aalan

یک سوال Latest سوالات

morteza
کاربر

اثبات کروی بودن زمین بدون عکس های ماهواره ای امکان دارد؟

aalan

لطفا ابتدا وارد شوید تا بتوانید پاسخ دهید.

  1. دریاچه Pontchartrain دریاچه ای در لوئیزیانا ، ایالات متحده است. یک سری دکل قدرت در آن وجود دارند و ارتفاع هر برج یکنواخت است. همین امر نشان می دهد که زمین کروی است. در مالمو ، سوئد یک ساختمان بلند به نام Turning Torso وجود دارد. هنگام مشاهده از دانمارک ، قسمت زیرین ساختمان به دلیل انحنای زمین قابل مادامه مطلب ...

    دریاچه Pontchartrain دریاچه ای در لوئیزیانا ، ایالات متحده است. یک سری دکل قدرت در آن وجود دارند و ارتفاع هر برج یکنواخت است. همین امر نشان می دهد که زمین کروی است.

    در مالمو ، سوئد یک ساختمان بلند به نام Turning Torso وجود دارد. هنگام مشاهده از دانمارک ، قسمت زیرین ساختمان به دلیل انحنای زمین قابل مشاهده نیست.

     

    کوچک کردن
  2. اگه زمین تخت باشه سایش هنگام ماه گرفتگی روی کره ماه به صورت یک نوار می افته نه این که کل کره ماه بره تو سایه زمین

    اگه زمین تخت باشه سایش هنگام ماه گرفتگی روی کره ماه به صورت یک نوار می افته نه این که کل کره ماه بره تو سایه زمین

    کوچک کردن
  3. این پاسخ ویرایش شده است.

    نظریه‌پردازی در مورد تخت بودن زمین از دوران باستان و نیاکان قدیمی ما و به خصوص یونانیان آغاز شد. تا سال‌های طولانی مردم بر این باور بودند که کره زمین مرکز دنیا و مکانی تخت است. به علت وسیع بودن سطح زمین و محدودیت‌های موجود، همه مردمان آن زمان تصور می‌کردند که کره زمین باید تخت باشد. با وجود آنکه ازادامه مطلب ...

    نظریه‌پردازی در مورد تخت بودن زمین از دوران باستان و نیاکان قدیمی ما و به خصوص یونانیان آغاز شد. تا سال‌های طولانی مردم بر این باور بودند که کره زمین مرکز دنیا و مکانی تخت است. به علت وسیع بودن سطح زمین و محدودیت‌های موجود، همه مردمان آن زمان تصور می‌کردند که کره زمین باید تخت باشد. با وجود آنکه از آن دوران تاکنون هزاران سال می‌گذرد، هنوز هم هستند افرادی که کره زمین را مکانی ثابت و تخت توصیف می‌کنند. در میان آنان، افراد تحصیل‌کرده‌ای را هم می‌توان یافت! انجمن طرفدار صافی زمین گروه یا گروه‌هایی هستند که ادعا می‌کنند سیاره زمین در واقع همانند یک دیسک صاف است و مفهومی به نام «کره» در مورد آن تنها یک دروغ بزرگ به شمار می‌رود!

    خوشبختانه راه‌های ارزان‌تری هم برای اثبات کروی بودن زمین ، بدون نیاز به ماهواره وجود دارد! در این جا به بررسی ۷ روش مختلف جهت رد ادعای زمین تخت گرایان خواهیم پرداخت.

    به بندر بروید

    کروی بودن زمین بندر

    با مراجعه به بندر می‌توان یکی از دلایل اثبات کروی بودن زمین را مشاهده کرد. اگر زمین تخت بود، تصویر کشتی در هنگام نزدیک شدن به افق باید رفته رفته کوچک و سپس به طور یک‌جا ناپدید شود. اما اگر شما خودتان برای مشاهده واقعیت به بندر بروید، چیزی خلاف این موضوع را می‌بینید. واقعیت امر این است که با تماشای دقیق بندر، مشاهده خواهید کرد که در ابتدا بدنه کشتی و سپس دکل آن به زیر خط افق می‌رود. زمانی که کشتی‌ها از فواصل دور برمی‌گردند، این فرآیند معکوس می‌شود؛ یعنی ابتدا دکل و سپس بدنه آنان قابل مشاهده است.

    اما با توجه به اینکه مسئله اثبات کروی بودن زمین و یا تخت بودن آن، این روزها به موضوعی داغ و جذاب تبدیل شده است، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که در صورت تمایل، به بندر بروید و با استفاده از تلسکوپ‌ و یا دوربین‌های قدرتمند، حرکت کشتی‌ها در نزدیکی افق را به طور دقیق زیر نظر بگیرید. حتی در هنگامی که از چنین ابزارهایی استفاده می‌کنید، باز هم در در ابتدا بدنه کشتی و سپس قسمت‌های دیگر آن ناپدید می‌شوند. با این روش، شما می‌توانید بدون نیاز به صرف هزینه‌های چند میلیون دلاری، خودتان به کروی بودن زمین پی ببرید!

    به ستاره‌ها نگاه کنید

    به ستاره‌ها نگاه کنید کروی بودن زمین

    دومین روش اثبات کروی بودن زمین توسط فیلسوف مشهور یونانی یعنی ارسطو (Aristotle) در حدود ۳۵۰ سال پیش از میلاد مسیح کشف شد. صورت‌های فلکی مختلف در آسمان، از عرضه‌های جغرافیایی مختلف قابل مشاهده هستند. احتمالا دو نمونه از برجسته‌ترین آن‌ها، دب اکبر (Big Dipper) و صلیب جنوبی (Southern Cross) هستند. مجموعه دب اکبر حاوی ۷ ستاره است که آرایشی مشابه با یک «ملاقه» را تشکیل داده و همواره در عرض‌های ۴۱ درجه شمالی و بالاتر قابل مشاهده هستند ولی در زیر ۲۵ درجه جنوبی امکان مشاهده آنان وجود ندارد. همچنین در شمال استرالیا، تنها در شمال این عرض جغرافیایی می‌توان در نزدیکی افق ستاره‌های دب اکبر را مشاهده کرد.

    در همین حال در نیمکره جنوبی، ستاره‌های صلیب جنوبی قرار دارند که تنها در مواقعی قابل مشاهده هستند که به اندازه کافی به نیم‌کره جنوبی زمین سفر کرده باشید. آرایش این صور فلکی و جهت قرارگیری آنان در آسمان به نحوی هستند که امکان یا عدم امکان مشاهده آنان از مکان‌های مختلف زمین را تنها می‌توان با مدل کروی بودن زمین توصیف کرد.

    خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی

    خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی

    ارسطو با مشاهده خورشید گرفتگی نیز توانست یک دلیل دیگر را برای اثبات کروی بودن زمین ارائه کند. او متوجه شد که سایه زمین بر روی ماه، به شکل منحنی نمایش داده می‌شود. علاوه بر این، با توجه به اینکه زمین دائما در حال چرخش است، در هنگام وقوع پدیده ماه گرفتگی نیز سایه زمین بر روی ماه به شکل منحنی دیده می‌شود. این شواهد به ارسطو ثابت کرد که این مدل در مورد تمامی قسمت‌های زمین صدق کرده و در واقع هندسه زمین یک هندسه کروی است.

    تماشای این رویدادها، ایده ارسطو در مورد کروی بودن تمامی اجرام زمین، خورشید، ماه و سایر سیارات را تقویت کرد. اگر زمین همچون یک دیسک صاف بود و ماه و خورشید و سایر سیارات در گنبد آسمان شناور بودند، وقوع پدیده خورشید گرفتگی در آگوست ۲۰۱۷ به سختی قابل توضیح بود.

    سفری هوایی به دور زمین داشته باشید

    سفری هوایی به دور زمین

    باید توجه داشت که این مورد برای اثبات کروی بودن زمین ، برای شما هزینه بالایی خواهد داشت. امروزه بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی، سفر به دور دنیا را در برنامه‌های مسافرتی خود دارند. علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت هزینه‌های آن، سفری دور تا دور جهان را داشته باشند و در این مسیر یک طرفه، زمین را درست همانند یک «کره» لمس کنند. حتی لازم نیست که نقاط پرواز خود را به خاطر بسپارید؛ چرا که در پایان سفر درست همانجا که سوار شده‌اید، پیاده می‌شوید!

    اگر به اندازه کافی خوش‌شانس باشید، حتی قادر هستید نمای واضحی از افق داشته و انحنای زمین را با چشمان غیرمسلح هم مشاهده کنید. بر اساس مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، اگر ناظر یک ناحیه دید ۶۰ درجه‌ای را در اختیار داشته باشد، انحنای کره زمین از ارتفاع ۱۰.۵ کیلومتر و بالاتر قابل مشاهده خواهد بود. این در حالی‌ست که انحنای کره زمین را از ارتفاع ۱۵ کیلومتر و بالاتر به شکل ملموس‌تری می‌توان مشاهده کرد.

    سوار یک بالون هواشنایی شوید

    سوار یک بالون هواشنایی شوید

    در ژانویه ۲۰۱۷، گروهی از دانشجویان دانشگاه لستر (University of Leicester)، چندین دوربین فیلمبرداری را در یک بالون هواشناسی قرار داده و آن را به آسمان فرستادند. این بالون، در ارتفاع ۲۳.۶ کیلومتری زمین به جمع آوری داده‌های آب‌وهوایی می‌پردازد و ارتفاع مذکور به خوبی می‌تواند انحنای زمین را به نمایش بگذارد. تجهیزات نصب شده بر روی این بالون، نمای واضحی از تصاویر زمین را با انحنای واقعی آن نشان می‌دهند.

    سایه‌ها را با هم مقایسه کنید

    سایه‌ها را با هم مقایسه کنید

    اراتوستن (Eratosthenes) به عنوان ریاضیدان، شاعر، ورزشکار، جغرافی‌دان و ستاره‌شناس یونانی دوران اسکندر، در سال ۲۷۶ پیش از میلاد مسیح زاده شد. او توانست با محاسبه زاویه سایه یک تکه چوب فرو رفته در زمین در روز انقلاب تابستانی اسکندریه (مصر امروزی)، محیط سیاره را اندازه‌گیری کند. او می‌دنست که در شهر آسوان (Aswan)، خورشید در چنین روزی هیچ سایه‌ای ندارد. تفاوت در زاویه خورشید بین شهر آسوان تا اسکندریه به اندازه یک پنجم دایره کامل بود. بنابراین اراتوستن فهمید که با دانستن فاصله دقیق این دو شهر، با یک عمل ضرب ساده می‌تواند محیط کره زمین را محاسبه کند.

    در یک زمین تخت، هیچ تفاوتی بین ارتفاع سایه‌ها وجود ندارد و موقعیت خورشید نسبت به زمین در تمامی نقاط یکسان است. تنها در زمین کروی است که موقعیت خورشید در مورد دو شهر با همدیگر تفاوت دارد.

     

    کوچک کردن

پرسش‌های مرتبط