aalan

یک سوال Latest سوالات

roya_m
کاربر

جایگاه اجتماعی مشاغل خدماتی

سلام. می خوام یه نظر سنجی بکنم در مورد دیدگاه افراد نسبت به صاحبان مشاغل خدماتی؟ واقعاً فکر می کنید از جایگاه اجتماعی لازم برخوردار هستند؟ اگر کسی این مشاغل رو عهده دار نشه، وضعیت به چه صورت خواهد بود؟

aalan

لطفا ابتدا وارد شوید تا بتوانید پاسخ دهید.

  1. در بحث ارزش گذاری مشاغل اجتماعی، همواره دو دیدگاه در جامعه وجود دارد: دیدگاهی که صرفاً به "عنوان شغل و جایگاه اجتماعی آن" توجه دارد و بر این باور است که شرط موفقیت، رسیدن به یکی از مشاغل برتر جامعه است و سایر عوامل نظیر استعداد، انطباق تیپ شخصیتی با شغل، توان خدمت رسانی فرد در آن شغل و ... اهمیت چندادامه مطلب ...

    در بحث ارزش گذاری مشاغل اجتماعی، همواره دو دیدگاه در جامعه وجود دارد: دیدگاهی که صرفاً به “عنوان شغل و جایگاه اجتماعی آن” توجه دارد و بر این باور است که شرط موفقیت، رسیدن به یکی از مشاغل برتر جامعه است و سایر عوامل نظیر استعداد، انطباق تیپ شخصیتی با شغل، توان خدمت رسانی فرد در آن شغل و … اهمیت چندانی ندارد. در این دیدگاه، موفقیت شغلی یعنی به دست آوردن یکی از مشاغل خاص و برتر جامعه و شما زمانی ارزشمندید که مثلاً یک پزشک یا مهندس یا استاد دانشگاه و نظایر آن باشید و در غیر این صورت، با ورود به جرگه  سایر مشاغل، یک انسان شکست خورده و کم ارزش به حساب خواهید آمد.

    در نقطه مقابل، دیدگاه دوم قرار دارد که معتقد است تمامی مشاغل پاک جامعه سودمند و محترم اند و آنچه مهم و ارزشمند است، خدمت درست و صادقانه فارغ از عنوان شغل و جایگاه ظاهری آن است. در این دیدگاه، ملاک شأن اجتماعی مشاغل، وجدان کاری و ارایه خدمت صادقانه است و برای یک فرد در مشاغل به ظاهر کم اهمیت همان ارزشی را می توان متصور بود که برای یک فرد در یک شغل اسم و رسم دار. از این منظر، رفتگری که امانتدار است و کیف پول یافته را به صاحبش بر می گرداند، تا فروشنده دوره گردی که جنس مرغوب به مشتری می فروشد تا یک جراح زبده مغز و اعصاب که عمل جراحی را با دقت و حوصله به پایان می رساند، همه در یک جایگاه شغلی قرار می گیرند چرا که هر یک در حد توان، به وظیفه خود به شکل مطلوب عمل کرده اند.

    کوچک کردن
  2. جایگاه اجتماعی مشاغل خدماتی ممکن است در جوامع مختلف و به توجه به متغیرهای مختلف متفاوت باشد. مشاغل خدماتی به عنوان یک دسته گسترده از شغل‌ها شامل فعالیت‌های متنوعی هستند که به ارائه خدمات به افراد یا جوامع می‌پردازند. این مشاغل می‌توانند در سطوح مختلف اجتماعی و اقتصادی قرار بگیرند. برخی مشاغل خدماتیادامه مطلب ...

    جایگاه اجتماعی مشاغل خدماتی ممکن است در جوامع مختلف و به توجه به متغیرهای مختلف متفاوت باشد. مشاغل خدماتی به عنوان یک دسته گسترده از شغل‌ها شامل فعالیت‌های متنوعی هستند که به ارائه خدمات به افراد یا جوامع می‌پردازند. این مشاغل می‌توانند در سطوح مختلف اجتماعی و اقتصادی قرار بگیرند.

    برخی مشاغل خدماتی ممکن است به دلیل طبیعت کارشان به جوامع بیشتری ارزش اجتماعی داشته باشند. به عنوان مثال:

    1. پزشکان و پرستاران: افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، معمولاً در جامعه جایگاه بالایی دارند، زیرا به نگهداری و بهبود سلامت افراد کمک می‌کنند.
    2. معلمان: افرادی که در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند نقش مهمی در تربیت نسل‌های آینده دارند و به عنوان اعضای کلیدی جامعه شناخته می‌شوند.
    3. کارگران خدماتی: افرادی که در مشاغل خدماتی مانند پیک موتوری، نظافتچی، آشپز و… فعالیت می‌کنند، از اهمیت بسیاری برخوردارند و به تأمین نیازهای روزمره افراد جامعه کمک می‌کنند.

    به هر حال، تعیین جایگاه اجتماعی مشاغل خدماتی به شدت به شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هر جامعه و منطقه بستگی دارد. در بعضی از جوامع، این مشاغل ممکن است مورد ارزش‌گذاری و احترام کمتری قرار گیرند، در حالی که در دیگران ممکن است بسیار ارزشمند و احترام‌زا باشند.

    کوچک کردن

پرسش‌های مرتبط