرید و سود کنید.

    سرمایه‌گذاری غیرمستقیم اما نقطه مقابل سرمایه‌گذاری مستقیم است و زمانی اتفاق می‌افتد که شما به واسطه شخصی ثالث سرمایه‌گذاری می‌کنید و مدیریت دارایی خود را به شخص دیگری می‌سپارید. قابل درک‌ترین مثال برای سرمایه گذاری مستقیم بازار بورس و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

    زمان معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا از ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۳۰ می‌باشد و از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳ نیز مرحله پیش‌گشایش معاملات انجام می‌شود. سکه‌های مورد معامله در بورس کالا باید مورد تایید انبار باشد. سکه‌های مورد تایید انبار باید همگی سکه تمام بهار آزادی با عیار ۲۲ (درصد خلوص ۹۰۰ از ۱۰۰۰) و وزن ۸.۱۳۳ گرم باشند.

    ارزش هر برگه گواهی سپرده طلا برابر با ۰.۱ یک سکه طلا است، یعنی برای خرید یک سکه کامل تمام بهار آزادی باید ۱۰ گواهی سپرده بخرید. به عنوان مثال اگر قصد خرید ۶ سکه تمام بهار ازادی را دارید، باید ۶۰ گواهی سپرده بخرید. به بیان ساده هر تعداد سکه که قصد خرید آن را دارید ضرب در ۱۰ کنید.

    کوچک کردن
  3. باور رایج اشتباهی که در میان مردم وجود دارد، این است که برای خرید طلا حتماً باید به‌صورت حضوری به صرافی‌ها یا طلافروش‌ها مراجعه کرد. قطعاً هم خرید و هم نگهداری طلا به این صورت ریسک‌های اجتناب‌ناپذیری دارد؛ درصورتی‌که با معامله طلا در بورس کالا ریسک‌های خرید و نگهداری طلا به حداقل می‌رسد. به سه روش زادامه مطلب ...

    باور رایج اشتباهی که در میان مردم وجود دارد، این است که برای خرید طلا حتماً باید به‌صورت حضوری به صرافی‌ها یا طلافروش‌ها مراجعه کرد. قطعاً هم خرید و هم نگهداری طلا به این صورت ریسک‌های اجتناب‌ناپذیری دارد؛ درصورتی‌که با معامله طلا در بورس کالا ریسک‌های خرید و نگهداری طلا به حداقل می‌رسد.

    به سه روش زیر می توان در بورس طلا خرید:

    ۱- گواهی سپرده سکه طلا
    ۲- صندوق های کالایی با پشتوانه طلا
    ۳- شمش طلا از بازار فیزیکی

    معاملات گواهی سپرده سکه

    در مقالات قبلی در مورد معاملات گواهی سپرده کالایی توضیحات کافی داده شده است؛ اما در این مقاله به‌صورت اختصاصی‌تر به معاملات گواهی سپرده سکه می‌پردازیم.

    گواهی سپرده سکه (به‌اصطلاح قبض انبار) اوراقی است که خریدار آن هم می‌تواند بعد از خرید، سکه خود را از خزانه بانک مربوطه تحویل بگیرد و هم می‌تواند این اوراق را به‌صورت سهام نگه دارد و با افزایش قیمت آن نماد، گواهی سپرده سکه خود را بفروشد. هر نماد گواهی سپرده سکه یک تاریخ سررسید دارد. خریدار هم می‌تواند بعد از خرید سکه، آن را تحویل بگیرد و هم می‌تواند این اوراق را تا سررسید نگهداری کند. درصورتی‌که سررسید نماد سکه تمام شده باشد و دارنده این اوراق، گواهی سپرده سکه خود را نفروخته باشد، طبق قانون گواهی سپرده کالایی باید سکه های خود را تحویل بگیرد؛ اما معمولاً برای گواهی سپرده سکه نماد جدیدی تعریف می‌شود و این نماد به نماد بعدی با سررسید جدید انتقال می‌یابد.

    نمادهای گواهی سپرده سکه که در حال حاضر معامله می‌شوند به شرح زیر است:

    ۱- سکه۰۰۱۲پ۰۱ سکه تمام بهار تحویل ۱روزه رفاه
    ۲- سکه۹۹۱۲پ۰۴ سکه تمام بهار تحویل۱روزه صادرات
    ۳- سکه۹۸۱۲-۰۳ سکه تمام بهار تحویل۱روزه سامان
    ۴- سکه۰۰۱۱پ۰۲ سکه تمام بهار تحویل ۱روزه ملت

    با توجه به موارد بالا، ۴ رقم سمت راست به معنای تاریخ سررسید گواهی سپرده سکه، پ به معنای پیوسته بودن این معاملات و دو رقم سمت راست کد خزانه (انبار) پذیرش‌شده است.

    برای مثال نماد سکه۰۰۱۱پ۰۲ به معنای سکه یک‌روزه بانک ملت که معاملات آن به‌صورت پیوسته انجام می‌شود و تاریخ سررسید آن برای برج ۱۱ (بهمن‌ماه) سال ۱۴۰۰ است. ذکر این نکته ضروری است که بازار گواهی سپرده کالایی به دلیل ماهیت کم ریسک بودن آن و اینکه این بازار ابزار مناسبی برای دودسته از خریداران است (سرمایه‌گذاران و استفاده‌کنندگان نهایی از این کالا) این بازار رشد خوبی را تاکنون تجربه کرده است.

    شمش طلا نیز در حال ورود به بازار گواهی سپرده کالایی است که می‌تواند اتفاق مهمی برای این بازار باشد.

    نکته: در جهت یکسان‌سازی قیمت نمادهای هر گروه کالایی گواهی سپرده، بورس کالا تصمیم گرفت در هرماه یک نماد هر گروه کالایی گواهی سپرده را به‌عنوان نقد شونده ترین نماد تعیین کند و معاملات در ماه بعد بر اساس قیمت پایانی آن نماد نقد شونده تعیین شود.

    ساعت معامله گواهی سپرده سکه: گواهی سپرده سکه طلا از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۳ تا ۱۵:۳۰ معامله می‌شود.
    حداقل خرید: برای خرید گواهی سپرده سکه لازم است که خریداران حداقل یک سکه یا ۱۰ سهم گواهی سپرده سکه را خرید کنند.
    کد معاملاتی موردنیاز برای خرید: جهت خرید گواهی سپرده سکه، داشتن کد بورس سهام کافی است.
    نوسانات قیمتی: نوسانات قیمتی بین بازه -۵ و +۵ است.

    صندوق کالایی با پشتوانه طلا

    صندوق طلا نوعی از صندوق‌های کالایی قابل معامله در بورس است که بر روی گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق با پشتوانه طلا امکان پیروی از بازده قیمت سکه طلا را فراهم می‌آورد و واحدهای سرمایه گذاری آن در بورس کالای ایران قابل معامله است. فعالیت اصلی این صندوق های سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه طلا است که به‌عنوان دارایی اصلی صندوق در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین عملکرد صندوق، به عملکرد سکه طلا بستگی دارد. هرچند بخش عمده منابع صندوق صرف خرید گواهی سپرده سکه طلا می‌شود، ولی بخشی از منابع صندوق طلا در بازار مشتقه سکه طلای بورس کالا ازجمله قراردادهای اختیار معامله سکه طلا نیز سرمایه گذاری خواهد شد. شایان‌ذکر است که واحدهای این صندوق‌های سرمایه‌گذاری دامنه نوسان ندارند. سرمایه گذاری در این صندوق های سرمایه گذاری به‌نوبه خود دارای ریسک پایین‌تری نسبت به سکه طلا بوده و با حداقل ۱۰۰۰۰۰ تومان می‌توان در آن‌ها سرمایه گذاری کرد. جهت خرید صندوق کالایی، مشتریان باید اقدام به گرفتن کد سهامداری کنند.

    ترکیب دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا
    گواهی سپرده سکه طلاحداقل ۷۰% از کل دارایی صندوق
    اوراق مشتقه سکهحداکثر ۲۰% از کل دارایی صندوق
    اوراق با درآمد ثابت گواهی سپرده و سپرده‌گذاری در بانکحداکثر ۱۰% از کل دارایی صندوق

    شمش طلا در بازار فیزیکی بورس کالا

     
    شمش طلا در بورس کالا

     

    یکی دیگر از روش‌های خرید طلا در بورس خرید شمش طلا در بازار فیزیکی بورس کالا است. در مقاله “بازار فیزیکی بورس کالا چیست؟” به بازار فیزیکی و سازوکار و نحوه معامله در آن و نحوه ورود به آن برای عرضه‌کنندگان و خریداران اشاره شد. طلا در بازار فیزیکی بورس کالا زیرمجموعه بازار صنعتی به‌حساب می‌آید. همچنین شمش طلا در بازار فیزیکی در تالار طلا مورد معامله قرار می‌گیرد.

    تالار طلا

    یکی از تالارهای بازار فیزیکی، تالار طلا است. شمش طلا زیرمجموعه بازار صنعتی بوده و تالار معامله این کالا مجزا است. برای خرید طلا در بورس کالا می‌بایست حداقل ۱ کیلوگرم و حداکثر ۵ کیلوگرم شمش خریداری نمایید. تمام اشخاصی که کد بورس کالا دارند، قادر به خرید شمش طلا در بازار فیزیکی بورس کالا هستند و هیچ‌گونه محدودیت و مجوز خاصی برای انجام این معاملات نیاز نیست.

    برای خرید شمش طلا باید موارد زیر را طی کنیم:

    ۱- گرفتن کد بورس کالا: برای گرفتن کد بورس کالا ابتدا باید فرم‌های مربوط به اخذ کد بورس کالا را در یکی از کارگزاری‌های فعال در این حوزه تکمیل نمایید.

    ۲- درخواست خرید به کارگزار خود: به‌منظور خرید شمش طلا، در روز معامله لازم است با کارگزار خود (معامله‌گر) تماس گرفته و درخواست خرید خود ثبت نمایید. سپس کارگزار درخواست خرید شما را برای خریدار ارسال می‌کند.

    ۳- واریز ۱۰ درصد ارزش معامله به حساب وکالتی: تا پیش از ساعت ۱۲، خریدار می‌بایست ۱۰ درصد از ارزش معامله را به حساب وکالتی خود واریز کند تا کارگزار بتواند درخواست او را اصطلاحاً بلوک کند و به تالار ارسال نماید.

    ۴- خرید: خرید طلا در تالار طلا سازوکار مخصوص به خود را دارد. ازآنجا که عرضه‌کننده معمولاً قیمت را از قیمت بازار بالاتر اعلام می‌کند برای کشف قیمت طلا در روز معامله، پیش از شروع تالار، مذاکره‌ای بین خریدار و عرضه‌کننده برای قیمت طلا از طریق کارگزاران دو طرف صورت می‌گیرد. موضوع این مذاکره برای کشف قیمت طلا بوده که با توجه به اعلام هر روز قیمت طلا از طریق سایت tgju.org مبنای قیمت‌گذاری در تالار قرار می‌گیرد. از قیمت اعلامی این سایت ۹ درصد ارزش‌افزوده کسر خواهد شد و طرفین بر روی قیمت اعلامی سایت منهای ۹ درصد ارزش‌افزوده به توافق می‌رسند. به‌این‌ترتیب عرضه‌کننده در تالار نرخ خود را کاهش می‌دهد. بعد از خرید ۱۰ درصد واریزشده قبل از شروع تالار از حساب مشتری برداشته شده و به حساب کارگزار واریز می‌گردد. کارگزار طی اعلامیه خرید به مشتری ۹۰ درصد باقی‌مانده را اعلام می‌کند که مشتری سه روز کاری فرصت تسویه دارد. بعد از تسویه و ارسال ثبت به عرضه‌کننده که از طریق کارگزاران انجام می‌شود، حواله دریافت طلا برای خریدار ارسال می‌شود.

    نکات:

    ۱- حساب وکالتی: برای خرید از بازار فیزیکی بورس کالا نیاز به معرفی یک حساب از طرف مشتری به کارگزار است که به حساب کارگزار لینک شود. این حساب برای واریز ۱۰ درصد پیش‌پرداخت مشتری جهت خرید در بازار فیزیکی استفاده می‌گردد.

    ۲- تمام مراحل کار از زمان کدگیری و بلوک کردن حساب مشتری و ارسال به تالار و خرید و مذاکره و همچنین ارسال ثبت برای عرضه کننده و گرفتن حواله از طریق کارگزار انجام می‌گیرد.

    ۳- به دلیل اعلام قیمت هر روزه طلا و تغییر دائم آن لازم است که برای خرید طلا قبل از خرید، مذاکره‌ای بین خریدار و فروشنده صورت گیرد تا به یک قیمت واحد برای معامله برسند.

    ۴- ساعت معامله: تالار طلا هر روزی که عرضه صورت گیرد، از ساعت ۱۲:۳۰ شروع می‌شود.

    ۵- حداقل و حداکثر خرید: حداقل خرید شمش طلا یک کیلوگرم و حداکثر آن ۵ کیلوگرم است.

    ۶- فروشندگان طلا: سه عرضه‌کننده (فروشنده) شمش طلا را در این بازار عرضه می‌کنند:

    تهیه و تولید مواد معدنی ایران
    زر معدن اختران
    گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران

    منبع : باشگاه بلاگ

    کوچک کردن

پرسش‌های مرتبط