aalan

یک سوال Latest سوالات

یوسف

قوی ترین حس بویایی مربوط به کدام جاندار است؟

یک سوال داشتم ، قوی ترین حس بویایی رو کدام جاندار داره به نظرتون؟

aalan

لطفا ابتدا وارد شوید تا بتوانید پاسخ دهید.

  1. قوی ترین حس بویایی مربوط به حیوانات خرس در میان پستاندارانی که در خشکی زندگی می‌کنند حس بویایی خرس از همه قوی‌تر است. رتبه ی اول این لیست را خرس پاپا به خود اختصاص داده است. آن ها بینی‌های خیلی بزرگی با هزاران گیرنده‌ی بویایی دارند. خرس‌ها به خاطر این حس بویایی تیز خود، می‌توانند یک حیوان مرده را ازادامه مطلب ...

    قوی ترین حس بویایی مربوط به حیوانات

    خرس

    در میان پستاندارانی که در خشکی زندگی می‌کنند حس بویایی خرس از همه قوی‌تر است.

    رتبه ی اول این لیست را خرس پاپا به خود اختصاص داده است. آن ها بینی‌های خیلی بزرگی با هزاران گیرنده‌ی بویایی دارند. خرس‌ها به خاطر این حس بویایی تیز خود، می‌توانند یک حیوان مرده را از فاصله‌ی دور تشخیص دهند.
    خرس‌ها می‌توانند از هر حیوان دیگری روی کره‌ی زمین بهتر بو بکشند چون منطقه‌ی حباب بویایی در مغز آن ها ۵ برابر بزرگ‌تر از مغز انسان است. این کاملاً شگفت انگیز است چون اندازه‌ی مغز آن ها فقط یک سوم اندازه‌ی مغز انسان‌ها است.
    قدرت بویایی چه حیوانی قوی تر است

    کوسه ماهی

    کوسه ماهی در میان جانوران دریا دارای قوی‌ترین حس بویایی است.
    ماهی ای که می‌تواند به خوبی بو بکشد کوسه‌ی ترسناک است. آن ها می‌توانند طعمه را از مسافت‌های دور تشخیص دهند. یافت شده که در حدود دو سوم از مغز کوسه به حباب بویایی، اختصاص داده شده است. در نتیجه هر حیوان دریایی مجروح و یا حتی انسان از حس بویایی کوسه در امان نیست.
    سوراخ‌های بینی کوسه در زیر پوزه‌اش قرار دارند. عده‌ای از کوسه‌ها همانند کوسه‌ی پرستار، برآمدگی‌های حسی نزدیک سوراخ‌های بینی و دهان خود دارند. به این برآمدگی‌ها، هالترهای بینی گفته می‌شود. آنها به کوسه کمک می‌کنند تا بچشد و احساس کند.

    آب از این سوراخ‌های بینی کوسه به طور مداوم عبور می‌کند. در نتیجه کوسه ۷ر۲۴ بار محیط اطراف خود را به روز رسانی می‌کند و هیچ طعمه‌ای شانس فرار از چنگال‌های مرگ را ندارد.
    قوی‌ترین حس بویایی

    فیل

    فیل‌ها نیز از جانورانی هستند که حس بویایی فوق‌العاده‌ای دارند. ژن‌های گیرنده بویایی که در خرطوم فیل هستند از نظر تعداد از بقیه حیوانات بیشتر است و این باعث می‌شود که حس بویایی این حیوان پنج برابر بیشتر از انسان باشد.

     فیل‌ها، تنها درازترین بینی دنیا را ندارند بلکه، صاحب حساس‌ترین شامه دنیا هم هستند.

     فیل‌های آفریقایی بیشترین و متنوع‌ترین ژن‌های گیرندگی بویایی را در مقایسه با حیوانات دیگر دارند.

    فیل‌های آفریقایی به خاطر این امتیاز قادرند طیف وسیع‌تری از بوها را تشخیص دهند.

    حس بویایی فیل ها

    سگ بلاد هاند 

    حس بویایی سگ‌ها ۱۰۰ برابر بهتر از انسان‌ها است. اما سگ بلاد هاند، حس بویایی ای دارد که بهتر از هر سگ متوسطی است.
    بینی بلاد هاند در حدود ۲۳۰ میلیون سلول بویایی دارد. این به این معنا است که آنها ۴۰ بار بیشتر از گیرنده‌های بویایی موجود در بینی انسان هستند.

    حباب بویایی در مغز سگ بلاد هاند، بزرگ‌تر از بیشتر سگ‌ها و قطعاً انسان‌ها است. لحظه‌ای که سگ تکه‌ای از لباس یک شخص ویژه را بو می‌کشد بوها به گیرنده‌های بویایی می‌رسند و به حباب بویایی ارسال می‌شوند. سپس بو آنالیز می‌شود و “تصویر بو” در مغز سگ خلق می‌شود.
    سگ بلاد هاند 
    مار

    مار لغزان با تکان‌های زبانش طعمه‌ی خود را بو می‌کشد. مارها از زبان چنگال دار خود برای جمع آوری ذرات هوا برد استفاده می‌کنند.
    مارها به طور مداوم زبان خود را حرکت می‌دهند. این کار به آن ها کمک می‌کند که نمونه‌هایی از هوا، خاک و آب جمع آوری کنند و مواد شیمیایی مختلف‌شان را آنالیز و بررسی کنند. این مواد شیمیایی آنالیز و بررسی می‌شوند و به آن ها کمک می‌کنند که بدانند آیا در اطراف آن ها طعمه و یا شکارچی وجود دارند یا نه.
    حس بویایی مارها

    موش 

    موش ها اجازه می‌دهند تا هوا از درون بینی‌شان بگذرد و به قسمتی از پوست برسد که حاوی گیرنده‌های بویایی است.
    ذرات بو به موهای موجود در گیرنده‌های بویایی و عصب‌های بویایی می‌چسبند در نتیجه واکنش عصبی موش را تحریک می‌کنند. هم چنین موش‌ها اندام بویایی دیگری به نام اندام تیغه وسط بینی دارند. این عضو در قسمت پایین‌تر مجاری بینی و نزدیک پره‌های بینی قرار دارد.
    وقتی موش بو می‌کشد، ذارت بو به اندام تیغه وسط بینی می‌رسند. این اندام به موش کمک می‌کند تا فرومون‌هایی را شناسایی کند که به تشخیص بین دو عضو متفاوت از گونه‌ی موش یکسان کمک می‌کنند.
    حس بویایی موش

    کوچک کردن
  2. تحقیقات دانشگاه توکیو نشان داد که فیل‌ها قوی‌ترین قدرت بویایی را دارند. بر اساس تحقیقات دانشمندان ژاپنی، ژن‌های گیرنده بویایی که در خرطوم فیل هستند از نظر تعداد از بقیه حیوانات بیشتر است و این باعث می‌شود که حس بویایی این حیوان پنج برابر بیشتر از انسان باشد. به گزارش یورونیوز، فیل‌ها، تنها درازترینادامه مطلب ...

    فیل‌ها قوی‌ترین قدرت بویایی

    تحقیقات دانشگاه توکیو نشان داد که فیل‌ها قوی‌ترین قدرت بویایی را دارند.

    بر اساس تحقیقات دانشمندان ژاپنی، ژن‌های گیرنده بویایی که در خرطوم فیل هستند از نظر تعداد از بقیه حیوانات بیشتر است و این باعث می‌شود که حس بویایی این حیوان پنج برابر بیشتر از انسان باشد.

    به گزارش یورونیوز، فیل‌ها، تنها درازترین بینی دنیا را ندارند بلکه، صاحب حساس‌ترین شامه دنیا هم هستند.

    تحقیقات جدید دانشگاه توکیو نشان داد که فیل‌های آفریقایی بیشترین و متنوع‌ترین ژن‌های گیرندگی بویایی را در مقایسه با حیوانات دیگر دارند.

    فیل‌های آفریقایی به خاطر این امتیاز قادرند طیف وسیع‌تری از بوها را تشخیص دهند.

    «یوشی هیتو نیمورا»، در این گزارش علمی گفت: پس از تحقیق بر روی ۱۳ جانور مهره دار از قبیل ماهی، موش و آدم به این نتیجه رسیده است که فیل با داشتن نزدیک به ۲برابر گیرنده‌های حسی پس از گاو، در صدر جدول قرار دارد. نیمورا سپس سه ژن را که بین مهره داران از جمله انسان مشترک می‌باشد جدا کرده است.

    نیمورا افزود: با مقایسه اختلاف میان ژنهای بویایی انواع حیوانات، کشف کردیم که چه ژن هایی میان آنها مشترک است و کدامیک مخصوص به حیوان خاص است.

    ژنهای مشترک در روند تکامل حفظ شده‌اند و عملکرد مهمی دارند ولی زیاد شدن ژنها در بعضی از حیوانات، به ویژگی محیطی آنها مربوط است.

    تحقیقات بیشتر نشان داده است که ۲ ژن از بین سه ژن مشترک عملکردی بیش از بویایی دارند.

    بنا بر یک گزارش منتشر شده جداگانه توسط یک محقق دیگر، این ۲ ژن در حداقل ۱۶ عضو بدن انسان وجود دارند.

    به گفته نیمورا، آخرین ژن هنوز برای پژوهشگران یک معمای حل نشده باقی مانده است.

    حس بویایی در پیداکردن غذا، جفت‌گیری و تشخیص دشمن بسیار مهم است اما این حس در میمون و انسان که از قدرت بینایی خود در این زمینه استفاده می‌کنند، گسترش نیافته است.

    کوچک کردن
  3. پژوهش‌های جدید باورهای غلط گذشته را در ارتباط با ضعیف بودن حس بویایی انسان‌ها نسبت به حیوانات و به خصوص سگ رد کرده و ثابت می‌‎کند، حس بویایی انسان‌ها در برخی از موارد از حیواناتی همچون سگ نیز بهتر عمل می‌کند. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بر اساس تفکرات رایج، باورها بر این بوده است که حس بوادامه مطلب ...

    پژوهش‌های جدید باورهای غلط گذشته را در ارتباط با ضعیف بودن حس بویایی انسان‌ها نسبت به حیوانات و به خصوص سگ رد کرده و ثابت می‌‎کند، حس بویایی انسان‌ها در برخی از موارد از حیواناتی همچون سگ نیز بهتر عمل می‌کند.

    به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بر اساس تفکرات رایج، باورها بر این بوده است که حس بویایی انسان‌ها از سگ‌ها و حتی برخی از پستانداران در رده پایین‌تری قرار گرفته است.

    محققان طی انجام یک پژوهش جدید دریافتند که “حباب بویایی” انسان‌ها کاملا بزرگ بوده و از نظر تعداد نورون‌ها مشابه با سایر پستانداران است.

    حباب بویایی به بافت عصبی گفته می‌شود که سیگنال‌ها را به مناطق دیگری از مغز انسان می‌فرستد تا رایحه‌های مختلف را شناسایی کند.

    بر اساس جدیدترین یافته‌ها، حس بویایی انسان‌ها به خوبی حیوانات و در برخی از موارد حتی از آنها بهتر است؛ برای مثال می‌توان به رایحه موز اشاره کرد، انسان‌ها آن را حتی بهتر از حیوانات درک می‌کنند.

    این باور که انسان‌ها دارای حس بویایی مشابه با حیوانات نیستند در طول سال‌ها و بر اساس برخی از مطالعات ژنتیکی شکل گرفته که محققان در این پژوهش‌ها دریافتند، موش‌ها دارای ژن‌هایی هستند که ۱۱۰۰ نوع مختلف گیرنده در آنها وجود دارد؛ ژن گیرنده بو در انسان‌ها ۱۰۰۰ عدد و ژن گیرنده بو در گاوها ۲۰۰۰ عدد است.

    پژوهش‌های جدید که به صورت یک مقاله علمی در سال گذشته منتشر شده است، ثابت می‌کند که انسان دارای توانایی تمایز بین یک تریلیون بوی مختلف است و همین توانایی وی را در تشخیص بهتر بعضی از موارد نسبت به حیوانات قوی‌تر می‌کند.

    کوچک کردن
  4. فیل‌های آفریقایی بیشترین و متنوع‌ترین ژن‌های گیرندگی بویایی را در مقایسه با حیوانات دیگر دارند. فیل‌های آفریقایی به خاطر این امتیاز قادرند طیف وسیع‌تری از بوها را تشخیص دهند. سگ بلاد هاند : حس بویایی سگ‌ها 100 برابر بهتر از انسان‌ها است

    فیل‌های آفریقایی بیشترین و متنوع‌ترین ژن‌های گیرندگی بویایی را در مقایسه با حیوانات دیگر دارند. فیل‌های آفریقایی به خاطر این امتیاز قادرند طیف وسیع‌تری از بوها را تشخیص دهند. سگ بلاد هاند : حس بویایی سگ‌ها ۱۰۰ برابر بهتر از انسان‌ها است

    کوچک کردن
  5. فیل های آفریقایی  بیشترین حس بویایی رو دارند

    فیل های آفریقایی  بیشترین حس بویایی رو دارند

    کوچک کردن
  6. در میان پستاندارانی که در خشکی زندگی می‌کنند حس بویایی خرس از همه قوی‌تر است. رتبه ی اول این لیست را خرس پاپا به خود اختصاص داده است. آن ها بینی‌های خیلی بزرگی با هزاران گیرنده‌ی بویایی دارند. خرس‌ها به خاطر این حس بویایی تیز خود، می‌توانند یک حیوان مرده را از فاصله‌ی دور تشخیص دهند. خرس‌ها می‌تواننادامه مطلب ...

    در میان پستاندارانی که در خشکی زندگی می‌کنند حس بویایی خرس از همه قوی‌تر است.

    رتبه ی اول این لیست را خرس پاپا به خود اختصاص داده است. آن ها بینی‌های خیلی بزرگی با هزاران گیرنده‌ی بویایی دارند. خرس‌ها به خاطر این حس بویایی تیز خود، می‌توانند یک حیوان مرده را از فاصله‌ی دور تشخیص دهند.
    خرس‌ها می‌توانند از هر حیوان دیگری روی کره‌ی زمین بهتر بو بکشند چون منطقه‌ی حباب بویایی در مغز آن ها ۵ برابر بزرگ‌تر از مغز انسان است. این کاملاً شگفت انگیز است چون اندازه‌ی مغز آن ها فقط یک سوم اندازه‌ی مغز انسان‌ها است

    کوسه ماهی در میان جانوران دریا دارای قوی‌ترین حس بویایی است.
    ماهی ای که می‌تواند به خوبی بو بکشد کوسه‌ی ترسناک است. آن ها می‌توانند طعمه را از مسافت‌های دور تشخیص دهند. یافت شده که در حدود دو سوم از مغز کوسه به حباب بویایی، اختصاص داده شده است. در نتیجه هر حیوان دریایی مجروح و یا حتی انسان از حس بویایی کوسه در امان نیست.
    سوراخ‌های بینی کوسه در زیر پوزه‌اش قرار دارند. عده‌ای از کوسه‌ها همانند کوسه‌ی پرستار، برآمدگی‌های حسی نزدیک سوراخ‌های بینی و دهان خود دارند. به این برآمدگی‌ها، هالترهای بینی گفته می‌شود. آنها به کوسه کمک می‌کنند تا بچشد و احساس کند.

    آب از این سوراخ‌های بینی کوسه به طور مداوم عبور می‌کند. در نتیجه کوسه ۷ر۲۴ بار محیط اطراف خود را به روز رسانی می‌کند و هیچ طعمه‌ای شانس فرار از چنگال‌های مرگ را ندارد.

    کوچک کردن
  7. به ترتیب خرس کوسه فیل مار سگ پرنده کیوی گاو شاپرک موش اسب

    به ترتیب
    خرس
    کوسه
    فیل
    مار
    سگ
    پرنده کیوی
    گاو
    شاپرک
    موش
    اسب

    کوچک کردن
  8. اینطور که تا به حال شنیدیم قوی ترین حس بویایی مربوط به سگ هاست

    اینطور که تا به حال شنیدیم قوی ترین حس بویایی مربوط به سگ هاست

    کوچک کردن
  9. tak
    کاربر تک گیربکس بهترین تعمیرگاه های گیربکس اتوماتیک در ایران

    سگ ها بزرگترین حس بویایی دارند

    سگ ها بزرگترین حس بویایی دارند

    کوچک کردن
  10. طبق تحقیقات انجام شده، قوی ترین حس بویایی مربوط به فیل های آفریقایی است. فیل های آفریقایی حدود 2000 نوع گیرنده بویایی دارند، در حالی که انسان ها تنها حدود 400 نوع گیرنده بویایی دارند. این بدان معناست که فیل های آفریقایی می توانند طیف وسیع تری از بوها را تشخیص دهند و تفاوت های ظریفی را در بوها احساسادامه مطلب ...

    طبق تحقیقات انجام شده، قوی ترین حس بویایی مربوط به فیل های آفریقایی است. فیل های آفریقایی حدود ۲۰۰۰ نوع گیرنده بویایی دارند، در حالی که انسان ها تنها حدود ۴۰۰ نوع گیرنده بویایی دارند. این بدان معناست که فیل های آفریقایی می توانند طیف وسیع تری از بوها را تشخیص دهند و تفاوت های ظریفی را در بوها احساس کنند که انسان ها قادر به تشخیص آن نیستند.

    فیل های آفریقایی

    فیل های آفریقایی از حس بویایی خود برای اهداف مختلفی استفاده می کنند، از جمله:

      • یافتن غذا و آب
      • ارتباط با سایر فیل ها
      • تشخیص خطر

    فیل های آفریقایی می توانند بوی غذا را از فاصله چند کیلومتری تشخیص دهند. آنها همچنین می توانند بوی آب را از زیر زمین تشخیص دهند. فیل های آفریقایی برای برقراری ارتباط با یکدیگر نیز از حس بویایی خود استفاده می کنند. آنها می توانند بوی ادرار و مدفوع یکدیگر را تشخیص دهند تا اطلاعات مختلفی از جمله وضعیت سلامتی، موقعیت مکانی، و وضعیت اجتماعی یکدیگر را به دست آورند. فیل های آفریقایی همچنین می توانند بوی خطر را تشخیص دهند. آنها می توانند بوی شکارچیان را از فاصله دور تشخیص دهند و از خود محافظت کنند.

    علاوه بر فیل های آفریقایی، جانوران دیگری نیز وجود دارند که دارای حس بویایی قوی هستند. از جمله این جانوران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

      • سگ ها: سگ ها دارای حدود ۳۰۰ میلیون گیرنده بویایی هستند. آنها از حس بویایی خود برای اهداف مختلفی از جمله ردیابی، جستجو و نجات، و تشخیص مواد مخدر و مواد منفجره استفاده می کنند.
      • موش ها: موش ها دارای حدود ۱۰۰ میلیون گیرنده بویایی هستند. آنها از حس بویایی خود برای یافتن غذا، اجتناب از خطر، و برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند.
      • خفاش ها: خفاش ها از حس بویایی خود برای یافتن غذا استفاده می کنند. آنها می توانند بوی حشرات را از فاصله دور تشخیص دهند.
      • دلفین ها: دلفین ها از حس بویایی خود برای یافتن غذا، برقراری ارتباط با یکدیگر، و تشخیص خطر استفاده می کنند.
    • اژدهای کومودو: اژدهای کومودو از حس بویایی خود برای ردیابی طعمه خود استفاده می کند. آنها می توانند بوی طعمه خود را از فاصله چند کیلومتری تشخیص دهند.
    کوچک کردن
  11. حس بویایی در انسان و بسیاری از جانداران دیگر به وسیلهٔ عضوی به نام "بینی" یا "عضو بویایی" کنترل می‌شود. از میان جانداران، حس بویایی در برخی از گونه‌ها بسیار قوی‌تر از دیگران است. یکی از بهترین حس بویایی در جهان جانوری به گرگ‌ها تعلق دارد. گرگ‌ها حس بویایی بسیار حساسی دارند و از آن برای شناسایی غذا،ادامه مطلب ...

    حس بویایی در انسان و بسیاری از جانداران دیگر به وسیلهٔ عضوی به نام “بینی” یا “عضو بویایی” کنترل می‌شود. از میان جانداران، حس بویایی در برخی از گونه‌ها بسیار قوی‌تر از دیگران است.

    یکی از بهترین حس بویایی در جهان جانوری به گرگ‌ها تعلق دارد. گرگ‌ها حس بویایی بسیار حساسی دارند و از آن برای شناسایی غذا، شناسایی هم‌گونه‌ها، و حتی تعقیب شکار استفاده می‌کنند. این حس بویایی قدرتمند گاهی به گرگ‌ها این امکان را می‌دهد که عطر یا بوی یک فرد را به مسافتهای زیادی تشخیص دهند.

    لازم به ذکر است که قوی بودن حس بویایی نهایتاً به ترکیبی از عوامل ژنتیک، زیست‌محیطی و تکاملی برمی‌گردد، و بسته به نیازها و محیط زیست هر گونه، تقویت می‌شود یا کاهش می‌یابد.

    کوچک کردن

پرسش‌های مرتبط