aalan

یک سوال Latest سوالات

aalan

لطفا ابتدا وارد شوید تا بتوانید پاسخ دهید.

  1. تحقيقات نشان داده حيواناتي از خانواده سگ‌ها همانند انسان‌ها همان مراحل خواب را طي مي‌كنند البته سريع‌تر. محققان در آخرين تحقيقات خود نشان داده‌اند كه حيوان هر چه بزرگ‌تر باشد خواب‌هاي طولاني‌تري مي‌بيند. مغز جانوران هنگامي كه فعال است، جريان‌هاي الكتريكي خاصي را به وجود مي‌آورد. ثبت اين جريان‌ها باادامه مطلب ...

    تحقیقات نشان داده حیواناتی از خانواده سگ‌ها همانند انسان‌ها همان مراحل خواب را طی می‌کنند البته سریع‌تر. محققان در آخرین تحقیقات خود نشان داده‌اند که حیوان هر چه بزرگ‌تر باشد خواب‌های طولانی‌تری می‌بیند. مغز جانوران هنگامی که فعال است، جریان‌های الکتریکی خاصی را به وجود می‌آورد. ثبت این جریان‌ها با دستگاه‌های خاص را برداشتن نوارمغزی یا الکتروسفالومتری می‌گویند. غیر از این جریان‌های الکتریکی که حاکی از فعالیت مغز است، اتفاق دیگری هم می‌افتد و آن حرکات سریع چشمان بسته است که به آن REMمی‌گویند. حشرات و ماهی‌ها خواب ندارند ولی برخی از پرندگان به این مرحله از خواب می‌رسند. اکثر پستانداران نیز خواب را تجربه می‌کنند. خزندگان نیز احتمال دارد خواب را تجربه کنند و برخی از دانشمندان استدلال می‌کنند که رؤیا دیدن ما در خواب شاید ارثی باشد که از خزندگان به ما رسیده است.

    خواب دیدن سگ ها

    طی بررسی‌های علمی مشخص شده که در خواب دیدن، جریان‌های الکتریکی مغز و

    REMبا هم در ارتباط هستند. به این ترتیب می‌توان با مشاهده حرکات چشم یا برداشتن نوار مغزی متوجه شد که کسی خواب می‌بیند یا نه. در مورد حیوانات هم وضع به همین شکل است. این مسئله اثبات شده که تقریباً همه پستانداران و پرندگان خواب می‌بینند چون می‌توان شاهد حرکات چشم (REM) و ثبت جریان‌های الکتریکی مغزشان بود ولی نمی‌توان تشخیص داد که حیوانات خواب چه چیزهایی را می‌بینند. احتمالاً آنها خواب همان چیزهایی را می‌بینند که در طول روز با آن سر و کار دارند.

    دلیل خواب دیدن همچنان یک سؤال باقی مانده است ولی آنچه می‌دانیم این است که نوزادان همه حیوانات بیشتر از دیگر رده‌های سنی خواب می‌بینند. این شاید به خاطر این باشد که تحریک مراکز حسی باعث ایجاد اتصالات بیشتر عصبی می‌شود. بهترین نظریه عملی برای بزرگسالان این است که خواب باعث تحریک قسمت‌هایی از مغز می‌شود که به حافظه ارتباط دارد. محققان در تحقیقات خود پی برده‌اند که پرنده سهره تصنیف خواندن‌های خود را در خواب خود می‌بیند یااینکه موش‌های آزمایشگاهی مسیر مارپیچی را که طی کرده‌اند در خواب می‌بینند. امروزه مشخص شده آن دسته از حیواناتی که خواب می‌بینند مثل انسان خواب رنگی نیست و ممکن است سیاه و سفید باشد.

    دنیای خوابیدن حیوانات متفاوت است

    شیرها، خواب‌آلودترین حیوانات جنگل هستند. آنها ‌۲۰ ساعت را در خواب به سر می‌برند. این مورد درباره ببر هم صدق می‌کند چراکه آنها هم علاقه زیادی به خوابیدن دارند. در باره یوزپلنگ هم باید گفت که این حیوان برخلاف همه گربه‌سانان، ‌شب را می‌خوابد و روز به دنبال شکار می‌رود. تحقیقات صورت گرفته از سوی جانورشناسان نشان ‌می‌دهد، اردک‌های وحشی که در میان همنوعان خود به سر می‌برند، با چشمان بسته به خواب می‌روند، اما آن دسته از اردک‌های وحشی که در حواشی زندگی می‌کنند، با یک چشم باز و یک چشم بسته به خواب می‌روند. اردک‌ها نیز در زمان خواب، سر را به عقب و نوک را به درون پرها فرو می‌برند.
    جالب است بدانیم که جغدهای برفی هیچ گاه به خواب زمستانی فرو نمی‌روند و حتی می‌توانند در سرمای شدید دمای بدن خود را بین ۳۸ تا ۴۰ درجه حفظ کنند.

    خواب زمستانی و رؤیا

    بسیاری از حیوانات خواب زمستانی دارند یعنی حالت عدم‌فعالیت متابولیکی در حیوانات. در این حالت، درجه حرارت بدن پایین می‌آید، تنفس آهسته‌تر می‌شود و سوخت و ساز بدن کند می‌گردد. دلیل این حالت در حیوانات، زنده ماندن در زمستان، بقا در زمان کمبود غذا و بهره‌برداری از بافت چربی است. بسته به گونه حیوانات، درجه حرارت محیط و زمان سال، میزان خواب زمستانی متغیر است. جالب است بدانید به غیر از حیواناتی چون خفاش‌ها، برخی از گونه‌های سنجاب زمینی و جوندگان دیگر مانند موش لِمور، خارپشت اروپایی و پستاندار حشره‌خوار و جانوران کیسه‌دار و برخی از پرندگان چون پرستوها خواب زمستانی دارند. یکی از پرندگانی که به خواب زمستانی معروف است مرغ مگس‌خوار می‌باشد. علاوه بر این موارد متعددی از پرندگان کوچک قادر به مرگ کاذب و طیف وسیعی از آنها به صورت منظم دارای خواب زمستانی هستند، اما آنچه هنوز مشخص نیست اینکه آیا حیواناتی که به خواب زمستانی می‌روند خواب هم می‌بینند، موضوعی که هنوز محققان و روانشناسان درک عمیقی از آن ندارند و نتوانستند جوابی برای آن داشته باشند.

    منبع: روزنامه جوان

    کوچک کردن
  2. درست مانند ما، گربه‌ها هم در هنگام خواب حرکات سریع چشم دارند که به آن مرحله رم (REM) خواب گفته می‌شود. در این مرحله است که اکثر رویا‌ها پدیدار می‌شوند. در طول مرحله رم ضربان قلب و تنفس سریع‌تر می‌شوند و چشم‌ها به طور مرتب و با حرکاتی تند در جهات مختلف حرکت می‌کنند. در سال ۱۹۶۰ یک محقق خواب به نام ماادامه مطلب ...

    درست مانند ما، گربه‌ها هم در هنگام خواب حرکات سریع چشم دارند که به آن مرحله رم (REM) خواب گفته می‌شود. در این مرحله است که اکثر رویا‌ها پدیدار می‌شوند. در طول مرحله رم ضربان قلب و تنفس سریع‌تر می‌شوند و چشم‌ها به طور مرتب و با حرکاتی تند در جهات مختلف حرکت می‌کنند.

    در سال ۱۹۶۰ یک محقق خواب به نام مایکل جووت بر روی بیولوژی مرحله رم در خواب گربه‌ها تحقیق کرد. زمانی که مرحله رم شروع می‌شود، به جای آنکه گربه بی‌حرکت بماند و دراز کشیده باشد، حرکاتی تند و عصبی از خود نشان می‌دهد، پشتش را خم می‌کند، چنگ می‌زند و دندان‌هایش را به هم فشار می‌دهد. در این مرحله گربه جوری رفتار می‌کند انگار به دنبال شکار طعمه‌اش است.

    دامپزشک عصب شناس، آدریان موریسون که نقد این تحقیق را نوشته است می‌گوید: گربه در مرحله رم خواب سرش را هم جوری تکان می‌دهد که انگار دارد دنبال چیزی می‌گردد، مثلا طعمه. این تحقیق می‌گوید گربه‌ها بیشتر خواب شکار کردن می‌بینند تا خواب‌هایی ساده راجع به دنیای اطراف‌شان.

    خواب شما را می‌بینند؟

    خواب دیدن گربه ها

    وقتی گربه چشم‌هایش را می‌بندد به احتمال زیاد دارد خواب‌هایی شبیه به رویا‌های ما می‌بیند. ما خواب‌هایی در مورد زندگی روزمره‌مان می‌بینیم، گربه‌ها هم همین طور. تنها تفاوت در نوع زندگی‌هامان است!

    دانشمندان می‌گویند انسان‌ها بیشتر راجع به مواردی که در زندگی روزانه‌شان با آن‌ها برخورد می‌کنند خواب می‌بینند، البته خواب‌هاشان بیشتر دیداری است تا منطقی. حیوانات هم با ما تفاوت ندارند. اگر سگ دارید شاید یک شب خواب ببینید دارید با او بازی می‌کنید و او را به گردش برده اید، سگ‌تان هم ممکن است همین رویا را ببیند.

    از آنجایی که سگ‌ها بیشتر به صاحب خود وابسته هستند، احتمالش زیاد است که سگ‌تان رویا‌هایی راجع به صورت شما، بوی تن‌تان، اذیت کردن یا بازی با شما ببیند. قطعا گربه‌ها هم راجع به صاحب‌شان رویا‌هایی می‌بینند، اما احتمالا این رویا‌ها بیشتر راجع به اذیت کردن صاحب‌شان (یا گرفتن غذا از او) باشد!

    همزمان خواب و بیدار

    اگر به نظر می‌رسد همیشه گربه‌تان یک ثانیه تا چرت زدن فاصله دارد، به این خاطر است که همین طور است! روانشناسان می‌گویند: به نظر می‌رسد گربه‌ها هیچ و قت با خوابیدن فاصله زیادی ندارند. اگر چه ممکن است در یک لحظه کاملا هشیار به نظر برسند و شیطنتی را مشتاقانه دنبال کنند یا با جدیت دنبال گرفتن یک طعمه باشند، اما ممکن است لحظه بعد بدون هیچ زحمتی به راحتی به خواب بروند.

    گربه‌ها بیشتر شب‌ها و هنگام غروب فعال هستند. در بقیه روز و حتی قسمتی از شب در حالتی بین خواب و بیداری قرار دارند.

    گربه‌ها بین شب و روز قرار دارند، بین خواب و بیداری. در حقیقت آن‌ها این مسئله که نمی‌توان هم خواب بود و هم بیدار را به چالش می‌کشند. گربه‌ها نه تنها می‌توانند در هر حالتی بخوابند، بلکه حس بویایی و شنوایی‌شان در بیشتر مدتی که خواب هستند فعال می‌ماند.

    پس ممکن است همین الان که گربه‌تان نشسته است و بین خواب و بیداری است، در حال رویا دیدن باشد، این یک مهارت است!

    گربه‌ها کابوس هم می‌بینند؟

    ممکن است گربه‌تان به آرامی خوابیده باشد و به ناگهان بدنش پیچ و خم بخورد، پنجه‌هایش باز شوند و ناخن‌هایش بیرون آیند و در کل به نظر برسد فشاری به او وارد شده و راحت نیست. احتمال دارد که او در حال دیدن کابوس باشد و یا تنها دارد فشاری که در اثر اتفاقی بد در طول روز بر او وارد شده را آزاد می‌کند. البته ممکن است این تنها یک انقباض عضلانی مربوط به مرحله رم خواب باشد.

    حتی گر فکر می‌کنید گربه‌تان دارد کابوس می‌بیند هم فکر خوبی نست که او را از خواب بیدار کنید. با این کار ممکن است او عصبانی شود و وحشت کند و خوابش بهم بریزد. بهتر است اجازه دهید دوست پشمالوتان بخوابد.

    کوچک کردن
  3. الگوهای خواب و رویاهای سگ شاید از قبل بدانید که انسان در طول شب مراحل مختلفی از خواب را تجربه می کند و به احتمال زیاد خواب دیدن در یک نقطه خاص از چرخه خواب اتفاق می افتد. به طرز باورنکردنی ، به نظر می رسد این مسئله در مورد سگ ها نیز صادق است! حیوان خانگی شما وارد مرحله ای از خواب معروف به "REM" می شادامه مطلب ...

    الگوهای خواب و رویاهای سگ

    شاید از قبل بدانید که انسان در طول شب مراحل مختلفی از خواب را تجربه می کند و به احتمال زیاد خواب دیدن در یک نقطه خاص از چرخه خواب اتفاق می افتد. به طرز باورنکردنی ، به نظر می رسد این مسئله در مورد سگ ها نیز صادق است!

    حیوان خانگی شما وارد مرحله ای از خواب معروف به “REM” می شود ، که به معنی حرکت سریع چشم است. در این مرحله ، تنفس سگ شما به صورت نامنظم تر به نظر می رسد و چشمان آنها با سرعت بیشتری شروع به حرکت می کند. ممکن است متوجه پلکهای آنها شوید. در این مرحله از خواب ، احتمالاً رویاهای سگ اتفاق می افتد.

    الگوهای خواب و رویاهای سگ  شاید از قبل بدانید که انسان در طول شب مراحل مختلفی از خواب را تجربه می کند و به احتمال زیاد خواب دیدن در یک نقطه خاص از چرخه خواب اتفاق می افتد. به طرز باورنکردنی ، به نظر می رسد این مسئله در مورد سگ ها نیز صادق است!  حیوان خانگی شما وارد مرحله ای از خواب معروف به "REM" می شود ، که به معنی حرکت سریع چشم است. در این مرحله ، تنفس سگ شما به صورت نامنظم تر به نظر می رسد و چشمان آنها با سرعت بیشتری شروع به حرکت می کند. ممکن است متوجه پلکهای آنها شوید. در این مرحله از خواب ، احتمالاً رویاهای سگ اتفاق می افتد.  علائم خواب دیدن سگ  اگر قبلاً متوجه شده اید که سگ شما در مرحله عمیقی از خواب یا REM قرار دارد ، پس احتمال بیشتری دارد که رویایی داشته باشد. این نوع خواب خیلی سریع اتفاق نمی افتد ، بنابراین احتمالاً در هنگام خواب سریع بعد از ظهر از خواب طولانی تر اتفاق می افتد. در طول REM ، تنفس سگ شما نامنظم خواهد بود و آنها حرکت سریع چشم را تجربه می کنند.  علائم دیگر رویاهای سگ؟ درست مثل انسان ، سگ ها به طور ناخودآگاه نسبت به تصاویر رویایی در هنگام خواب واکنش نشان می دهند. ممکن است شما یک صدای ناله را بشنوید. آنها ممکن است با پاهای خود حرکاتی انجام دهند ، گویی که در حال دویدن هستند. شما می توانید متوجه پیچش یا لرزهای گاه به گاه شوید. حتی سگها حتی در خواب خوابیده اند که بعضی اوقات حتی خود را از خواب بیدار می کنند!  موضوع خواب سگها در مورد چیست؟  جالب ترین سوال از همه! تحقیقات علمی همه به این واقعیت اشاره دارد که سگهای ما دقیقاً مثل ما رویاهایی دارند: اما چگونه می توانیم بگوییم که رویای آنها چیست؟  متأسفانه ، تا روزی که نتوانیم درون سر آنها ببینیم یا یاد بگیریم که چگونه حرف ها را به یک زبان انسانی تعبیر کنیم ، هرگز واقعاً نمی دانیم! با این وجود ، احتمالاً سگها به روشی مشابه انسان خواب می بینند: تجربیات روزانه خود را مجدداً انجام می دهند و فعالیت های معمول خود را نیز انجام می دهند. بنابراین اگر سگ شما به طور معمول گربه ها را پارس می کند ، و در هنگام خواب متوجه آنها پارس می شوید ، ممکن است خواب گربه ببینند!  آنچه می دانیم این است که سگهای کوچک تمایل دارند بیشتر از سگهای بزرگتر خواب ببینند. لین Buzhardt DVM خاطرنشان می کند که تحقیقات استاد روانشناسی استنلی کورن نشان می دهد که طول و دفعات رویاها ممکن است به اندازه سگ مرتبط باشد.  آیا سگ من خواب می بیند یا تشنج دارد؟  بعضی اوقات ، علائم تشنج سگ ممکن است شبیه علائمی باشد که سگ شما در حال خواب است. اما روش هایی برای بیان تفاوت وجود دارد.  تشنج سگها پاسخهای غیر طبیعی حرکتی ناشی از مغز هستند ، در حالی که رویاهای سگ یک تکان الکتریکی معمولی هستند.  علائم رویاهای سگ پیچ خوردن ماهیچه ها و دست و پا کردن پا است و اگرچه اینها همچنین می توانند علائم تشنج باشند ، اما به روش های بسیار متفاوتی ارائه می شوند. انعطاف پذیری ملایم هنگام خواب فقط برای مدت کوتاهی دوام خواهد داشت ، در حالی که تشنج ممکن است بسیار طولانی تر طول بکشد ، خشونت آمیز تر باشد و به طور کلی در اندام هایی اتفاق می افتد که سفت نیز شده اند. سگی که دچار تشنج می شود ممکن است در دهان دچار افتادگی یا کف شود.  به ویژه واضح است که اگر حیوان هنگامی که آگاهی خود را به دست آورد ، تشنج را تجربه کرده است: اگر کمی خواب آلوده باشد ، یک سگ رویایی به نظر خوب می رسد ، در حالی که سگی که تشنج داشته است ، بی نظمی و پتانسیل پریشانی ظاهر می شود.  چگونه می دانید سگ شما در حال دیدن خواب بد است؟  نشانه هایی که سگ شما در حال خواب بد دیدن است دقیقاً مانند علائمی است که نشان می دهد سگ شما هنگام بیدار شدن از اضطراب ، پریشانی یا اذیت شدن برخوردار است. اگر سگ شما به راحتی پاهای خود را می کشد و صداهای هیجان ایجاد می کند - احتمالاً آنها رویای خوبی دارند ، به احتمال زیاد در مورد شام! اما اگر سگ شما ناله می کند ، گریه می کند ، ممکن است آنها خواب خوبی داشته باشند ، که در آن احساس تهدید یا اضطراب می کنند.  آیا بیدار کردن یک سگ رویایی اشکالی ندارد؟  اگر فکر می کنید سگ شما خواب بدی را تجربه می کند ، بهتر است آنها را بیدار نکنید - حتی اگر ممکن است برای بیدار کردن و آسایش آنها وسوسه شوید. اگرچه تماشای یک سگ بد خواب شما احساس ناراحتی می کند ، سعی کنید به خاطر بسپارید - این فقط یک رویا است!

    علائم خواب دیدن سگ

    اگر قبلاً متوجه شده اید که سگ شما در مرحله عمیقی از خواب یا REM قرار دارد ، پس احتمال بیشتری دارد که رویایی داشته باشد. این نوع خواب خیلی سریع اتفاق نمی افتد ، بنابراین احتمالاً در هنگام خواب سریع بعد از ظهر از خواب طولانی تر اتفاق می افتد. در طول REM ، تنفس سگ شما نامنظم خواهد بود و آنها حرکت سریع چشم را تجربه می کنند.

    علائم دیگر رویاهای سگ؟ درست مثل انسان ، سگ ها به طور ناخودآگاه نسبت به تصاویر رویایی در هنگام خواب واکنش نشان می دهند. ممکن است شما یک صدای ناله را بشنوید. آنها ممکن است با پاهای خود حرکاتی انجام دهند ، گویی که در حال دویدن هستند. شما می توانید متوجه پیچش یا لرزهای گاه به گاه شوید. حتی سگها حتی در خواب خوابیده اند که بعضی اوقات حتی خود را از خواب بیدار می کنند!

    موضوع خواب سگها در مورد چیست؟

    جالب ترین سوال از همه! تحقیقات علمی همه به این واقعیت اشاره دارد که سگهای ما دقیقاً مثل ما رویاهایی دارند: اما چگونه می توانیم بگوییم که رویای آنها چیست؟

    متأسفانه ، تا روزی که نتوانیم درون سر آنها ببینیم یا یاد بگیریم که چگونه حرف ها را به یک زبان انسانی تعبیر کنیم ، هرگز واقعاً نمی دانیم! با این وجود ، احتمالاً سگها به روشی مشابه انسان خواب می بینند: تجربیات روزانه خود را مجدداً انجام می دهند و فعالیت های معمول خود را نیز انجام می دهند. بنابراین اگر سگ شما به طور معمول گربه ها را پارس می کند ، و در هنگام خواب متوجه آنها پارس می شوید ، ممکن است خواب گربه ببینند!

    آنچه می دانیم این است که سگهای کوچک تمایل دارند بیشتر از سگهای بزرگتر خواب ببینند. لین Buzhardt DVM خاطرنشان می کند که تحقیقات استاد روانشناسی استنلی کورن نشان می دهد که طول و دفعات رویاها ممکن است به اندازه سگ مرتبط باشد.

    آیا سگ من خواب می بیند یا تشنج دارد؟

    بعضی اوقات ، علائم تشنج سگ ممکن است شبیه علائمی باشد که سگ شما در حال خواب است. اما روش هایی برای بیان تفاوت وجود دارد.

    تشنج سگها پاسخهای غیر طبیعی حرکتی ناشی از مغز هستند ، در حالی که رویاهای سگ یک تکان الکتریکی معمولی هستند.

    علائم رویاهای سگ پیچ خوردن ماهیچه ها و دست و پا کردن پا است و اگرچه اینها همچنین می توانند علائم تشنج باشند ، اما به روش های بسیار متفاوتی ارائه می شوند. انعطاف پذیری ملایم هنگام خواب فقط برای مدت کوتاهی دوام خواهد داشت ، در حالی که تشنج ممکن است بسیار طولانی تر طول بکشد ، خشونت آمیز تر باشد و به طور کلی در اندام هایی اتفاق می افتد که سفت نیز شده اند. سگی که دچار تشنج می شود ممکن است در دهان دچار افتادگی یا کف شود.

    به ویژه واضح است که اگر حیوان هنگامی که آگاهی خود را به دست آورد ، تشنج را تجربه کرده است: اگر کمی خواب آلوده باشد ، یک سگ رویایی به نظر خوب می رسد ، در حالی که سگی که تشنج داشته است ، بی نظمی و پتانسیل پریشانی ظاهر می شود.

    چگونه می دانید سگ شما در حال دیدن خواب بد است؟

    نشانه هایی که سگ شما در حال خواب بد دیدن است دقیقاً مانند علائمی است که نشان می دهد سگ شما هنگام بیدار شدن از اضطراب ، پریشانی یا اذیت شدن برخوردار است. اگر سگ شما به راحتی پاهای خود را می کشد و صداهای هیجان ایجاد می کند – احتمالاً آنها رویای خوبی دارند ، به احتمال زیاد در مورد شام! اما اگر سگ شما ناله می کند ، گریه می کند ، ممکن است آنها خواب خوبی داشته باشند ، که در آن احساس تهدید یا اضطراب می کنند.

    آیا بیدار کردن یک سگ رویایی اشکالی ندارد؟

    اگر فکر می کنید سگ شما خواب بدی را تجربه می کند ، بهتر است آنها را بیدار نکنید – حتی اگر ممکن است برای بیدار کردن و آسایش آنها وسوسه شوید. اگرچه تماشای یک سگ بد خواب شما احساس ناراحتی می کند ، سعی کنید به خاطر بسپارید – این فقط یک رویا است!

    کوچک کردن

  4. فکر میکنم چون حیوانات هم مثل انسان ها روح دارند پس توانایی دیدن رویا و خواب رو دارند چون هنگام خواب روح از بدن جدا میشه ولی اتصالی که با بدن دارد رو حفظ می کند در عین حال اتفاقات خواب برای روح انسان رخ میدهد. بنابراین فکر میکنم که حیوانات هم خواب می بینند ولی شاید برای انسان ها درک خواب سخت باشه.

    فکر میکنم چون حیوانات هم مثل انسان ها روح دارند پس توانایی دیدن رویا و خواب رو دارند چون هنگام خواب روح از بدن جدا میشه ولی اتصالی که با بدن دارد رو حفظ می کند در عین حال اتفاقات خواب برای روح انسان رخ میدهد. بنابراین فکر میکنم که حیوانات هم خواب می بینند ولی شاید برای انسان ها درک خواب سخت باشه.

    کوچک کردن

پرسش‌های مرتبط