aalan

یک سوال Latest سوالات

محبوبه

چرا باید پولشویی کرد؟ یا بهتر بگم چرا باید پول کثیف به پول تمیز تبدیل بشه؟

aalan

لطفا ابتدا وارد شوید تا بتوانید پاسخ دهید.

  1. خب چون باید به یک روشی این پول رو خرج کرد و برای خرج کردن این پول باید اول به صورت قانونی در بیاد بعد خرج بشه !!

    خب چون باید به یک روشی این پول رو خرج کرد و برای خرج کردن این پول باید اول به صورت قانونی در بیاد بعد خرج بشه !!

    کوچک کردن
  2. برای اینکه پول های حاصل از فعالیت های ممنوع و خلاف را بتوان استفاده مجدد کرد باید این درآمد ها ابتدا تبدیل به یک دارایی شده و بعد از آن دارایی استفاده نمود. به دلیل اینکه در همه جای دنیا قوانین بانک داری سفت و سختی وجود دارد که باید مبدا و منشا پول شما مشخص باشد برای همین درآمد هایی که از راه خلاف بادامه مطلب ...

    برای اینکه پول های حاصل از فعالیت های ممنوع و خلاف را بتوان استفاده مجدد کرد باید این درآمد ها ابتدا تبدیل به یک دارایی شده و بعد از آن دارایی استفاده نمود. به دلیل اینکه در همه جای دنیا قوانین بانک داری سفت و سختی وجود دارد که باید مبدا و منشا پول شما مشخص باشد برای همین درآمد هایی که از راه خلاف باشند باید ابتدا به یک دارای تبدیل شوند و سپس خرج شوند. این کار قابلیت استفاده از پول خلاف را بوجود می آورد به همین دلیل است که پولشویی اتفاق می افتد. حالا برخی از بزرگترین مثال های پولشویی های تاریخ را باهم مرور میکنیم:

    مثال پولشویی

    ۱. محمد سوهارتو

    محمد سوهارتو

    محمد سوهارتو

    سوهارتو بین سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۸ قدرت را به عنوان رئیس جمهور در اندونزی در دست داشت. کمی بعد از اینکه او مجبور به کناره گیری از قدرت شد، مجله تایم در مقاله ای فاش کرد که وی در طول دوران قدرت خویش ۱۵ میلیارد دلار ثروت را از طریق خانواده اش در ۱۱ کشور جهان جمع کرده است.

    این مجله همچنین با سند ثابت کرد که سوهارتو بازهم از طریق خانواده خود ۷۳ میلیارد دلار درآمد و دارایی در طول دوره ریاست جمهوری روی هم انباشته کرده است.

    وی فاسدترین رهبر جهان در میان فهرست رهبرانی است که فسادشان ثابت شده است.

     ۲. پابلو اسکوبار

    پابلو اسکوبار

    اسکوبار را به عنوان یکی از ثروتمندترین و موفق ترین جنایتکاران جهان می شناسند. سال ۱۹۸۹، مجله معتبر فوربس این قاچاقچی آمریکایی را به عنوان هفتمین فرد ثروتمند جهان معرفی کرد. طبق اعلام این مجله اسکوبار در آن زمان صاحب ۹ میلیارد دلار ثروت بود.

    میزان پولشویی این تبهکار ثروتمند بین ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

    وی پس از اینکه فهمید قرار است از زندان خصوصی خود به زندان دیگری منتقل شود، فرار کرد، اما خیلی زود کشته شد.

     

    ۳. فردیناند مارکوس

    فردیناند مارکوس

    مارکوس از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۶ و پیش از شورش های مردمی رئیس جمهور فیلیپین بود. او یکی از فاسدترین رهبران جهان بود و در طول ۲۰ سالی که قدرت را در دست داشت، میلیاردها دلار ثروت را از راه اختلاس بدست آورد.

    حدود میزانی که او پولشویی کرده را بین ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار برآورد کرده اند. وی در سال ۱۹۸۹ بر اثر حمله قبلی درگذشت.

     ۴. داوود ابراهیم

    داوود ابراهیم

    این شخص متهم به رهبری تشکیلات جنایتکاران  با ۵ هزار نفر عضو بود که فعالیت های در کشورهای پاکستان، هند و امارات متحده عربی داشت.

    وی و همکاران جنایتکارش در طول فعالیت های خود رقمی بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار پولشویی کردند. گفته شده که وی از طریق شبکه مالی موسوم به هاوالا میلیون ها دلار پولشویی کرده است.

    او از جمله سرمایه گذارن و اجرا کنندگان بمب گذاری بمبئی در سال ۲۰۰۳ بوده است و در همان سال هم از سوی آمریکا به عنوان “تروریست جهانی” معرفی شد.

     ۵. شاه لئوپولد دوم

    شاه لئوپولد دوم

    در سال ۱۸۸۵ و همزمان با حرکت کشورهای مختلف به سمت مدرن شدن و تجارت آزاد، شاه لئوپولد دوم از بلژیک به عنوان رئیس ایالات خودمختار کنگو انتخاب شد و برخلاف تصور تمام مرزها را بست، کنترل منطقه را شخصا برعهده گرفت و ایالت را تبدیل به جایی برای برده داری کرد.

    وی به طور پنهانی از مهمترین محصول در کنگو یعنی کائوچو از طریق کانال هایی بهره برداری می کرد. در واقع او ۲۲ سال تولید ناخالص ملی کشوری که اکنون به آن جمهوری دموکراتیک کنگو می گویند را در اختیار خود داشت .

    کوچک کردن
  3. قانونی کردن درآمدهای غیر قانونی، مشروع کردن پول‌های نامشروع و تطهیر پول‌های حرام و یا تبدیل پول‌های کثیف ناشی از اعمال خلاف به پول‌های تمیز و پاک، پولشویی است. اولین پولشویی   در دهه ۱۹۳۰ با ممنوعیت فروش الکل در آمریکا، به تجارت در این بازار روی آوردند. گروه‌های تبهکار و در راس آنها آلفونسه گابادامه مطلب ...

    قانونی کردن درآمدهای غیر قانونی، مشروع کردن پول‌های نامشروع و تطهیر پول‌های حرام و یا تبدیل پول‌های کثیف ناشی از اعمال خلاف به پول‌های تمیز و پاک، پولشویی است.

    اولین پولشویی

     

    در دهه ۱۹۳۰ با ممنوعیت فروش الکل در آمریکا، به تجارت در این بازار روی آوردند. گروه‌های تبهکار و در راس آنها آلفونسه گابریل کاپون، مشهور به آل کاپون، با خریداری شمار زیادی از رخت‌شویخانه‌های سکه‌ای، پول حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی خود را به نام درآمد کسب‌شده از فعالیت این رخت‌شویخانه‌های عمومی به چرخ اقتصاد رسمی وارد می‌کردند. حساب کشی از رخت‌شویخانه‌ها به دلیل ماهیت این فعالیت خدماتی دشوار بود و اصولاً راهی برای کنترل میزان درآمدهای حاصل از این فعالیت نبود.

    مراحل مختلف پولشویی

    فرایند پولشویی مراحل مختلفی دارد که می‌توان به بعضی از آن‌ها اشاره کرد:

    • تزریق: در قدم اول پول کثیف توسط کارگزاران (یا شخصی که کاریاب نامیده می‌شود) به سیستم‌های مالی و بانکی تزریق می‌شود.
    • لایه بندی: در مرحلهٔ دوم برای پنهان کردن سرمنشا ذخایر مالی این پول از طریق روش‌هایی پیچیده و اجرای تراکنش‌های مختلف به حساب‌های متعدد دیگر منتقل می‌شود که «لایه بندی» نامیده می‌شود.
    • ادغام و یکپارچه سازی:و در نهایت، این پول که با نقل و انتقال‌های فراوان، عادی جلوه داده شده، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    البته بسته به شرایط، ممکن است نیازی به بعضی از مراحل نباشد. برای مثال، درآمدهای غیر نقدی که قبلاً در سیستم مالی وجود داشته‌است نیاز به قرار گرفتن در این فرایند ندارد.
    طبق اعلام وزارت خزانه داری آمریکا: پول‌شویی عبارت است از قانونی جلوه دادن درآمدهایی که از راه غیرقانونی به دست آمده‌اند؛ که معمولاً شامل سه مرحله است:جایگذاری_لایه بندی و یکپارچه سازی. در مرحله اول منابع مالی نامشروع به سیستم‌های مالی به صورت پنهانی، مشروع ارائه می‌شوند. سپس این پول توسط چک به حساب‌های متعدد منتقل می‌شود تا سردرگمی ایجاد کند. نهایتاً با تراکنش‌های اضافی این پول با سیستم مالی یکپارچه می‌شود تا وقتی که پول‌های نامشروع پاک جلوه کنند.

    روش‌های پول‌شویی

    چرا باید پولشویی کرد

    پول‌شویی می‌تواند روش‌های مختلفی را به خود گیرد، اگرچه بسیاری از این روش‌ها می‌توانند به انواع مختلفی تفکیک شوند؛ که شامل روش‌های بانکی، سهام بندی، مبادلات ارزی و صورتحساب‌های دوگانه.

    سهام‌بندی :

    یک روش تعیین سطح است که از طریق آن موجودی نقد به ذخایر مالی کوچکتری تبدیل می‌شود که برای از بین بردن سوء ظن بر قواعد پولشویی و همچنین برای امتناع از گزارش‌های مورد نیاز عملکرد ضد پول‌شویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از روش‌های این بخش استفاده از مقادیر جزئی و کوچکتر پول برای خرید اوراق حامل مانند حواله، و نهایتاً ذخیره کردن آن‌ها مجدداً در مقادیر کوچک: در این روش ماهیت پول تغییر کرده و پول کثیف به ذخایر مالی کوچک دیگری نظیر سهام یا طلا تغییر پیدا می‌کند.

    قاچاق فله ایِ پول نقد

    این مقوله شامل انتقال فیزیکی پول نقدِ قاچاق به یک واحد دارای قدرتِ دیگر و واریز آن به یک مؤسسه مالی، مانند یک بانک ساحلی، با پنهان‌کاری‌های بانکی بزرگتر یا قواعد اجراییِ ضد پولشوییِ نه چندان سخت گیرانه. در این روش پول فیزیکی (اسکناس) حاصل از درآمد اولیه که عمدتاً غیرقانونی است به موسسات مالی تزریق می‌شوند.

    معاملات پولی متمرکز

    در این روش، یک معامله گر معمولاً انتظار دارد که نسبت بزرگی از درآمدش را به صورت پول نقد دریافت کند و پول‌های آلوده را به حساب‌هایش واریز کند. همچین کاری اغلب بی‌پرده انجام می‌شود و در انجام این کار درآمد پولیِ ناشی از کسب و کار ضمنی با پول حاصلهٔ غیرقانونی تجمیع می‌شود. در این‌گونه موارد کسب و کار ادعا می‌کند که تمامی پول‌های حاصله به صورت قانونی است. کسب و کارهای خدماتی مناسب‌ترین نوع کسب و کار برای این روش هستند. همان‌طور که این‌گونه خدمات مقدار خیلی کم یا هیچ گونه هزینه‌های متغیری ندارند یا نرخ بالایی بین درآمد و هزینه‌های متغیر دارند، تشخیص درآمد و هزینه‌ها دشوار می‌شود. برای این نوع کسب و کارها می‌توان پارکینگ‌های طبقاتی، کاباره‌ها، کارواش‌ها و کازینوها را مثال زد.

    تجارت مبتنی بر پولشویی

    این روش شامل فاکتورهایی است که ارزش‌هایی بیشتر یا کمتر از واقعیت دارند تا سیر تحول و تغییر پول را پنهان کنند. شرکت‌های پوسته‌ای و معتمدان: این نوع شرکت‌ها مالک واقعی پول را پنهان می‌کنند. معتمدان و شرکت‌های بزرگ وسایل نقلیه، بر اساس صلاحدید دادگاه نیاز ندارند که مالکان مشروع خود را فاش کنند.

    کوچک کردن

پرسش‌های مرتبط