aalan

یک سوال Latest سوالات

aalan

لطفا ابتدا وارد شوید تا بتوانید پاسخ دهید.

  1. بیت‌کوین حدود ۱۱ سال است که  به عنوان یک ارز دیجیتال وارد بازار سرمایه‌گذاری شده و به خوبی در این مدت جای پای خود را سفت کرده است. افراد بسیار زیادی طرفدار سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین هستند. با اینکه ارزهای دیگر با سرعت تراکنش بالاتر این روزها محبوبیت نسبتا خوبی پیداکرده‌اند اما هنوز هم بیت‌کوین یکی ازادامه مطلب ...

    بیت‌کوین حدود ۱۱ سال است که  به عنوان یک ارز دیجیتال وارد بازار سرمایه‌گذاری شده و به خوبی در این مدت جای پای خود را سفت کرده است. افراد بسیار زیادی طرفدار سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین هستند. با اینکه ارزهای دیگر با سرعت تراکنش بالاتر این روزها محبوبیت نسبتا خوبی پیداکرده‌اند اما هنوز هم بیت‌کوین یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

    دلایل زیادی وجود دارد که با دانستن آن‌ها مجاب می‌شوید در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنید.

    تعریف بیت کوین

    بیت‌کوین (به انگلیسی: Bitcoin) یک رمزارز و نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بی‌پشتوانه است، ولی از نظر حقوقی هنوز هیچ کشوری آن را به عنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته‌است. از نظر فنی بیت‌کوین نخستین پول دیجیتال غیرمتمرکز است. چرا که بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند. این شبکه همتابه‌همتا است و تراکنش‌ها، مستقیماً و بدون واسطه بین کاربران انجام می‌شود.

    گره‌ها با استفاده از فناوری رمزنگاری ، این تراکنش‌ها را بازبینی کرده و در یک دفتر کل توزیع‌شده همگانی که به آن زنجیره بلوکی گفته می‌شود ضبط می‌کنند. بیت‌کوین را شخص یا گروهی از اشخاص ناشناس تحت نام ساتوشی ناکاموتو اختراع و در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک نرم‌افزار متن‌باز عرضه شد.

    در چند سال گذشته ارزش بیت‌کوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار آمریکا به چندهزار دلار افزایش یافته‌است. شمار شرکت‌های خدماتی و تاجرانی که بیت‌کوین می‌پذیرند نیز در حال افزایش است.

    هیچ‌کس مالک شبکه بیت‌کوین نیست و مانند ایمیل، این کاربران بیت‌کوین هستند که آن را کنترل می‌کنند. کاربردهای بیت‌کوین در هیچ‌کدام از دیگر سیستم‌های پرداخت دیگر یافتنی نیست.

    روش سرمایه گذاری روی بیت کوین

    روش‌های متفاوتی برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین وجود دارد. برخی خرید آنلاین بیت کوین و نگهداری بلندمدت را ترجیح می‌دهند. برخی دیگر به سراغ استخراج بیت‌کوین می‌روند. دو روش محبوب برای سرمایه‌گذاری بیت‌کوین عبارت است از:

    • خرید و نگهداری بیت کوین
    • معامله کوتاه‌مدت بیت‌کوین و ترید آن
    • استخراج بیت کوین

    بهتر است بعد از کسب اطلاعات کامل درباره مزایا و معایب هر یک از این روش‌ها، بهترین گزینه متناسب با شرایطتان را انتخاب کنید.

    کیف پول بیت کوین

    یکی از مهم‌ترین مواردی که در بحث سرمایه‌گذاری بیت‌کوین اهمیت بالایی دارد، نحوه نگهداری آن‌ است. دقیقا همان‌گونه که برای نگهداری اسکناس، نیاز به یک کیف پول و یک جای مطمئن دارید، برای نگهداری ارز دیجیتال نیز باید یک مکان مناسب در نظر بگیرید.

    کیف پول‌های ارز دیجیتال که به‌صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در اختیار شما قرار می‌گیرند، باید امنیت بالایی داشته باشند. برای نگهداری بیت کوین‌ها، به دنبال بهترین کیف پول بیت کوین باشید.

     

    کوچک کردن
  2. این کاملا بستگی به خود شما داره ولی اینجا کمی از مزایا و معایب بیتکوین میگم تصمیم با خود شماست مزایای بیت کوین بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال پیشرو، دارای مزایای متعددی است که در ادامه آنها را تشریح خواهیم کرد: ۱. کلاهبرداری‌‌های حوزه پرداخت در آن وجود ندارد بیت کوین یک ارز دیجیتال است و از الگوریتمادامه مطلب ...

    این کاملا بستگی به خود شما داره ولی اینجا کمی از مزایا و معایب بیتکوین میگم تصمیم با خود شماست

    مزایای بیت کوین

    بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال پیشرو، دارای مزایای متعددی است که در ادامه آنها را تشریح خواهیم کرد:

    ۱. کلاهبرداری‌‌های حوزه پرداخت در آن وجود ندارد

    بیت کوین یک ارز دیجیتال است و از الگوریتم و پروتکل‌های رمزنگاری استفاده می‌کند؛ بنابراین دور زدن آن عملاً غیرممکن است. در بیت کوین کسی نمی‌تواند حساب فرد دیگری را دستکاری کند.

    ۲. ریسک سرقت هویت در آن وجود ندارد

    تراکنش‌های بیت کوین با اسامی مستعار و به صورت ناشناس انجام می‌گیرند. در تراکنش‌های بیت کوین نیازی به وارد کردن اطلاعات شخصی یا هر گونه اطلاعات حساس در خصوص دریافت کننده یا گیرنده وجود ندارد. این مسئله ریسک سرقت هویت را کاهش می‌دهد. در نقطه مقابل، کارت‌های اعتباری از «مکانیزم پوش» (Push) استفاده می‌کنند؛ یعنی از شما خواسته می‌شود تا اطلاعات هویتی خود را وارد کنید و سپس ارائه‌دهنده خدمات مالی، مبلغ مورد نظر را از حساب شما و بر اساس اطلاعات هویتی، بیرون می‌کشد. بیت کوین اما، از «مکانیزم پول» (Pull) بهره می‌برد و این شما هستید که پرداخت را انجام می‌دهید و می‌توانید هر مقداری که تمایل دارید را برای دریافت کننده ارسال کنید.

    ۳. تراکنش‌ها برگشت ناپذیر هستند

    در بیت کوین چیزی به عنوان واسطه یا شخص ثالث در تسهیل انجام تراکنش وجود ندارد. تسویه سرمایه‌ها به شک آنی صورت می‌گیرد و به محض انجام تراکنش، امکان برگشت آن وجود ندارد.

    ۴. تبادل مستقیم و بدون واسطه

    تراکنش‌های بیت کوین مستقیما میان دریافت‌ کننده و فرستنده صورت می‌گیرد و در این میان خبری از شخص ثالث یا واسطه نیست؛ بنابراین کارمزدی به واسطه‌ها پرداخت نمی‌شود.

    ۵. نقد پذیری بالا

    در حالی که بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر با کاهش شدید در ارزش‌شان مواجه می‌شوند و به راحتی نمی‌توان آن‌ها را فروخت، تبدیل بیت کوین به ارزهای رایج، تقریبا به راحتی قابل انجام است و همیشه برای بیت کوین خریدار و فروشنده وجود دارد.

    ۶. تراکنش‌ های بین‌ المللی

    بیت کوین راحت‌ترین روش برای انجام تراکنش‌های بین‌المللی است، مخصوصا اگر مبلغ تراکنش بالا باشد؛ چراکه هیچ کارمزد اضافی برای پرداخت مبالغ مختلف به دریافت‌ کننده، پرداخت نمی‌شود. با بیت کوین می‌توان بیش از یک میلیون دلار پول را با کارمزد کمتر از پنج دلار منتقل کرد.

    ۷. بیت کوین را نمی‌ توان مسدود کرد

    هیچ نهاد یا دولتی توانایی جلوگیری از کار بیت کوین (به خودی خود) را ندارد. از آنجایی که بیت کوین نسبت به سیاست نفوذ ناپذیر است، دولت‌ها و مقامات حکومتی نیز نمی‌توانند دارایی‌هایی را که به شکل بیت کوین درآمده ضبط یا مسدود کنند.

    ۸. امنیت و کم‌ یابی منحصر بفرد

    بیت کوین از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و دورزدن و تقلب در پرداخت‌های شبکه این ارز دیجیتال غیر متمرکز است. این ارز دیجیتال دارای محدودیت عرضه ۲۱ میلیون واحدی است و همین مسئله سبب شده تا ارزشش در بلندمدت، قابلیت رقابت با ارزهای رایج را داشته باشد.

    ۹. بلاک چین

    به لطف استفاده از بلاک چین در شبکه بیت کوین، امکان تقلب و دستکاری در آن وجود ندارد.

    معایب بیت کوین

    ۱. کلاهبرداری

    از لحاظ فنی، فهم بیت کوین برای یک فرد عادی که آشنایی چندانی با فناوری‌های روز ندارد، مشکل خواهد بود. از همین رو به اسم بیت کوین و با نام‌های وسوسه کننده‌ای نظیر سرمایه‌گذاری و پس‌انداز، وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای تقلبی اقدام به فروش این ارز دیجیتال و گول زدن مردم می‌کنند.

    ۲. فعالیت‌ها در بازار سیاه

    بیت کوین ارز محبوب مجرمین و بازارهای سیاه در فضای تحت عنوان دارک وب (Dark Web) است. از آنجایی که تراکنش‌های بیت کوین ناشناس است، از این ارز برای حملات سایبری، معاملات مواد مخدر و قاچاق سلاح در بازارهای سیاه استفاده می‌شود. در حال حاضر بانک‌های مرکزی و قانون‌گذاران در سطح جهان، قوانین مشخص و شفافی را در حوزه بیت کوین و فعالیت‌های پیرامون بیت کوین را تدوین نکرده‌اند.

    ۳. نوسانات قیمت

    نوسانات قیمت بیت کوین در یک روز می‌تواند به ۵۰ درصد هم برسد، چیزی که در بازارهای سنتی شاهدش نیستیم. برای همین اکثر کسب و کارها برای پذیرش بیت کوین نگران هستند.

    ۴. برگشت ناپذیری تراکنش‌ها

    اغلب طرفداران بیت کوین از برگشت ناپذیری تراکنش‌های بیت کوین به عنوان مزیت یاد می‌کنند اما گروهی هم آن را عیب بزرگی می‌دانند. به محض آنکه یک تراکنش بیت کوین تایید و تکمیل شود، امکان بازگشت وجه وجود نخواهد داشت.

    ۵. ارزهای دیجیتال آینده

    این احتمال وجود دارد که ارزهای دیجیتال که در آینده عرضه می‌شوند، جای بیت کوین را بگیرند و مشکلات و معایب آن را هم حل نمایند؛ این صورت به ارزی برتر از بیت کوین بدل خواهند شد و جایگاه بیت کوین متزلزل خواهد شد.

    ۶. حملات سایبری

    هکرها و حملات سایبری از بیت کوین به عنوان روش اخاذی استفاده و از قربانیان خود تقاضای باج می‌کنند. استفاده از بیت کوین باعث می‌شود تا ره‌گیری و دستگیری این افراد با چالش‌هایی همراه باشد.

    ۷. دانلود غیرقانونی

    وب‌سایت‌ها و سرویس‌های دانلود غیرقانونی برای تامین بودجه‌ی اداره خدمات خود، از بیت کوین استفاده می‌کنند.

    ۸. تراکنش‌های آهسته

    شبکه بیت کوین به دلیل محدودیت‌هایی که دارد در هر ثانیه فقط می‌تواند حدود ۷ تراکنش را تایید کند، این در حالی است که شرکت‌هایی مثل ویزا در هر ثانیه بیش از ۲۰ هزار تراکنش را پردازش می‌کنند. همچنین برای تایید یک تراکنش بیت کوین باید حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید که کاربردی شدن آن برای نیازهای روزمره را زیر سوال می‌برد. با این حال راه‌حل‌های زیادی مثل شبکه لایتنینگ برای بیت کوین در حال توسعه است که می‌تواند این مشکل را حل کند.

    کوچک کردن
  3. در این مقاله ابتدا شما را بیت کوین و نحوه عملکرد آن آشنا می‌کنیم. سپس بیت کوین را با طلا مقایسه می‌کنیم و به شما توضیح می‌دهیم که چرا در عصر جدید به بیت کوین طلای مجازی گفته می‎‌شود و چرا سرمایه گذاری در بیت کوین درست مانند سرمایه گذاری در طلا است. در نهایت نیز به شما در مورد نحوه‌ی ساخت کیف پول بیتادامه مطلب ...

    در این مقاله ابتدا شما را بیت کوین و نحوه عملکرد آن آشنا می‌کنیم. سپس بیت کوین را با طلا مقایسه می‌کنیم و به شما توضیح می‌دهیم که چرا در عصر جدید به بیت کوین طلای مجازی گفته می‎‌شود و چرا سرمایه گذاری در بیت کوین درست مانند سرمایه گذاری در طلا است. در نهایت نیز به شما در مورد نحوه‌ی ساخت کیف پول بیت کوین توضیح می‌دهیم تا بدانید این کیف پول مجازی چیست و چگونه عمل می‌کند.

    بیت کوین به زبان ساده

    بیت کوین یک پول دیجیتالی  موجود در اینترنت است. در حقیقت شبکه‌ی بیت کوین یک بانکداری دیجیتالی است بدون آنکه بانکی وجود داشته باشد. شما می‌توانید در تمام خریدهایتان به جای پول ازا این ارز دیجیتالی استفاده کنید البته این تا زمانی امکان پذیر است که طرف مقابل شما نیز این ارز  را قبول داشته باشد.

    کلیه‌ی معاملات در شبکه‌ی این ارز توسط آدرس‌هایی که در کیف پول‌های بیت کوینی ذخیره شده صورت می‌گیرد( در واقع می‌توان گفت این آدرس‌ها دقیقا مانند شماره حساب بانکی عمل می‌کنند) هم‌چنین تمام معاملات انجام شده در این شبکه‌ در یک دفترچه دیجیتالی همگانی به نام بلاک چین(blockchain) ذخیره می‌شود. هر کسی می‌تواند یک نسخه از این بلاک چین را در کامپیوتر خود داشته باشد، به طور کلی به افرادی که تراکنش‌های درون شبکه‌ای و بیرون شبکه‌ای را  به وسیله‌ی کامپیوتر هایشان به بلاک چین اضافه می‌کنند اصطلاحا “ماینر” گفته می‌شود.

    سرمایه گذاری بر بیت کوینسرمایه گذاری بر بیت کوین باید حساب شده و همراه با مطالعه باشد.

    برای این که از بیت کوین استفاده کنید نیازی نیست کار زیادی انجام دهید فقط باید نرم افزار مربوط به  این ارز دیجیتالی را در موبایل‌تان و یا کامپیوترتان اجرا کنید.هم‌چنین لازم به ذکر است اگر به بیت کوین علاقه ندارید می‌توانید در همان کیف پولتان این ارز دیجیتالی را به سایر ارزهای دیجیتالی تبدیل کنید.

    شاید برای شما جالب باشد بدانید که بیت کوین یک ارز غیر متمرکز است، منظور از غیر متمرکز بودن این است که  کنترل  آن در دست هیچ نهاد و یا دولتی نیست بلکه توسط الگوریتم و کدهای  کامپیوتری کنترل می‌شود. از طرفی برخی از افراد کامپیوترهای خود را در اختیار این شبکه می‌گذارند تا به وسیله‎‌ی حل کردن معادلات ریاضی موجود در این شبکه، تراکنش‌هایی که روزانه انجام می‌شوند را ثبت کنند، به این گونه افراد اصطلاحا ماینر گفته می‌شود البته لازم به ذکر است ماینینگ نیاز به انرژی برق زیادی دارد و افرادی که این کار را انجام می‌دهند به ازای فعالیتشان از شبکه بیت کوین دریافت می‌کنند.

    به دلیل آن که سیستم بیت کوین غیر متمرکز و مبتنی بر کد است، افرادی که در این سامانه تراکنش انجام می‌دهند نیازی نیست همدیگر را بشناسند و یا این که به یکدیگر اعتماد داشته باشند زیرا خود سیستم بیت کوین امکان تقلب و کلاهبرداری به زیر صفر می‌رساند.

    بیت کوین و بلاک چین در سال ۲۰۰۸ توسط فرد و یا گروهی به نام ساتوشی ناکاموتو(Satoshi Nakamoto) تاسیس شد و در سال ۲۰۰۹ به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

    برای اطلاعات بیشتر در مورد بیت کوین ویدیوی زیر را تماشا کنید:

    شباهت‌های طلا و بیت کوین

    نظر شما چه چیزی به دلار و یا سایر ارزها اعتبار می‌دهد؟ امروزه دلار مستقیما به هیچ دارایی با ارزشی گره نخورده است و یا به عبارتی پشتوانه‌ی خاصی ندارد. البته در زمان‌های نه چندان دور ارزش پول به صورت مستقیم به طلا وابسته بود( با افزایش قیمت طلا ارزش پول نیز بالا می‌رفت و بالعکس). تا سال ۱۹۷۱ ارزش هر اونس طلا برابر با ۳۵ دلار آمریکا بود. البته برای حکومت‌هایی که به دنبال افزایش مقدار پول در چرخه‌ی اقتصاد کشورشان بودند تعیین کردن طلا به عنوان پشتوانه محدودیت‌های زیادی را به همراه آورده بود. دلیل آن نیز این است که:طلا یک فلز بسیار کمیاب است و دولت‌ها به راحتی نمی‌توانند تولید آن را افزایش دهند. البته بیشتر حکومت‌ها به دلیل اهداف سیاسی خود به دنبال افزایش پول در چرخه‌ی اقتصادی کشور هستند نه به دلیل سود مردم، درست مثل کاری که دونالد ترامپ در دوران شیوع ویروس کرونا انجام داد. به نظر شما می‌توان بیت‌کوین و طلا را شبیه به هم دانست؟

    به دلیل محدود بودن طلا در سال ۱۹۷۱ آمریکا به صورت یک طرفه پشتوانه بودن طلا را باطل کرد و این گونه برای اولین بار ارز «فیات» که بدون پشتوانه‌ی طلا است، مطرح شد. از آن زمان ارزش دلار کاهش یافت و طلا از ۳۵ دلار در هر اونس به بیش از ۱۵۰۰ دلار قیمتش رسیده است.

    بیت کوین طلای مجازیامروزه به بیت کوین طلای مجازی گفته می شود.

    در تمام دوران تاریخ،  طلا به دلیل کمیاب بودن ارزش بسیار زیادی داشته است (ودارد). شاید برای شما جالب باشد بدانید که تخمین زده می شود که می توانید تمام طلای معدنی که استخراج شده که حدودا ۱۹۰،۰۰۰ است را در جعبه ای با عرض ۶۵ متر قرار دهید. اگر فردا روزی به صورت فرضی یک شهاب سنگ به اندازه‌ی جعبه طلا به زمین برخورد کند ارزش طلا سقوط خواهد کرد در غیر این صورت احتمال این که ارزش این فلز گران‌بها افت بسیار شدیدی داشته باشد، زیاد نیست. طلا علاوه بر براق بودن ویژگی رسانایی را نیز دارد هر چند ویژگی رسانا بودن درسایر فلزها مانند مس نیز وجود دارد اما ارزش آنها کمتر از طلاست. دلیل این موضوع بسیار ساده است هر چه یک فلز و یا یک کالا نسبت عرضه به تقاضایش کمتر باشد، آن فلز(و یا کالا) کمیاب خواهد شد درنتیجه ارزش و قیمت کالای موردنظر افزایش پیدا می‌کند. طلا بسیار کمیاب است و تنها ۰٫۰۰۰۰۰۰۳۱٪ پوسته زمین را تشکیل می دهد به همین دلیل ارزش هر اونس از این فلز کمیاب بیشتر از ۱۵۰۰ دلار می‌ارزد. براساس کمیابی طلا ، تقاضای موسسات مالی ، افراد و بانک مرکزی کشورها ارزش طلاهای کشف شده بیش از ۷ تریلیون دلار است. اکنون برای لحظه ای تصور کنید، فلز پایه ای به همان اندازه‌ی طلا کمیاب با یک خاصیت خاص وجود دارد: قابل انتقال از طریق کانال‌های ارتباطی است.

    نمودار میزان طلا و سایر فلزات در پوسته‌ی زمیننمودار میزان طلا و سایر فلزات در پوسته‌ی زمین

    اینها صحبت‌های ساتوشی ناکاموتو ، خالق اسرارآمیز بیت کوین در یک انجمن آنلاین در سال ۲۰۱۰ است. آیا چیزی با این ویژگی می‌تواند با طلا رقابت کند و جای آن را بگیرد؟ ده سال پیش ، شهروندان کنجکاو اینترنت در انجمنی به نام بیت‌کوین تاک ( Bitcointalk ) این سوال را مطرح کردند، این انجمن(یا به عبارتی ساتوشی) به صورت بی‌پرده و منطقی به این سوال کاربران پاسخ داد. البته بیت‌کوین ده سال بعد با ارزش و اعتباری که در میان مردم پیدا کرد، جواب‌هایی که دراین انجمن داده می‌شد را به اثبات رسانید.

    درسال ۲۰۱۳ ارزش یک بیت‌کوین برابر با ۰٫۱ اونس طلا بود اما به هنگام نوشتن این مقاله ارزش هر بیت‌کوین برابر با ۵٫۵ اونس طلاست. حتی در مقایسه با طلا، ارزش بیت کوین طی دهه گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته. بیت کوین مانند طلا کمیاب است ( فقط ۲۱ میلیون بیت‌کوین در جهان وجود دارد). برای تولید بیت‌کوین جدید نیاز به استخراج کردن در شبکه است که این کار انرژی بسیار زیادی نیاز دارد ( به عبارتی کار آسانی نیست و با گذشت زمان و کمتر شدن بیت‌کوین قابل استخراج مقدار انرژی مصرف شده بیشتر نیز خواهد شد)

    بنابراین برای درک کامل نایاب بودن بیت کوین و چگونگی تولید بیت کوین های جدید ، باید نقدینگی بیت کوین را درک کرد.

    همان‌طور که در ابتدای این مقاله توضیح داده شد حداکثر بیت‌کوینی که در این شبکه وجود دارد ۲۱ میلیون است، امروزه تقریباً ۱۸ میلیون بیت کوین در حال گردش است( به عبارتی از این سیستم استخراج شده است) و بیت کوین های جدید با نرخ ۳٫۶٪ سالانه عرضه می شوند. تقریبا در هر ده دقیقه که ماینرها اطلاعات تراکنش را در یک بلوک جدید قرار می‌دهند، ۱۲٫۵بیت‌کوین جدید کشف می‌شود. در ماه می سال ۲۰۲۰ رویدادی به نام نصف شدن تعداد بیت‌کوین برگزار خواهد شد پس از این مراسم تعداد بیت‌کوین‌های استخراج شده در هر ده دقیقه طی عملیات استخراج به نصف کاهش خواهد یافت(۶٫۲۵ بیت‌کوین).براساس کدهای نوشته شده در شبکه‌ی بیت‌کوین  نصف شدن تعداد این ارز دیجیتالی  تقریبا هر چهار سال یک‌بار انجام خواهد شد. در می سال ۲۰۲۰ برای بار سوم پاداش استخراج کنندگان این شبکه نصف می‌شود.

    بیت کوین پس از هر هاوینگمارکت بیت کوین پس از هر هاوینگ

    بیت‌کوین به دلیل فعالیت ماینینگ محافظت می‌شود، در حقیقت ماینینگ به معنی ثبت و ضبط شدن تراکنش‌های انجام شده در شبکه است و این کار به تراکنش‌های انجام شده اعتبار می‌بخشد. هر چقدر که نرخ هش و یا به عبارتی  hash rate( هر چه استخراج بیت‌کوین سخت‌تر باشد نرخ هش بالاتر است به عبارتی نرخ هش با میزان انرژی مصرف شده در طول استخراج رابطه‌ی مستقیمی دارد) افزایش یابد، شبکه‌ی بیت‌کوین برای انجام محاسبات به انرژی بیشتری نیاز دارد. ممکن است تصور کنید به دلیل نصف شدن پاداش ماینرها، تعداد زیادی از این استخراج کنندگان سیستم بیت‌کوین را ترک کردند اما اقتصاد بیت‌کوین با وجود دوبار نصف شدن پاداش توانسته تعادل و مقاومتش را حفظ کند و حتی اخیرا  قدرت ماینینگ در این شبکه به بالاترین حد خود رسیده.شاید بتوان گفت با نزدیک شدن  عرضه بیت‌کوین به مرز ۲۱ میلیون، امنیت شبکه به صورت متوازی در حال افزایش و تامین شدن است.

    عملیات ماینینگ این اطمینان را به سرمایه‌گذاران بیت‌کوین می‌دهد که این ارز دیجیتالی از طلا برتری‌های زیادی خواهد داشت. بگذارید این برتری را برای شما شرح دهیم. حتی اگر ما بهترین تخمین‌ها را داشته باشیم، به طور قطع هیچ کس نمی‌تواند مقدار طلا بر روی سطح زمین را محاسبه کند. هیچ راهی برای تایید میزان عرضه طلا به بازار وجود ندارد. اما در مورد بیت‌کوین این‌گونه نیست، حتی ساده‌ترین کامپیوترها می‌توانند میزان نهایی عرضه بیت‌کوین را محاسبه کنند.

    ارزش بیت کوینارزش بیت کوین به مرور زمان بسیار زیاد شده است.

    از طرفی دیگر اگر شما یک حلقه‌ی طلا بخرید راه ساده‌ای برای پیدا کردن عیار آن وجود ندارد(برای این کار نیاز به سنگ محک دارید که هم کار کردن با آن سخت است و همین هزینه‌بر است) ممکن است اگر نتوانید به درستی عیار طلایی که خریدید را پیدا کنید سر شما کلاه گذاشته شود. اما بیت‌کوین این توانایی را دارد که به صورت مستقل خود را تایید کند. این تایید نیاز به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها دارد که اصطلاحا به این فرآیند انجام شده گره کامل(full node ) گفته می‌شود. تصور کنید یک سنگ محک به صورت همزمان تمام طلاهایی که خرید و فروش می‌شود را عیارسنجی کند و اطلاعات مربوط به آن را ثبت کند آیا چنین چیزی برای طلا ممکن است؟

    در شبکه‎‌ی بیت‌کوینی بیش از ۵۲ هزار گره کامل در۹۶ کشور جهان ثبت شده است. علاوه بر این ، هر گره کامل می تواند تأیید کند که در سال ۲۰۲۰ میزان عرضه بیت کوین جدید به نرخ سالانه ۱٫۷٪ کاهش یافته.

    اندازه گیری سهام در جریان طلا ( مدت زمانی که تمام طلاهای زمین کشف شود و پس از این مدت ارزش طلا افزایش بیشتری خواهد داشت) عبارت است از: میزان عرضه جدید نسبت به کل میزان کشف شده ، برای طلا سهام در جریان عبارت است از: کل طلا  کشف شده تا به امروز( ۱۹۰,۰۰۰ تن) و میزان طلای کشف شده در هر سال (۳،۲۶۰ تن) است،با میزان نرخ تورم سالانه ۱٫۷ درصد تقریبا ۵۸ سال طول می‌کشد تا تمام طلاهای موجود در پوسته‌ی زمین استخراج شود. در مورد بیت‌کوین نیز پس از نصف شدن میزان عرضه‌ی این ارز دیجیتالی درمی سال ۲۰۲۰ نرخ عرضه سالانه بیت‎کوین جدید ۱٫۷ درصد خواهد بود. پس مدت زمان کشف شدن تمام بیت‌کوین‌ها نیز مانند طلا ۵۸ سال خواهد بود. سهام در جریان طلا نسبت به سایر فلزهای موجود بسیار بالاست  و براساس محاسبات انجام شده بیت‌کوین به زودی به طلا خواهد رسید.

    مزایای بیت کوین

    عرضه قابل پیش بینی طلا ، کمبود این عنصر در طبیعت و بازارهای جهانی به این ماده اجازه داده است که به یک ارزش پایدار در برابر ارز فیات تبدیل شود. در عین حال ، توسعه بیت کوین در حال تسریع است و تعداد زیادی از مزایای آن نسبت به  این فلز گرانبها پیدا شده است، این مزایا عبارت است از:

    • قابل بازرسی بودن: براساس گره‌های موجود در این شبکه می‌توان اعتبار یک تراکنش را بررسی کرد. علاوه بر این تمام خرید و فروش‌هایی که در این شبکه انجام شده در یک دفترچه حساب همگانی نوشته شده و تمام افراد می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.
    • هزینه کم برای ارسال کردن:هر کاربر برای انجام تراکنش در این شبکه باید هزینه‌ای به مبلغ ۰٫۲۴ بیت‌کوین بپردازد، برای ارسال بیت‌کوین محدودیت وجود ندارد و کاربران از طریق اینترنت به هر کشور جهان می‌توانند بیت‌کوین ارسال کنند. در سپتامبر امسال حدود ۱ میلیارد دلار توسط شبکه بیت‌کوینی جابه جا شد که هزینه‌ی کل تراکنش این یک میلیارد تنها ۷۰۰ دلار بود همین موضوع ارزان بودن تراکنش این ارز را نشان می‌دهد. اما تراکنش طلا به این راحتی‌ها نخواهد بود و شما قبل از ارسال محموله‌ی طلا خود باید آن را بیمه کنید و به دست یک شرکت معتبر بسپارید.
    • داشتن حریم خصوصی: انتقال طلا بدون شخص سوم مستلزم حضور فیزیکی هر دو طرف است ، در حالی که بیت کوین به شما این امکان را می‌دهد که تراکنش نفر به نفر از طریق اینترنت و به صورت مجازی باشد حتی در این شبکه شما می‌توانید از طریق اسم مستعار فعالیت‌هایتان را انجام دهید.
    • قابل حمل‌ونقل بودن: کلید مخصوص محل نگه‌داری بیت کوین(کیف پول بیت کوین) یک کلمه‌ی ۱۲ کاراکتری است که می‌توان آن را به راحتی حفظ کرد، هم‌چنین این ارز دیجیتالی را می‌توان به صورت اینترنتی و دیجیتالی انتقال داد درست برعکس طلا.

    مزایای بیت کوینبیت کوین همانند طلا محدود است و در آینده ی نه چندان دور نایاب خواهد شد.

    • تقسیم‌پذیر بودن: برخلاف طلا که برای تقسیم کردن آن باید آن را در کوره‌های مخصوص ذوب کرد، بیت‌کوین به راحتی قابل تقسیم شدن است. شما می توانید کسری از بیت کوین و همچنین هزاران بیت کوین را بصورت همزمان ارسال کنید.
    • کمیاب بودن: بیت‌کوین نیز به زودی همانند طلا نایاب خواهد شد.

    تمام ویژگی‌هایی که در بالا گفته شد باعث شد تا بیت کوین امروزه به طلای مجازی تبدیل شود و سرمایه گذاری بر بیت کوین به یک سرمایه گذاری پرسود و بلند مدت تبدیل شود.

    کیف‌پول بیت‌کوین

    کیف‌پول بیت‌کوینپس از خریدن بیت کوین به یک کیف پول برای نگه داری آنها نیاز خواهید داشت.

    چرا شما به کیف‌پول بیت‌کوین نیاز دارید

    از آنجایی که بیت‌کوین یک ارز دیجیتالی است و هیچ شکل و یا فرمی ندارد پس به صورت فیزیکی نمی‌توان آن را ذخیره کرد. در عوض شما برای نگه داری این ارز نیاز به یک کلید مخصوص به خود دارید، این کلید برای دسترسی شما به آدرس عمومی بیت‌کوین و امضای اختصاصی شما در تراکنش‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که این کلید شما را به بیت‌کوین‌هایی که ذخیره کردید وصل می‌کند پس در نگه‌داری آن باید دقت لازم را داشته باشید و آن را در امنیت کامل نگه‌داری کنید. در حقیقت شما این ارز دیجیتالی را در یک کیف‌پول بیت‌کوین نگه‌داری می‌کنید.

    ترکیبی از کلید عمومی گیرنده و امضای خصوصی شما یک تراکنش را در شبکه کامل خواهد کرد. انواع مختلفی از کیف پول های بیت کوین وجود دارد که به نیازهای مختلفی می پردازند و از نظر امنیت ، راحتی ، دسترسی و غیره متفاوت هستند. در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با انواع کیف‌پول بیت‌کوین آشنا کنیم و شما براساس نیازی که دارید یکی از این کیف پول‌ها را می‌توانید انتخاب کنید.

    انواع کیف پول بیت کوین

    1. کاغذی(Paper)کیف پول کاغذی در حقیقت سندی است که شامل آدرس عمومی برای دریافت بیت‌کوین و یک کلید اختصاصی است که امکان دخیره کردن، خرج کردن و انتقال این ارز دیجیتالی را برای شما ممکن می‌سازد. کیف پول‌های کاغذی اغلب به شکل کدهای QR چاپ می شوند تا بتوان به سرعت آنها را اسکن کرده و کلیدها را به کیف پول نرم افزاری اضافه کنید این کار باعث افزایش سرعت در تراکنش‌های درون شبکه‌ای می‌شود ( این کار درست مثل کارت به کارت کردن است که شما یک شماره کارت عمومی دارید که برای واریز پول آن را در اختیار هرکسی قرار می‌دهید اما به هنگام برداشت پول علاوه بر شماره کارت باید رمز کارت، رمز دوم و.. را بدانید).یک کیف پول کاغذی با استفاده از سرویس هایی مانند BitAddress یا Bitcoinpaperwallet ایجاد می شود و به کاربران امکان می دهد یک آدرس بیت کوین با شماره‌های تصادفی با کلید خصوصی(رمز اختصاصی) ایجاد کنند. سپس کلیدهای تولید شده می توانند چاپ شوند، این چاپ می‌تواند مقاوم در برابر گرما و یا به صورت هولوگرامی باشد. مهم‌ترین مزیت کیف پول کاغذی این است که کلیدها به صورت آفلاین ذخیره می شوند و همین امر باعث می شود تا در برابر حملات هکرها از جمله بدافزارهایی(نرم افزارهای مخربی که به وسیله‌ی هکرها کنترل می‌شوند و می‌تواند به اطلاعات شخص دارنده موبایل دسترسی پیدا کند) که می توانند کلید کاربر را پیدا کنند در امان بماند.هرچندبا این  وجود، برخی از اقدامات احتیاطی هنگام ایجاد این نوع کیف پول هنوز هم باید انجام شود. قبل از تولید کیف پول کاغذی ، باید مطمئن شوید تنها هستید و کسی شما را  تماشا نمی‌کند( البته دلیل این حرف پنهانی انجام دادن این کار نیست، بلکه اگر کسی به رمز ورود شما دسترسی یابد می‌تواند تمام بیت‌کوین‌های شما را بدزد و در غیر این صورت شما از هیچ‌کس جزء عدم دقت خود نمی‌توانید شکایت کنید).برای جلوگیری از هرگونه جاسوسی بر فعالیت‌های شما ، توصیه می شود از یک سیستم عامل پاک مانند Ubuntu که در حال اجرا از روی یو اس بی(USB) یا دی‌وی دی (DVD) است، استفاده کنید. علاوه بر این پس از ساخته شدن کیف پول کاغذی، کد وب سایت باید بتواند به صورت آفلاین اجرا شود ، این موضوع به شما امکان می دهد قبل از تولید کلیدها (کلید عمومی و امضای اختصاصی)، از اینترنت جدا شوید. در آخر برای چاپ کیف‌پول‌تان، از چاپگری که به شبکه وصل نشده باشد، استفاده کنید.علاوه براین باید این نکته را به خاطر داشته باشید کاغذی که در انتهای ساخت این نوع کیف‌پول چاپ می‌کنید، یک کاغذ باارزش است که اطلاعات شخصی حساب شما در آن ذکر شده، پس باید در نگه‌داری و حفظ این کاغذ بسیار دقت داشته باشید. به عنوان مثال ، توصیه می شود آن را در یک کیسه پلاستیکی بسته شده قرار دهید و آن را در جای خشک و ایمن نگهداری کنید تا از خیس شدن،فرسوده شدن و پاره شدن این کیف‌پول کاغذی جلوگیری شود.برخی از افراد ترجیح می‌دهند این کاغذ با ارزش را لمینت کرده و در گاو صندوق نگه‌داری کنند.

    انواع کیف پول بیت کوینیکی از کیف پول های بیت کوین به صورت نرم افزار است.

    1. موبایل(Mobile)برای کسانی که به‌طور روزمره از بیت کوین استفاده می کنند، به وسیله این ارز دیجیتالی خرید می‌کنند و یا به صورت نفر به نفر تبادل بیت‌کوین انجام می‌دهند، داشتن یک کیف‌پول موبایل برای بیت‌کوین یک امر ضروری است. این نوع کیف‌پول مانند یک نرم‌افزار در گوشی هوشمند شماست، از ویژگی‌های آن می‌توان به: ذخیره کردن کلیدهای خصوصی و امکان پرداخت خریدهای انجام شده از طریق تلفن همراه اشاره کرد.علاوه بر این برخی از این نرم‌افزارها امکان برقراری ارتباط با افراد دیگر درون شبکه را در اختیار شما می‌گذارد، برای برقراری ارتباط تنها کافی‌ است بر روی موبایل‌تان ضربه بزنید بدون اینکه نیازی باشد اطلاعات خاصی وارد کنید. هر مشتری در شبکه بیت کوین نیاز نیاز دارد به دفترچه حساب کلی این شبکه یعنی بلاک‌چین دسترسی داشته باشد، همان‌طور که می‌دانید این دفترچه به‌طور مداوم در حال رشد است و به چندین گیگابایت حافظه نیاز دارد. به همین دلیل کیف‌پول‌های نرم افزاری  از فناوری تایید پرداخت آسان بهره می‌برند.آنها فقط با زیرمجموعه‌ی کوچک blockchain کار می کنند ، با تکیه بر گره های قابل اعتماد در شبکه بیت کوین برای اطمینان از داشتن اطلاعات صحیح.کیف‌پول موبایل علی‌رغم این‌که یک راه حل مناسب برای ذخیره بیت کوین به حساب می‌آید اما مستعد حملات هکرها نیز است . علاوه بر این، اگر شخصی بتواند به تلفن همراه شما دسترسی پیدا کند، شما به‌راحتی می توانید کنترل کیف پول خود را از دست دهید. تعداد زیادی از برنامه های کیف پول بیت‌کوین برای گوشی‌های دارای سیستم عامل Android وجود دارد. اپل در فوریه سال ۲۰۱۴ کیف پول های بیت کوین را در فروشگاه اپلیکیشن خود ممنوع اعلام کرد اما تصمیم خود را چند ماه بعد تغییر داد.
    2. وب(web)کیف پول‌های وب کلیدهای خصوصی شما را برروی یک سرور ذخیره می کنند که دائماً به‌صورت آنلاین و توسط شخص سوم کنترل می شود.سرویس های مختلف ویژگی های متفاوتی ارائه می دهند که برخی از آنها می توانند به کیف پول‌های تلفن همراه و دسک تاپ متصل شوند  و آدرس هایی که در آنها ذخیره شده را در دستگاه موردنظر شما تکرار کنند( مثلا اگر شما یک کیف‌پول موبایل داشته باشید و درآن کلید عمومی بیش از ۱۰ کاربر را دارید، به هنگام استفاده از کیف‌پول وب شما می‌توانید تمام این ده کلید عمومی را بازیابی کنید و نیازی به دوباره وارد کردن آنها نیست).دقیقا مانند کیف پول‌های موبایل، کیف پول‌های الکترونیکی به کاربران خود این امکان را می دهند که از طریق دستگاه‌های متصل به اینترنت ، به ارز دیجیتالی خود دسترسی پیدا کنند. این نوع کیف‌پول اگر به درستی محافظت نشود ، وب‌سایت‌هایی که کیف‌پول الکترونیکی را اداره می کنند ممکن است به کلیدهای خصوصی شما دسترسی پیدا کنند، بنابراین کنترل کامل ارز دیجیتالی شما را به دست آورند. علاوه بر این، برخی از کیف پول‌های الکترونیکی در صرافی ها فعالیت می کنند و مواردی ازجمله: استفاده از بودجه کاربران و جلوگیری از انتقال پول در آنها دیده شده است.
    3. دسکتاپ(Desktop)                                                                                                                          این نوع کیف‌پول در کامپیوتر شما دانلود و نصب می شوند و کلیدهای خصوصی شما را بر روی هارد کامپیوترتان ذخیره می‌شود. با این اوصاف ، آنها از کیف پول های آنلاین و تلفن همراه ایمن تر هستند ، زیرا اطلاعات کیف‌پول شما در اختیار شخص سومی گذاشته نخواهد شد، به همین دلیل سرقت از آنها سخت تر است. این کیف‌پول هنوز به اینترنت متصل است که باعث می شود از امنیت کمتری برخوردار باشد. با این حال، کیف پول های دسک‌تاپ برای کسانی که مقادیر کمی بیت کوین را از طریق کامپیوترهایشان تراکنش می کنند، یک راه حل عالی است.
      انواع مختلفی از کیف پول های رومیزی وجود دارد که نیازهای مختلفی را برآورده می کنند. برخی به امنیت توجه می کنند ، برخی به ناشناس بودن و غیره.
    4. سخت افزاری(Hardware)کیف پول سخت افزاری نوع منحصر به فردی از کیف پول بیت کوین است که کلیدهای خصوصی کاربر را در یک دستگاه سخت افزاری ایمن ذخیره می کند. این امن ترین روش برای ذخیره هر مقدار بیت کوین است. تاکنون هیچ حادثه تایید شده دزدی پول از یک کیف پول سخت افزاری وجود نداشته است. برخلاف کیف‌پول‌های کاغذی که در مواقعی جوابگو نیستند و کاربر مجبور به استفاده از کیف‌پول نرم‌افزاری می‌شود. کیف‌پول سخت‌افزاری تمام نیازهای کاربر را پاسخگوست و به صورت ایمن و تعاملی می‌توان از آن استفاده کرد.علاوه بر این، کیف‌پول سخت‌افزاری از حمله‌ی ویروسی در امان است، تراکنش ارزهای ذخیره شده تنها از طریق یک صفحه‌ی ساده نخواهد بود(دزدی کردن بسیار دشوارتر می‌شود) هم‌چنین در اکثر موارد کدهای بخش نرم‌افزاری این نوع کیف‌پول سوروس باز است و این امکان را به کاربر می‌دهد تا از طریق این کدها فعالیت کیف‌پول را چک کند.برخی از کیف پول های سخت افزاری حتی دارای صفحه نمایش هستند این موضوع  باعث افزایش امنیت می‌شود، زیرا می توان از آنها برای تأیید و نمایش جزئیات مهم کیف پول استفاده کرد.به عنوان مثال از این صفحه می توان برای تولید یک رمز عبور پیچیده‌تر استفاده کرد و یا به هنگام تراکنش برای تأیید مبلغ و آدرس پرداختی می‌توان از صفحه نمایش استفاده کرد.

    سرمایه گذاری در بیت کوین

    سرمایه گذاری در بیت کوینسرمایه گذاری بر روی بیت کوین در دنیای امروزی بسیار سودآور است.

    پس همان طور که در این مقاله خواندید سرمایه گذاری در بیت کوین یک راه حل مناسب برای حل مشکل تورم در ایران است. اگر شما سرمایه‌ی خود را به بیت کوین تبدیل کنید و یا به عبارتی بر روی بیت کوین سرمایه گذاری کنید هم ارزش سرمایه‌ی شما حفظ شده است و همین این که زمان نه تنها طولانی سرمایه‌ی شما چندین برابر خواهد شد.

    متاسفانه به دلیل تحریم بودن ایران سرمایه گذاری در بیت کوین برای ایرانیان به راحتی سایر کشورها نیست و شما باید به یکسری از نکات به هنگام خرید بیت کوین توجه کنید اگر به خوبی به این نکات توجه نکنید امکان این که سرمایه‌ی شما توسط شبکه بیت کوین بلاک شود وجود دارد. پس بهتر است قبل از اینکه سرمایه گذاری در بیت کوین انجام دهید با تیم حرفه‌ای بینوست که در سرمایه گذاری در بیت کوین حرفه‌ای هستند تماس بگیرید. این تیم می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین خرید و سرمایه گذاری در بیت کوین و یا سایر ارزهای دیجیتال را داشته باشید.

    کوچک کردن

پرسش‌های مرتبط