aalan

یک سوال Latest سوالات

محسن
کاربر

چرا بعضی وقت ها ماه بزرگتر به نظر میرسه؟

چرا بعضی وقت ها ماه بزرگتر به نظر میرسه؟
aalan

لطفا ابتدا وارد شوید تا بتوانید پاسخ دهید.

  1. بزرگ دیده شدن قرص ماه ، تاثیر خاصی روی زمین ندارد، چون علت آن نزدیک شدن ماه به زمین نیست و انکسار نور ماه در جو زمین علت اصلی آن است. به گزارش شبکه خبر ، ساكنان كره زمین دیشب ماه را در حالی مشاهده كردند كه بزرگ تر و روشن تر از حد معمول بود . مهندس باقری ، مدرس نجوم مركز علوم ستاره شناسی تهران ، در گادامه مطلب ...

    بزرگ دیده شدن قرص ماه ، تاثیر خاصی روی زمین ندارد، چون علت آن نزدیک شدن ماه به زمین نیست و انکسار نور ماه در جو زمین علت اصلی آن است.

    به گزارش شبکه خبر ، ساکنان کره زمین دیشب ماه را در حالی مشاهده کردند که بزرگ تر و روشن تر از حد معمول بود .
    مهندس باقری ، مدرس نجوم مرکز علوم ستاره شناسی تهران ، در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ، درباره علت این پدیده اظهار داشت :  ماه در یک مدار بیضی شکل به دور زمین می چرخد و یکی از علل بزرگ و کوچک شدن قرص ماه ( که البته به علت کم بودن اندازه تغییرات با چشم دیده نمی شود ) ، این است که مدار بیضی در بعضی مواقع نزدیک تر و در بعضی موارد دورتر است که این حالت تنها در پدیده های گرفت حلقوی خورشید به علت دورتر شدن ماه دیده می شود .

    وی در ادامه افزود : حالت دوم که حالت اصلی است و ما با چشم تشخیص می دهیم ، پدیده شکست نور در جو زمین است ، این پدیده وقتی اتفاق می افتد ، که ماه در بالای سر ما قرار می گیرد ، در این حالت چون نور ماه در جو ما شکسته می شود و پایین می آید ، ما ماه را کوچکتر از ابعاد واقعی آن تشخیص می دهیم و این پدیده ای است که به علت شکست نور در جو به نسبت وقتی که ماه در افق قرار بگیرد ، پیش می آید .

    باقری تصریح کرد :اما وقتی ماه در افق قرار بگیرد ،کمتر با شکست نور مواجه می شود ، بنابراین ما آن را در ابعاد بزرگتر از حالتی که در بالای سر ماست خواهیم دید .

    این مدرس نجوم اظهار داشت : ما ماه را به حالت قرص کامل در افق ، بزرگ تر از حالتی که به صورت قرص کامل در بالای سرمان قرار دارد می بینیم و این پدیده ای است که هر ماه وقتی ماه قرص کامل و از سمت شرق در حال طلوع است ، رویت می شود.

    باقری تاکید کرد : این پدیده به علت تابش ماه هیچ زیانی برای چشم ندارد ، به همین دلیل مردم می توانند به صورت مستقیم و با چشم غیرمسلح به آن نگاه کنند و اختلاف بین اندازه ماه را در طول یک شب ملاحظه کنند، یعنی اگر در اوایل شب که قرص کامل ماه طلوع می کند ماه را نگاه کنند و در اواسط شب که ماه از افق بالاتر آمده هم ماه را نگاه کنند و متوجه تغییر و کوچک تر شدن اندازه ماه می شوند.

    چرا بعضی وقت ها ماه بزرگتر به نظر میرسه؟

    وی گفت : نکته ای که وجود دارد ، این است که افق باید صاف و تمیز باشد تا بتوانیم به وضوح این پدیده را ببینیم .

    این مدرس نجوم در خصوص تاثیر این پدیده بر کره زمین تصریح کرد : خود حرکت کره ماه موجب ایجاد جزر و مد در زمین می شود و حتی درباره تاثیر آن بر حرکت مواد مذاب زمین بررسی هایی صورت گرفته ، ولی خود این پدیده چون علتش نزدیک شدن ماه به زمین نیست و انکسار نور ماه در جو زمین علت آن است ، تاثیر خاصی بر زمین نخواهد داشت.

    باقری تاکید کرد : تمام این اتفاقات که درباره کوچک و بزرگ شدن ماه می افتد و ما آن را به این صورت می بینیم ، پدیده های ذهنی هستند.

    کوچک کردن
  2. بزرگ دیدن ماه، نوعی خطای دید است که در آن هر چه کره ماه به چشم زمینیان به افق آسمان زمین نزدیک‌تر می‌شود اندازه آن بزرگ‌تر دیده می‌شود. این نوع خطای دید، در مورد خورشید و صورت‌های فلکی هم وجود دارد. سازوکار و دلیل این خطای دید هنوز به طور کامل آشکار نیست اما گمان بر این است که از آن‌جا که ماه هنگامیادامه مطلب ...

    بزرگ دیدن ماه

    بزرگ دیدن ماه، نوعی خطای دید است که در آن هر چه کره ماه به چشم زمینیان به افق آسمان زمین نزدیک‌تر می‌شود اندازه آن بزرگ‌تر دیده می‌شود.

    این نوع خطای دید، در مورد خورشید و صورت‌های فلکی هم وجود دارد. سازوکار و دلیل این خطای دید هنوز به طور کامل آشکار نیست اما گمان بر این است که از آن‌جا که ماه هنگامی که نزدیک به افق است در میان ساختمان‌ها و درختان دیده می‌شود مقایسه اندازه آن با این ساختمان‌ها و درختان آن را به چشم ما بزرگ‌تر نمایان می‌کند تا وقتی که ماه بر فراز آسمان است و مغز ما معیار مقایسه اندازه دیگری برای آن به‌کار می‌برد.

    در هر صورت، قطر ظاهری ماه در حدود ۳۰ دقیقه قوسی است و تغییری نمی‌کند. ۳۰ دقیقه قوسی به همان اندازه است که ناخن انگشت کوچک به هنگام باز بودن بازو و آرنج دیده می‌شود.

    منبع: ویکی پدیا

    کوچک کردن

پرسش‌های مرتبط