aalan

یک سوال Latest سوالات

aalan

لطفا ابتدا وارد شوید تا بتوانید پاسخ دهید.

  1. بیت کوین یک ارز و شبکه غیرمتمرکز است و وابسته به هیچ کشور یا شرکت خاصی نیست. غیرمتمرکز بودن یعنی این‌که هیچ کس مالک شبکه بیت کوین نیست و هیچ کس به تنهایی نمی‌تواند آن را کنترل کند. هر کسی در هر جای دنیا می‌تواند با وصل شدن به شبکه بیت کوین، جزئی از آن شود. حالا که بیت کوین یک شبکه غیرمتمرکز است، پسادامه مطلب ...

    بیت کوین یک ارز و شبکه غیرمتمرکز است و وابسته به هیچ کشور یا شرکت خاصی نیست. غیرمتمرکز بودن یعنی این‌که هیچ کس مالک شبکه بیت کوین نیست و هیچ کس به تنهایی نمی‌تواند آن را کنترل کند. هر کسی در هر جای دنیا می‌تواند با وصل شدن به شبکه بیت کوین، جزئی از آن شود.

    حالا که بیت کوین یک شبکه غیرمتمرکز است، پس وقتی برای کسی بیت کوین ارسال می‌کنید چه کسی کمک می‌کند تا بیت کوین شما منتقل شود. چه کسی تراکنش‌های بیت کوین را تأیید می‌کند یا امنیت آن را حفظ می‌کند؟ درست حدس زدید: افرادی داوطلب به نام «استخراج‌کننده» یا همان «ماینر».

    البته استخراج‌کنندگان این کار را محض رضای خدا انجام نمی‌دهند. آن‌ها دستگاه‌ها و سخت‌افزارهای خود را در اختیار شبکه بیت کوین قرار می‌دهند و شبکه بیت کوین در ازای حفظ امنیت شبکه به آن‌ها پاداش می‌دهد.

    سختی استخراج بیت کوین

    به منظور حفظ ثبات شبکه و این‌که همه واحدهای بیت کوین سریع استخراج نشوند، در بیت کوین معیاری به نام «سختی استخراج» هم وجود دارد. بلاک‌های بلاک چینِ بیت کوین هر ده دقیقه یکبار تولید می‌شوند. اگر قدرت پردازش ماینرهای بیت کوین خیلی زیاد شود، یعنی ماینرها ممکن است بتوانند زودتر از ده دقیقه بلاک را تولید و بیت کوین استخراج کنند. به همین دلیل سختی استخراج افزایش می‌یابد تا زمان رسیدن به جواب معادله ده دقیقه طول بکشد. از سوی دیگر، اگر قدرت پردازش ماینرها کاهش یابد، یعنی ممکن است زمان ساخت بلاک به زیر ده دقیقه برسد، برای همین در این مواقع سختی کاهش می‌یابد تا دوباره به همان ده دقیقه برسیم.

    تجهیزات مورد نیاز برای استخراج بیت کوین

    برای استخراج بیت کوین نیاز به تهیه یک سری تجهیزات است. نوع و تعداد تجهیزات ماینینگ نسبت به بزرگی یا کوچکی فعالیت می‌تواند متفاوت باشد. مثلاً بدیهی است که تجهیزات مورد نیاز برای یک فارم (مزرعه) بزرگ با تجهیزات مورد نیاز برای یک فارم کوچک، متفاوت است. اما طبق یک قاعده کلی، برای انجام ماینینگ بیت کوین قطعاً به موارد زیر نیاز است:

    1. دستگاه استخراج مخصوص یا همان ای‌سیک (ASIC)
    2. کیف پول بیت کوین
    3. اینترنت ثابت (ADSL یا TD-LTE)
    4. برق، کابل‌ و تجهیزات برقی مناسب
    5. تجهیزات تهویه (فن)

    استخر استخراج بیت کوین

    س از تهیه دستگاه و انتخاب کیف پول بیت کوین، به مهمترین قسمت آموزش یعنی پیوستن به استخر استخراج و شروع کار می‌رسیم. برای استخراج بیت کوین یا هر ارز دیگری باید به یک استخر استخراج بپیوندید.

    استخر استخراج محل مجازی است که استخراج‌کنندگان در آن قدرت پردازش خود را با هم جمع می‌کنند و همه برای استخراج یک بلاک تلاش می‌کنند. در این روش، هر استخراج‌کننده بر اساس توان پردازشی خود سود می‌برد. می‌توان این‌طور گفت که ماینرهای سراسر دنیا قدرت پردازش سخت افزارهای خود را در اختیار استخر استخراج قرار می‌دهند و استخر استخراج به نمایندگی از همه ماینرها در پیدا کردن معادله بلاک‌ها به رقابت با دیگر استخرها می‌پردازد.

    با وجود استخرهای استخراج، ماینرها قادر خواهند بود تا با روی هم آوردن توان پردازشی، هش‌های بیشتری تولید کنند. پس از آن پاداش استخراج، بین اعضای استخر متناسب با توان هشی که در دستگاه آن در اختیار استخر قرار داد، تقسیم خواهد شد.

    بدون پیوستن به استخر استخراج شانس برای ماین یک بلاک بسیار کم خواهد بود و فقط فارم‌های استخراج بزرگ با چند ده هزار دستگاه، به صورت مستقل کار می‌کنند. مشهورترین استخرهای استخراج بیت کوین و سهم هر یک از قدرت پردازش شبکه بیت کوین را در تصویر زیر مشاهده می‌‌کنید:

     

    کوچک کردن
  2. این پاسخ ویرایش شده است.

    مزایای بیت‌کوین چیست؟ آزادی پرداخت وجه- هر موقع از شبانه روز و در هر کجای جهان که باشید، ارسال و دریافت فوری هر مبلغ از بیت کوین امکانپذیر است. هیچ روزی تعطیل نیست. هیچ حد و مرزی در کار نیست. هیچ محدودیتی اعمال نخواهد شد. بیت کوین به کاربرانش اجازه می دهد بر پول خود کنترل کامل داشته باشند. کارمزد هاادامه مطلب ...

    مزایای بیت‌کوین چیست؟

    • آزادی پرداخت وجه– هر موقع از شبانه روز و در هر کجای جهان که باشید، ارسال و دریافت فوری هر مبلغ از بیت کوین امکانپذیر است. هیچ روزی تعطیل نیست. هیچ حد و مرزی در کار نیست. هیچ محدودیتی اعمال نخواهد شد. بیت کوین به کاربرانش اجازه می دهد بر پول خود کنترل کامل داشته باشند.
    • کارمزد های بسیار اندک – در حال حاضر پردازش پرداخت وجه با بیت کوین، بصورت بدون کارمزد و یا با کارمزدی بسیار اندک، انجام می گیرد. کاربران می توانند برای پردازش سریعتر تراکنش خود، کارمزد پرداخت نمایند که در نتیجه تاییدیه تراکنش را سریعتر از شبکه دریافت خواهند کرد. علاوه بر این، پردازشگرهای تجاری هم هستند که سوداگران را در پردازش تراکنش ها، تبدیل بیت کوینها به یک ارز بدون پشتوانه و واریز مبالغ بطور مستقیم و روزانه به حساب بانکی آنها، یاری دهند. چون این تراکنشها بر مبنای بیت کوین است، کارمزدهایی به مراتب کمتر از کارمزدهای شبکه کارت اعتباری یا پی پال، از آنها خواسته خواهد شد.
    • ریسک کمتر برای سوداگران– تراکنشهای بیت کوین امن و برگشت ناپذیر بوده و حاوی اطلاعات شخصی و یا حساس مشتریان نیست. به همین دلیل از سوداگران در برابر ضررهای ناشی از کلاهبرداری یا پرداختهای برگشتی جعلی محافظت می کند و نیازی هم به پیروی از PCI نیست. سوداگران می توانند بسادگی به بازارهای جدیدی قدم بگذارند که هیچ کارت اعتباری در آن در دسترس نباشد و یا نرخ کلاهبرداری به شکل غیرقابل قبولی بالا باشد. دستاوردهای خالص آن عبارتست از: کارمزد کمتر، بازارهای بزرگتر و هزینه های مدیریت کمتر.
    • امنیت و کنترل – کاربران بیت کوین بر تراکنشهای خود کنترل کامل دارند. غیرممکن است که بتوان معامله کنندگان را مجبور کرد؛ مانند آنچه در روشهای دیگر پرداخت گاهی پیش می آید، مبالغی ناخواسته و یا از پیش اعلام نشده را بپردازند. پرداختهای بیت کوینی بدون اینکه اطلاعات شخصی کسی به تراکنش پیوست شده باشد، انجام می گیرد. به این ترتیب محفاظت شدیدی در برابر سرقت هویت ایجاد شده است. کاربران بیت کوینی همچنین می توانند با تهیه بک آپ یا نسخه پشتیبان و رمزگذاری، از پولشان محافظت نمایند.
    • شفافیت و بی طرف بودن – تمامی اطلاعات در مورد تامین پول بیت کوین بسادگی روی زنجیره بلاک در دسترس همه هست و می توان آنرا بلافاصله درستی آزمایی کرده و از آنها استفاده نمود. هیچ شخص یا سازمانی نمی تواند پروتکل بیت کوین را کنترل و یا دستکاری نماید چون این پروتکل با رمزنگاری، ایمن شده و هسته بیت کوین را از نظر شفافیت، بیطرفی کامل و قابل پیش بینی بودن قابل اعتماد کامل ساخته است.

    برای اطلاعات بیشتر می توانید به ادرس سایت اصلی بیت کوین برید که اطلاعات کامل تری در اختیار شما قرا میده
    https://bitcoin.org/fa/faq

    فارم استخراج بیت کوین

    استخراج بیت‌کوین نوعی سرمایه‌گذاری است که درآمد ارزی مشخص و قابل‌محاسبه‌ای را برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کند؛ میزان این درآمد به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از حوزه‌های اصلی فعالیت شرکت همراستا راه‌اندازی فارم است.

    برای راه‌اندازی فارم به چه امکاناتی نیاز است؟

    تأمین برق موردنیاز فارم مهم‌ترین دغدغه سرمایه‌گذاران است. دستگاه‌های استخراج رمزارز برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند. میزان مصرف برق در دستگاه‌های ماینینگ مختلف متفاوت است ولی به هیچ‌وجه کم نیست. به عنوان مثال دستگاه‌های رایج در ایران حدود یک‌ونیم تا ۲ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند. با توجه به مدل و تعداد دستگاه‌ها می‌توان میزان برق لازم را محاسبه کرد. اگر توان تأمین چنین میزان برقی را ندارید پیشنهاد می‌کنم راه‌اندازی فارم را فراموش کنید و به سراغ یک سرمایه‌گذاری دیگر بروید. اگر در تأمین برق مشکلی وجود نداشته باشد؛ باید به فکر فراهم کردن فضای مناسب فارم باشید. برای راه‌اندازی فارم باید فضایی با گردوخاک کم، رطوبت متعادل و دمای خنک فراهم کرد که اینترنت پایدار نیز در دسترس باشد.

    تجهیزات ماینینگ مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگر در مقابل گردوغبار آسیب‌پذیر هستند. قرار گرفتن در معرض خاک و آلودگی عمر مفید دستگاه را کاهش داده و استهلاک آن را افزایش می‌دهد. معمولاً هنگام طراحی فضا این نکته در نظر گرفته می‌شود و تجهیزات لازم برای ایجاد هوای تمیز مهیا می‌شود.

    دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین به نحوی طراحی‌شده‌اند که در رطوبت ۵ تا ۹۵ درصد کار کنند اما باید توجه داشت هرقدر رطوبت بالاتر باشد استهلاک دستگاه نیز بیشتر خواهد شد. به همین علت کارشناسان توصیه می‌کنند برای راه‌اندازی فارم رطوبت محیط نیز در نظر گرفته شود.

    در مورد فضای راه‌اندازی باید توجه داشت که فعالیت مداوم این پردازشگرهای محاسباتی تولید حرارت خواهد کرد. تهیه امکانات خنک‌سازی و تهویه مناسب هوا از دیگر ضروریاتی است که برای راه‌اندازی فارم بایستی مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر آسیبی که حرارت و دمای بالا به تجهیزات ماینینگ وارد خواهد کرد، احتمال آتش‌سوزی و زیان‌های هنگفت مالی و جانی نیز در فارم‌های غیراصولی وجود دارد.

    آخرین موردی که باید مورد بررسی قرار گیرد دسترسی به اینترنت پایدار است. دستگاه‌های ماینینگ از طریق اینترنت به استخرهای استخراج و شبکه بیت‌کوین متصل می‌شوند؛ لازم نیست این ارتباط از نوع پرسرعت باشد و با یک اینترنت ADSL معمولی هم می‌توان بیت‌کوین استخراج کرد، ولی پایداری این ارتباط و اتصال دائم به شبکه اینترنت از ضروریات است؛ هر بار قطع شدن اینترنت به معنی از دست رفتن بخشی از درآمد فارم است. در بیشتر فارم‌ها از چند مودم اینترنت به‌صورت هم‌زمان استفاده می‌شود و سوئیچ‌هایی نیز به کار می‌گیرند تا در صورت قطع شدن اینترنت به‌صورت خودکار دستگاه‌ها از طریق مودم دوم به شبکه متصل شوند.

    چه تعداد دستگاه برای راه‌اندازی فارم استخراج بیت‌کوین مناسب است؟

    دستگاه‌های ماینینگ بلوک‌های شبکه بیت‌کوین را پردازش می‌کنند و با حل کردن هر بلوک پاداشی دریافت می‌کنند. در تئوری هر دستگاه قابلیت ماینیگ دارد و می‌تواند به‌تنهایی درآمدزا باشد اما اگر هزینه‌های ثابت و جاری نگهداری فارم را در نظر بگیرید متوجه خواهید شد که هر چه تعداد دستگاه‌ها بیشتر باشد هزینه‌های ثابت سرشکن‌شده و سود حاصل از استخراج بیشتر می‌شود.

    مدل پیشنهادی ما ۳۲۰ دستگاه ماینینگ در کنار هم قرار می‌گیرند و یک فارم ایده‌آل را راه‌اندازی می‌کنند. هزینه تجهیزات لازم برای تأمین برق، دستگاه‌های خنک‌کننده و سایر تجهیزات راه‌اندازی در این مدل بهینه است. باید توجه داشت که راه‌اندازی فارم با تعداد کمتر نیز ممکن است و سودده نیز خواهد بود اما درآمد خالص کمتر و نقطه سربه‌سر طولانی‌تری خواهد داشت.

    برای سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند تعداد دستگاه‌های بیشتری خریداری کنند پیشنهاد ما استفاده از ضریب ۳۲۰ دستگاه است. فارم‌هایی با ضریب ۳۲۰ دستگاه می‌توانند بیشترین بازخورد و سود ممکن را داشته باشند.

    بهترین دستگاه برای راه‌اندازی فارم کدام است؟

    شرکت‌هایی که درزمینه تولید دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین فعالیت دارند مدل‌های مختلفی از این دستگاه‌ها با مشخصات متفاوت تولید می‌کنند. در انتخاب دستگاه دو عامل توان پردازشی و برق مصرفی تعیین‌کننده هستند. البته که قیمت دستگاه و تأمین قطعات آن نیز تأثیرگذار هستند. با توجه به‌تمامی این نکات در حال حاضر دستگاه Antminer S9J از شرکت مشهور Bitmain پیشنهاد اول ما به دوستانی است که قصد راه‌اندازی فارم و استخراج بیت‌کوین را دارند. این دستگاه‌ها با توان پردازشی ۱۴.۵ تراهش بر ثانیه و میزان برق مصرفی متوسط ۱۳۲۰ تا ۱۳۸۰ وات از بهینه‌ترین مدل‌های موجود در بازار هستند.

    توجه داشته باشید که دستگاه‌ها و مدل‌های دیگری نیز وجود دارند که توان پردازشی بیشتر و یا مصرف برق کمتری دارند اما با توجه به اینکه قیمت‌های بالایی دارند، مدت‌زمان بیشتری برای بازگشت سرمایه اولیه لازم است.

    هزینه‌های راه‌اندازی فارم به چه شکل است؟

    به‌طورکلی راه‌اندازی فارم استخراج بیت‌کوین شامل هزینه‌های ثابت تأمین تجهیزات و راه‌اندازی خواهد شد و هزینه‌های جاری نیز وجود دارند که صرف هزینه برق، دستمزد نیروی انسانی و نگهداری از دستگاه‌ها می‌شوند. برای تأمین ۳۲۰ دستگاه حدود ۲ میلیارد تومان سرمایه لازم دارید. هزینه‌ای که شرکت‌ها و افراد برای راه‌اندازی دستگاه‌ها می‌گیرند متفاوت است به عنوان مثال در شرکت همراستا برای این ۳۲۰ دستگاه باید حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه راه‌اندازی در نظر داشته باشید؛ یعنی حدود ۱۳۵۰۰۰ تومان برای هر دستگاه باید بپردازید.

    درآمد خالص سرمایه‌گذاری در این مدل فارم چقدر است؟

    با توجه به تعرفه فعلی مصرف برق و قیمت این روزهای بیت‌کوین درامد فارم پیشنهادی ما ۲۱۶ میلیون تومان در ماه است. اگر میزان سرمایه‌گذاری اولیه را تقسیم‌ بر درآمد ماهانه کنیم حدود ۱۰ ماه برای بازگشت سرمایه زمان لازم است. اما نباید فراموش کرد که زمان لازم برای راه‌اندازی فارم حدود سه ماه است؛ به عبارتی برای بهره‌برداری از ۱۰۰ درصد ظرفیت پردازشی فارم باید مدتی صبر کنید. به‌طورکلی با توجه به هزینه‌های جاری متغیر، نوسانات قیمت بیت‌کوین و ارز، پیشنهاد ما در نظر گرفتن یک بازه ۱۸ تا ۲۰ ماهه برای بازگشت سرمایه است.

    راه‌اندازی فارم استخراج بیت‌کوین علاوه بر سرمایه به دانش و تخصص نیاز دارد و آیتم‌های متعددی در میزان سوددهی طرح شما تأثیرگذار خواهند بود. بهتر است قبل از هر اقدامی با متخصصان این حوزه مشورت کنید.

    کوچک کردن
  3. یکی از روش های تولید بیت کوین استخراج بیت کوین هست. باید این نکته رو توجه کنید که هر استخراج بیت کوین نیاز به دستگاه محاسباتی ازجمله کامپیوتر و لب تاب داره. البته این موارد در ابتدای پیدایش بیت کوین کاربردی بودند و الان با توجه به اینکه سختی شبکه به شدت افزایش یافته در حال حاضر باید از دستگاه های ASادامه مطلب ...

    یکی از روش های تولید بیت کوین استخراج بیت کوین هست. باید این نکته رو توجه کنید که هر استخراج بیت کوین نیاز به دستگاه محاسباتی ازجمله کامپیوتر و لب تاب داره. البته این موارد در ابتدای پیدایش بیت کوین کاربردی بودند و الان با توجه به اینکه سختی شبکه به شدت افزایش یافته در حال حاضر باید از دستگاه های ASIK برای استخراج استفاده نمود.

    نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین

    روند استخراج بیت کوین در روز‌های اول پاداش استخراج به ازای هر ۱۰ دقیقه ۵۰ بیت کوین بود. به‌طور تقریبی هر ۴ سال این مقدار نصف می‌شود؛ که این فرایند را «نصف شدن پاداش استخراج» می‌گویند.

    فایده‌ی نصف شدن پاداش بلاک بیت کوین چیست؟

    وقتی‌که این فرایند به وقوع می‌پیوندد استخراج‌کنندگان پاداشی که به ازای ساخت هر بلاک جدید می‌گیرند نصف می‌شود بنابراین عرضه‌ی بیت کوین کاهش پیدا می‌کند. از آنجایی که در روند معمولی بازار معمولاً تقاضا افزایش می‌یابد یا حداقل ثابت است در نتیجه با کاهش عرضه، قیمت آن افزایش می‌یابد.

    قیمت بیت کوین در اولین نصف شدن پاداش بلاک (۲۰۱۲)

    پاداش قبل از نصف شدن: ۵۰ بیت کوین

    پاداش پس از نصف شدن: ۲۵ بیت کوین

    قیمت در روز نصف شدن: ۱۲.۳۵ دلار

    ۱۵۰ روز بعد از نصف شدن: ۱۲۷ دلار

    قیمت بیت کوین در دومین نصف شدن پاداش بلاک (۲۰۱۶)

    پاداش قبل از نصف شدن: ۲۵ بیت کوین

    پاداش پس از نصف شدن: ۱۲.۵ بیت کوین

    قیمت در روز نصف شدن: ۶۵۰ دلار

    ۱۵۰ روز بعد از نصف شدن: ۷۵۸ دلار

    نصف شدن بعدی در سال ۲۰۲۰  به وقوع می‌پیوندد

    همان‌طور که در اعداد بالا دیدیم در هر بار نصف شدن پاداش، قیمت بیت کوین رشد مناسبی داشته است؛ بر اساس تخمین و احتمال، بلاک ۶۳۰,۰۰۰ در تاریخ آوریل ۲۰۲۰ استخراج می‌شود. سومین نصف شدن پاداش بیت کوین از دو مورد دیگر اهمیت بیشتری برخوردار است و شاید سرنوشت بیت کوین را در دهه‌ی بعد مشخص کند و به این سوال پاسخ دهد که آیا بیت کوین توانایی جایگزین شدن به‌جای پول را دارد؟

    کوچک کردن
  4. این پاسخ ویرایش شده است.

    ماینینگ ارز دیجیتال به زبان ساده انسان‌ها از دیرباز به استخراج مواد معدنی ارزشمند چون مس، الماس، گوگرد، طلا و ... می‌پرداختند تا از طریق فروش آن‌ها کسب درآمد کنند. امروزه نیز این روش برای کسب درآمد پابرجاست؛ با این تفاوت که دیگر نیازی نیست با تیشه به دل کوه زد و فلز و الماس استخراج کرد. در دنیای دیجادامه مطلب ...

    ماینینگ ارز دیجیتال به زبان ساده

    انسان‌ها از دیرباز به استخراج مواد معدنی ارزشمند چون مس، الماس، گوگرد، طلا و … می‌پرداختند تا از طریق فروش آن‌ها کسب درآمد کنند. امروزه نیز این روش برای کسب درآمد پابرجاست؛ با این تفاوت که دیگر نیازی نیست با تیشه به دل کوه زد و فلز و الماس استخراج کرد. در دنیای دیجیتالی امروزی، فقط باید پشت سیستم کامپیوتر شخصی‌تان بنشینید، پول دیجیتال استخراج کنید و از طریق آن خرید و فروش انجام دهید. این فرآیند استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال نام دارد.

    استخراج ارز دیجیتال فرایندی است که در بستر بلاکچین‌ها به منظور ایجاد بلاک‌های جدید صورت می‌گیرد و در ازای آن، استخراج کننده‌ها پاداش دریافت می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم ماینینگ، با ما همراه باشید.

    ماینینگ چیست

    ماینینگ یا استخراج چیست؟

    استخراج یا ماینینگ به بیان ساده‌تر همان فرآیند تولید ارز دیجیتال است که از طریق حل معادلات پیچیده‌ی ریاضی طی فرایند اثبات کار (PoW)، به استخراج بیت‌ کوین، اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال رایج در جهان منجر می‌شود. ماینرها یا استخراج کنندگان با قرار دادن قدرت پردازش سیستم خود در اختیار شبکه و تایید تراکنش‌ها این عملیات را انجام می‌دهند.

    ماینینگ ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

    تصور کنید قصد دارید مقداری بیت کوین برای دوست خود بفرستید. پس از آن‌که تمام مراحل را انجام دادید و دکمه‌ی انتقال را زدید؛ کیف پول دیجیتال شما این تراکنش را در بستر بلاکچین منتشر می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال توسط هیچ نهادی کنترل نمی‌شوند و به‌صورت غیر‌متمرکز فعالیت می‌کنند. با این تفاسیر، انتقال بیت کوین به کیف پول دوست شما چگونه انجام خواهد شد؟

    تراکنشی که پس‌از انجام یک معامله‌ی ارز دیجیتال بین دو شخص صورت می‌گیرد، یک معامله‌ی ثبت نشده است. این تراکنش در استخرهای بلاک، در انتظار تاییدیه از سوی ماینرها می‌ماند. ماینرها یا استخراج‌کنندگان این تراکنش‌ها را انتخاب می‌کنند و با حل معادلات پیچیده‌ی ریاضی مختص به هر تراکنش که شبکه آن‌را طرح کرده است؛ تراکنش را تایید می‌کنند.

    حل این معادلات یا استفاده از توان محاسباتی پردازنده‌های کامپیوتری یا دستگاه‌های ماینینگ صورت می‌گیرد. این فرایند را اثبات کار (Proof Of Work) می‌نامند.

    ماینینگ ارز دیجیتال
    هر تراکنش می‌تواند توسط چندین ماینر به صورت هم‌زمان انتخاب شود. آن‌ها به ازای ثبت هر معامله در بلاکچین‌ مبالغ مشخصی به عنوان کارمزد دریافت خواهند کرد. هر ماینری که سریع‌تر رمز معامله را کشف کند، کارمزد تراکنش را دریافت می‌کند.

    پس از تایید شدن تراکنش توسط یکی از استخراج‌کننده‌ها سایر ماینرها نیز باید آن‌را تایید کنند. آن‌ها هش خروجی را با رمز موجود در تراکنش مطابقت داده و تاییدیه‌ی آن‌را صادر می‌کنند. به‌دلیل این‌که هر تراکنش نیاز به اجماع ماینرها دارد؛ کلیّت این روش بر اساس “الگوریتم اجماع” صورت می‌گیرد.

    ماینر کیست؟

    ماینرها یا استخراج کنندگان شبکه، افراد داوطلبی هستند که با فعالیت در بستر بلاکچین و تایید تراکنش‌ها، امنیت شبکه و غیر‌متمرکز بودن آن‌را حفظ می‌کنند و در فرایند استخراج ارزهای دیجیتال مشارکت دارند.

    آن‌‌ها با اجرای نرم افزارهای ارز دیجیتال و دانلود یک نسخه‌ی کلی از تمام بلاک‌‌ها و اطلاعات داخل‌شان، فعالیت خود را آغاز می‌کنند. سپس با استفاده از قدرت محاسباتی پردازنده‌های خود و یا تهیه‌ی دستگاه‌های ماینینگ، اقدام به حل معادلات ارائه شده توسط شبکه برای تایید تراکنش‌ها می‌کنند.

    ماینرها همچنین وظیفه دارند سایر معادلاتی که توسط دیگر استخراج کنندگان حل شده و تراکنش‌هایی که دیگران تایید کرده‌اند را مجدداً تایید کنند.

    ماینرها برای تایید هر یک از تراکنش‌های ارز دیجیتال مبلغی را به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد. این مبالغ بر اساس ارز دیجیتال همان بلاکچینی است که در بستر آن در حال استخراج و فعالیت هستند.

    ماینر کیست

    روش‌های ماینینگ ارز دیجیتال

    فرآیند ماینینگ عموماً به سه روش زیر صورت می‌گیرد:

    • از طریق پردازنده‌ی مرکزی یا CPU: این روش از ابتدایی‌ترین شیوه‌های ماینینگ است. ماینرها در این روش از طریق سیستم رایانه‌ی شخصی خود و با استفاده از CPU آن که همان واحد پردازش مرکزی است، اقدام به استخراج می‌کنند. استفاده از CPU برای استخراج زمان‌بر و کند است، در نتیجه ارز کمتری نسبت به سایر روش‌ها در این مدل استخراج خواهد شد.

    برای بالا بردن سرعت استخراج در این شیوه باید از چندین سیستم به صورت هم‌زمان استفاده کنید. این فرآیند نیز برای به‌صرفه بودن نیازمند منبع برق رایگان یا ارزان قیمت است.

    • از طریق پردازنده‌ی گرافیکی یا GPU: روش دیگر به دست آوردن ارز دیجیتال استفاده از کارت گرافیک کامپیوتر یا همان GPU است. در این مدل کارت گرافیک رایانه به کار گرفته می‌شود؛ در نتیجه سیستم باید مجهز به یک کارت گرافیک مناسب برای این عملیات باشد.
    • از طریق تراشه‌های ASIC: این شیوه را می‌توان به صرفه‌ترین روش استخراج دانست. ماینرها در این روش با خرید دستگاه ماینر ارزهای دیجیتال را تولید می‌کنند و به ثبت معاملات دیجیتالی می‌پردازند. هنگام استفاده از تراشه‌های اسیک، پاسخ معادلات آسان‌تر و سریع‌تر نسبت به دو روش قبلی پیدا می‌شوند.

    در فرآیند ماینینگ حدس زدن سریع‌تر پاسخ معادلات ریاضی به ماینرها کمک می‌کند معاملات بیشتری ثبت کنند و در نتیجه کارمزد بیشتری دریافت کنند. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که این دستگاه‌ها قیمت بالایی دارند. هرچند درآمدی که از حدس زدن سریع پاسخ‌ها و ثبت تراکنش‌ها حاصل می‌شود، می‌تواند قیمت بالای آن‌ها را پوشش دهد.

    روش‌های ماینینگ ارز دیجیتال

    استخر استخراج چیست؟

    ماینینگ ارز دیجیتال را هم می‌توان به روش انفرادی (دستگاه تک یا مجموعه ای از دستگاه ها) و هم به صورت اشتراکی ‌(استخر استخراج) انجام داد. در روش انفرادی زمان بیشتری برای حل معادلات نیاز است؛ در نتیجه تعداد تراکنش‌هایی که می‌توان تایید کرد کم‌تر و درآمد نیز پایین‌تر خواهد بود.

    اما هنگام مشارکت در استخرهای ارز دیجیتال شما قدرت پردازشی خود را با ماینرهای دیگر به اشتراک می‌گذارید. در این حالت، توان پردازش و حل معادله چندین برابر می‌شود و در نتیجه‌ی آن، پاسخ معادله بسیار سریع‌تر پیدا خواهد شد. هر یک از ماینر‌های شرکت کننده در این عملیات، به میزان قدرت پردازشی که وارد استخر کرده‌اند، پاداش خواهند گرفت.

    صحبت پایانی

    برای انجام عملیات ماینینگ به کیف پول ارز دیجیتال، اینترنتی با سرعت مناسب و مهم‌تر از آن، پایدار و بدون افت سرعت و قطع اتصال، کابل و تجهیزات برقی مناسب و استاندارد و یک فن مناسب و قدرتمند برای سیسم‌تان نیاز دارید.

    همچنین باید توجه داشته باشد که شبکه‌های بلاکچین‌‌طوری طراحی شده‌اند که پس از مدتی الگوریتم سختی استخراج آن‌ها فعال می‌شود. این زمان بستگی به برنامه‌ریزی کلی توسعه‌دهندگان آن شبکه دارد.

    برای مثال، تعداد نهایی بیت کوین‌ها قرار است ۲۱ میلیون عدد باشد. توسعه‌دهندگان از این طریق سعی دارند تورم آن‌را مهار کنند. هرچه میزان بیت کوین‌هایی که استخراج می‌شوند بیشتر شود؛‌ سختی معادلات نیز بیشتر خواهد شد و زمان بیشتری برای رمزگشایی آن‌ها نیاز است. از این طریق، فرایند استخراج کند و کنترل می‌شود. همچنین هر ۴ سال یک‌بار پاداش ماینینگ طی فرایند هاوینگ نصف می‌شود. این عملیات نیز برای کنترل میزان استخراج بیت کوین طراحی شده است.

    سایر شبکه‌ها و ارزها نیز طرح‌هایی این‌چنینی برای کنترل میزان استخراج ارزهای خود دارند که هنگام شروع ماینینگ باید کاملاً از آن‌‌‌‌‌ها مطلع باشید و بی گدار و با سودای کسب درآمدهای آن‌چنانی در زمان کوتاه به آب نزنید. تمام مراحل استخراج نیز مستلزم زمان و هزینه است؛ که این موضوع را نیز باید در محاسبات خود برای شروع فرایند ماینینگ ارز دیجیتال بگنجانید.

    کوچک کردن
  5. به صورت کلی استخراج بیت کوین نیاز به دستگاه ASIC  و اینترنت داره. مصرف برق و نرخ تراهش دستگاه استخراج بیت کوین باید متعادل باشه و سعی کنید یک دستگاهی بخرید که جدید ترین مدل روز باشه تا با گذشت یکی دو سال از رده خارج نشه و بشه ازش حداقل 5 سال استفاده کرد.

    به صورت کلی استخراج بیت کوین نیاز به دستگاه ASIC  و اینترنت داره. مصرف برق و نرخ تراهش دستگاه استخراج بیت کوین باید متعادل باشه و سعی کنید یک دستگاهی بخرید که جدید ترین مدل روز باشه تا با گذشت یکی دو سال از رده خارج نشه و بشه ازش حداقل ۵ سال استفاده کرد.

    کوچک کردن

پرسش‌های مرتبط