aalan

یک سوال Latest سوالات

امیر

معنی حباب طلا و سکه چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

aalan

لطفا ابتدا وارد شوید تا بتوانید پاسخ دهید.

  1. حباب قیمتی چیست؟ به اختلاف قیمت ذاتی یک کالا یا قیمت عرضه آن کالا در بازار حباب قیمتی می گویند. این حباب قیمتی برای هر نوع کالایی می تواند باشد، ازمواد خوراکی گرفته تا طلا و سکه. به عنوان مثال ماده غذایی را فرض کنید به قیمت 10000 تومان عرضه می شود اما ارزش واقعی آن بیشتر از از 5000 تومان نیست، بنابرادامه مطلب ...

    حباب قیمتی چیست؟

    به اختلاف قیمت ذاتی یک کالا یا قیمت عرضه آن کالا در بازار حباب قیمتی می گویند.

    این حباب قیمتی برای هر نوع کالایی می تواند باشد، ازمواد خوراکی گرفته تا طلا و سکه. به عنوان مثال ماده غذایی را فرض کنید به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان عرضه می شود اما ارزش واقعی آن بیشتر از از ۵۰۰۰ تومان نیست، بنابراین این ماده غذایی به اندازه ۵۰۰۰ تومان حباب قیمتی دارد.

    از آنجایی که این اختلاف قیمت برای همیشه ماندگار نیست و بر اثر عوامل اقتصادی و عرضه و تقاضا به وجود آمده می ترکد تا قیمت هر کالایی به ارزش واقعی خود برسد لذا به آن حباب قیمتی گویند.

    از آنجایی که محاسبه قمیت طلا و سکه فرمول مشخصی دارد، تعیین حباب سکه و طلا کار دشواری نیست ولی تعیین قیمت واقعی بسیاری از کالاها به این راحتی نمی باشد و این امر سرمایه گذاری بر روی آنها با ریسک های بیشتری همراه می کند.

    حباب ایجاد شده بر روی کالاها به دو صورت حباب مثبت و حباب منفی تقسیم می شود. در واقع حباب مثبت زمانی ایجاد می شود که قیمت عرضه (قیمتی است که فروشندگان مایل هستند با آن قیمت کالای خود را بفروشند) نسبت به قیمت تقاضا (قیمتی است که خریداران مایل هستند کالای مورد نظر را با آن قیمت بخرند) بیشتر می شود. و در حالت معکوس حباب منفی زمانی در بازار ایجاد می شود که قیمت عرضه کمتر از قیمت تقاضا در بازار باشد. حباب منفی به ندرت در بازار ایجاد می شود و چیزی که ما بیشتر شاهد آن هستیم حباب مثبت است. هنگامی که در بازار قیمت عرضه و تقاضا یکسان باشند ، کالا در نقطه تعادل خود قرار دارد.

    در مثال ماده غذایی گفتیم که قیمت عرضه آن ۱۰۰۰۰ تومان است در حالی که ۵۰۰۰ تومان ارزش دارد، در اینجا به اندازه ۵۰۰۰ تومان حباب مثبت وجود دارد. زیرا قیمتی که کالا در بازار عرضه می شود ۵۰۰۰ تومان بیشتر از حد تصور ما قیمت دارد و این یعنی حباب مثبت که هر لحظه ممکن است بترکد.

    حباب قیمتی

    حباب طلا و سکه:

    به اختلاف قیمتی که طلا و سکه در بازار عرضه می شود با ارزش واقعی طلا و سکه حباب سکه می گویند. حباب طلا به دو حالت حباب مثبت و حباب منفی تقسیم می شود که در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.

    عوامل موثر بر حباب قیمتی:

    به طور کلی عوامل روانی و به خصوص افزایش بیش از حد نقدینگی، باعث ایجاد حباب قیمت می شود.

    • میزان نقدینگی سرمایه گذاران
    • میزان تولید یک کالای در بازار(افزایش تولید موجب کاهش قیمت ها و کاهش تولید باعث افزایش قیمت ها می شود.)
    • دیدگاه جامعه نسبت به قیمت یک کالا در آینده (در صورتی که سرمایه گذاران انتظار رشد قیمت ها را داشته باشند بر روی آن کالا سرمایه گذاری می نمایند که این امر موجب ایجاد حباب مثبت در قیمت ها می شود. از طرف دیگر در صورتی که سرمایه گذاران پیش بینی کنند که قیمت ها در آینده با نزول حباب مثبت و منفی در قیمت طلا و سکه:

    اگر قیمت مثقالی که طلا فروشان در تابلوی قیمت های خود نشان می دهند از قیمت مثقال جهانی کمتر بود قیمت طلا حباب منفی دارد. در این حالت ارزش طلا در ایران نسبت به سایر کشورها کمتر است و ممکن است در آینده شاهد رشد قیمت طلا در ایران باشیم.

    اما اگر قیمت هر مثقال طلای، طلافروشان از قمیت مثقال جهانی بیشتر باشد، اصطلاحا حباب مثبت طلا در کشور حاکم است و ممکن است در آینده قیمت ها ارزان شوند تا به ارزش واقعی خود برسند.

    به طور کلی هر چه حباب مثبت طلا کمتر باشد و به سمت صفر نیل کند سرمایه گذاری در طلا بهتر است.

    عوامل موثر بر حباب

    حباب سکه:

    حباب قیمتی در سکه نیز مانند حباب طلا از اختلاف  قیمت معاملاتی سکه با ارزش واقعی آن به وجود می آیند. حباب سکه نسبت به شمش طلا یا مصنوعات طلا بیشتر است، زیرا سکه سالانه به تعداد مشخصی و تحت نظارت بانک مرکزی ضرب می شود، بنابراین گاهی در بازار کمیاب شده و قیمت آن افزایش می یابد.

    از عوامل دیگر که موجب ایجاد حباب در قیمت سکه می شود می توان به تقاضای بیشتر ربع سکه و نیم سکه به دلیل استفاده بیشتر در مراسمات به عنوان هدیه اشاره داشت. همچنین برخی از سکه ها نسبت به سایر سکه ها متقاضی بیشتری دارند. به عنوان مثال تقاوت قیمتی بین سکه امامی با طرح قدیم به علت عرضه و تقاضای متفاوت آنها است و به دلیل این که تقاضا برای سکه امامی نسبت به سکه طرح قدیم بیشتر می باشد حباب قیمتی سکه امامی هم بیشتر از سکه های طرح قدیم است.

    نحوه محاسبه حباب طلا و سکه:

    ابتدا اجازه دهید با یک سری از مفاهیم کلی در مورد سکه و طلا آشنا شده سپس به محاسبه حباب طلا و سک بپردازیم.

    یک اونس طلا برابر با ۳۱.۱۰۳۴۳۱ گرم طلا با عیار ۹۹۹.۹ ( یا طلا ۲۴ ) است.

    سکه تمام بهار آزادی (قدیمی و امامی) ، طلا با عیار ۲۱.۶ است که به طلای ۲۲ یا عیار ۹۰۰ نیز معروف است. وزن هر سکه معادل ۸.۱۳۳ گرم طلا است.

    سکه نیم بهار آزادی معادل ۴.۰۶۶۵ گرم طلا با عیار ۹۰۰ است.

    سکه ربع بهار آزادی معادل ۲.۰۳۲۲۵ گرم طلا با عیار ۹۰۰ است.

    با توجه به تعاریف فوق ، محاسبات قیمت سکه و یا مظنه ، بر اساس قیمت اونس جهانی طلا به سادگی امکان پذیر است. فرض کنید که می خواهید قیمت یک سکه تمام بهار آزادی را بر اساس قیمت اونس محاسبه نمایید. در قدم اول باید قیمت اونس جهانی را در قیمت روز دلار به ریال ضرب نمایید تا به قیمت یک اونس طلا برحسب ریال مشخص شود.

    این عدد را چنانچه بر وزن یک اونس (۳۱.۱۰۳۴۳۱ گرم) تقسیم  نمایید، قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار برحسب ریال حاصل می شود. در مرحله بعد باید تبدیل عیار نمایید. برای تبدیل عیار باید قیمت حاصله را بر ۲۴ تقسیم نموده و در عیار مورد نظر(مثلا عیار ۲۲) ضرب کنید. در این مقطع به قیمت یک گرم طلای ۲۲ برحسب ریال رسیدید و چنانچه این عدد را در وزن سکه (۸.۱۳۳) ضرب نمایید به قیمت یک سکه تمام بهار آزادی برحسب ریال می رسید. این عدد قیمت طلای سکه یا ارزش ذاتی سکه می باشد. چیزی که مهم است به قیمت فوق باید حق ضرب و مالیات بر ارزش افزوده اضافه شود(بانک مرکزی برای حق ضرب عددی حدود ۵ الی ۷ هزار تومان را لحاظ می کند)  تا به قیمت معاملاتی سکه در طلافروشی ها برسید.

    قیمتی که در مرحله قبل به دست آمده را از قیمتی که طلا فروش برای هر سکه به ما اعلام کرده است کم می کنیم. عدد به دست آمده برابر با حباب قیمتی سکه ای است که قصد خریدش را داریم.

    در تمام دنیا سرمایه گذاری در طلا ، به عنوان سرمایه گذاری امن، که سرمایه گذاران را در برابر تنش های اقتصادی حفظ می کند ، شناخته می شود. ولی بهتر است همیشه قبل از خرید طلا و سکه به حباب قیمتی آن توجه داشته باشید.

    کوچک کردن
  2. احتمالا شما هم این جمله را زیاد شنیده‌ باشید که، قیمت فلان چیز حبابه یا حبابش می‌ترکه!! شاید این سوال در ذهن شما به وجود آمده باشد که اصلا حباب قیمتی یعنی چه؟ چرا به وجود می‌آید؟ و چگونه می‌توان حباب قیمتی را محاسبه کرد؟ در این مطلب با هم حباب طلا و سکه و دلایل به وجود آمدن آن را بررسی می‌کنیم. حبابادامه مطلب ...

    احتمالا شما هم این جمله را زیاد شنیده‌ باشید که، قیمت فلان چیز حبابه یا حبابش می‌ترکه!! شاید این سوال در ذهن شما به وجود آمده باشد که اصلا حباب قیمتی یعنی چه؟ چرا به وجود می‌آید؟ و چگونه می‌توان حباب قیمتی را محاسبه کرد؟ در این مطلب با هم حباب طلا و سکه و دلایل به وجود آمدن آن را بررسی می‌کنیم.

    حباب قیمتی چیست؟

    این روزها احتمالا اکثر افراد حباب قیمتی را حس کرده باشند، بنابراین درک و تعریف حباب قیمتی کار سختی نیست. به زبان ساده، به اختلاف قیمت ذاتی یک کالا با قیمت عرضه آن کالا در بازار حباب قیمتی می‌گویند.

    این حباب قیمتی برای هر نوع کالایی می‌تواند باشد، از مواد خوراکی گرفته تا طلا و سکه. به عنوان مثال ماده غذایی را فرض کنید که در بازار به قیمت ۲۰۰۰۰ تومان عرضه می‌شود اما ارزش واقعی آن بیشتر از۵۰۰۰ تومان نیست، بنابراین این ماده غذایی به اندازه ۱۵۰۰۰ تومان حباب قیمتی دارد.

    چرا حباب؟!

    احتمالا این سوال برایتان به وجود آمده باشد که چرا به این اختلاف قیمت به اصطلاح “حباب” گفته می‌شود؟! پاسخ این سوال را اینگونه می‌توان داد که به این دلیل که این اختلاف قیمت برای همیشه ماندگار نیست و بر اثر عوامل اقتصادی و عرضه و تقاضا به وجود آمده است و دیر یا زود این حبابِ به وجود آمده می‌ترکد تا قیمت هر کالایی به ارزش واقعی خود برسد.

    حباب طلا و سکه یعنی چی؟

    تعیین قیمت واقعی یک کالا، کمی پیچیده است. در نتیجه به سختی متوجه می‌شویم که قیمت آن کالا حباب داشته است و نباید بر روی آن کالا سرمایه‌گذاری می‌کردیم. یکی از کالاهایی که ارزش ذاتی آن تا حدودی مشخص است و فرمول‌های ساده‌ای برای تعیین حباب قیمتی آن وجود دارد، طلا و سکه است.

    به اختلاف قیمتی که طلا و سکه در بازار عرضه می‌شود با ارزش واقعی طلا و سکه حباب سکه می‌گویند. حباب طلا به دو حالت حباب مثبت و حباب منفی تقسیم می‌شود که در ادامه هرکدام را بیان می‌کنیم.

    مفهوم حباب مثبت و حباب منفی

    مفهوم حباب مثبت و حباب منفی

    قبل از اینکه بخواهیم حباب مثبت و منفی را تعریف کنیم، بهتر است با سه اصطلاح زیر آشنا شویم:

    قیمت عرضه: قیمتی است که فروشندگان مایل هستند با آن قیمت کالای خود را بفروشند.

    قیمت تقاضا: قیمتی است که خریداران مایل هستند کالای مورد نظر را با آن قیمت بخرند.

    نقطه تعادل: هنگامی که در بازار قیمت عرضه و تقاضا یکسان باشند، کالا در نقطه تعادل است.

    با توجه به توضیحات فوق، هنگامی که قیمت عرضه یک کالا از قیمت تقاضای آن بیشتر باشد، حباب قیمتی مثبت است و بالعکس هنگامی که قیمت عرضه کمتر از قیمت تقاضا باشد حباب قیمتی منفی داریم، که بسیار کمتر از حباب مثبت اتفاق می‌افتد.

    در مثال ماده غذایی گفتیم که قیمت عرضه آن ۲۰۰۰۰ تومان است در حالی که ۵۰۰۰ تومان ارزش دارد، در اینجا به اندازه ۱۵۰۰۰ تومان حباب مثبت است، زیرا قیمتی که کالا در بازار عرضه می‌شود ۱۵۰۰۰ تومان بیشتر از حد تصور ما قیمت دارد و این یعنی حباب مثبت که هر لحظه ممکن است، بترکد.

    عوامل موثر در به وجود آمدن حباب قیمتی مثبت و منفی

    دلیل به وجود آمدن حباب‌های قیمتی مثبت و منفی چیست؟به طور کلی عوامل روانی و به خصوص افزایش بیش از حد نقدینگی، باعث ایجاد حباب قیمت می‌شود.


    عوامل موثر در ایجاد حباب مثبت


    • زیاد شدن سرمایه در بازار، که باعث افزایش تقاضا در بازار و در نهایت افزایش قیمت‌ها می‌شود.
    • کمبود یا نایاب بودن کالای مورد نظر در بازار
    • امید به افزایش قیمت کالای مربوطه در آینده و سرمایه‌گذاری مردم در آن

    عوامل موثر در ایجاد حباب منفی


    • رفتن سرمایه‌گذاران به سمت کالاهای دیگر و کم شدن تقاضا برای کالای مورد نظر
    • تولید و عرضه زیاد کالا در بازار
    • امید و انتظار سرمایه‌گذاران به کاهش قیمت کالا در آینده

    حباب مثبت و منفی در قیمت طلا و سکه

    مفهوم حباب مثبت و حباب منفی

    اگر قیمت مثقالی که طلافروشان در تابلوی قیمت های خود نشان می‌دهند از قیمت مثقال جهانی (یا آبشده جهانی) کمتر بود، قیمت طلا حباب منفی دارد. در این حالت یعنی قیمت طلا در ایران ارزش کمتری نسبت به نقاط دیگر دنیا دارد و ممکن است در آینده گران شود، بسیاری در این شرایط سرمایه خود را به خرید طلا اختصاص می‌دهند.

    اما اگر قیمت هر مثقال طلای، طلافروشان از قیمت مثقال جهانی بیشتر باشد، اصطلاحا حباب طلا مثبت است و ممکن است در آینده قیمت طلا در ایران ارزان شود تا به ارزش واقعی خود برسد. طبیعی است که حباب منفی کمتر در ایران اتفاق می‌افتد و بطورکلی هرچه حباب مثبت طلا کمتر و نزدیک‌تر به صفر باشد، سرمایه‌گذاری در طلا بهتر است.

    حباب قیمتی در سکه نسبت به شمش طلا یا مصنوعات طلا بیشتر است، به این دلیل که سکه مسکوک است و سالانه به تعداد مشخصی تحت نظارت بانک مرکزی ضرب می‌شود، بنابراین گاهی در بازار کمیاب می‌شود و علت جذابیت سکه ریسک کم و سود خوب آن است.

    حباب سکه هم مانند حباب طلا از اختلاف قیمت معاملاتی سکه با ارزش واقعی آن به وجود می‌آید، که بر اثر عرضه و تقاضا و عوامل روانی ایجاد می‌شود. فرض کنید اگر ارزش واقعی سکه ۴ میلیون تومان باشد اما در بازار به قیمت ۶ میلیون تومان معامله شود، در اینجا سکه حباب مثبت دارد و اگر بالعکس این اتفاق بیفتد حباب سکه منفی است. بهترین زمان برای خرید سکه زمانی است که حباب سکه وجود نداشته باشد یا بسیار کم باشد.

    علت به وجود آمدن حباب سکه چیست؟

    علت به وجود آمدن حباب سکه

    برخی از سکه‌ها نسبت به سایر سکه‌ها متقاضی بیشتری دارند، به عنوان مثال تفاوت قیمتی بین سکه امامی با طرح قدیم به علت عرضه و تقاضای متفاوت آن‌ها است و به این دلیل که تقاضا برای سکه امامی نسبت به سکه طرح قدیم بیشتر می‌باشد، حباب قیمتی سکه امامی هم بیشتر از سکه های طرح قدیم است.

    یا در رابطه با نیم سکه و ربع سکه هم همینطور. به این دلیل که در بیشتر مراسمات به عنوان کادو یا پس انداز از نیم سکه و ربع سکه استفاده می‌شود، در نتیجه تقاضا برای خرید آن‌ها بیشتر از سکه تمام بهار آزادی است و حباب قیمتی بیشتری نسبت به نصف تمام سکه یا ربع تمام سکه، دارند. (وزن نیم سکه دقیقا برابر نصف تمام سکه و وزن ربع سکه دقیقا یک چهارم تمام سکه است، با این وجود قیمت نیم سکه و ربع سکه در بازار بیشتر از نصف و ربع قیمت یک سکه تمام بهار آزادی می‌باشد.)

    چگونه حباب طلا و سکه را محاسبه کنیم؟

    عیار تمامی سکه‌های بهار آزادی ضرب شده توسط بانک مرکزی، ۹۰۰ از هزار یا ۲۲ عیار است. وزن تمام سکه بهار آزادی برابر با ۸.۱۳۳ گرم، نیم سکه برابر با ۴.۰۶۶ گرم و ربع سکه برابر با ۲.۰۳۳ گرم است. برای اینکه بتوانید حباب قیمت سکه را حساب کنید، مراحل زیر را انجام دهید:

    محاسبه قیمت یک گرم طلا

    1. عدد بدست آمده از فرمول بالا را ضرب در وزن سکه مورد نظر خود می‌کنیم. (بانک مرکزی برای حق ضرب عددی حدود ۵ الی ۷ هزار تومان لحاظ کرده است، این رقم را نیز به عدد بدست آمده اضافه می‌کنیم.)
    2. عدد بدست آمده از مرحله دوم را از قیمتی که طلافروش به ما اعلام کرده است، کم می‌کنیم. عدد به دست آمده برابر با حباب قیمتی سکه‌ای است که قصد خریدش را داریم
    کوچک کردن
  3. سکه در بازار اغلب به قیمتی متفاوت از قیمت تئوریک معامله می‌شود که علت اصلی آن را می‌توان به پیش‌بینی معامله گران از قیمت آتی طلا در بازارهای جهانی و نرخ دلار در بازار داخلی مرتبط دانست. چنانچه سرمایه‌گذاران این بازار قیمت جهانی طلا را صعودی پیش‌بینی کنند در این حالت سکه کمی بالاتر از قیمت تئوریک دادادامه مطلب ...

    سکه در بازار اغلب به قیمتی متفاوت از قیمت تئوریک معامله می‌شود که علت اصلی آن را می‌توان به پیش‌بینی معامله گران از قیمت آتی طلا در بازارهای جهانی و نرخ دلار در بازار داخلی مرتبط دانست. چنانچه سرمایه‌گذاران این بازار قیمت جهانی طلا را صعودی پیش‌بینی کنند در این حالت سکه کمی بالاتر از قیمت تئوریک دادوستد خواهد شد؛ بنابراین قیمت سکه در عمل علاوه بر ارزش تئوریک خود به برآیند انتظارات سرمایه‌گذاران و بازیگران اصلی از آینده این بازار نیز وابسته است.

    در بازار سکه اغلب افراد به‌اشتباه تفاوت قیمت بازار و قیمت تئوریک را به‌عنوان حباب قیمت سکه معرفی می‌کنند که این تلقی چندان صحیح نمی‌باشد. این درحالی‌که است که حباب در دانش مالی به تفاوت ارزش ذاتی یک سهم باقیمت جاری آن اطلاق می‌شود. در خصوص سکه نیز این برداشت صحیح‌تر است.

    محاسبه حباب سکه با روش زیر مقدور می باشد:

    ارزش ذاتی سکه –  قیمت بازار سکه  =حباب قیمتی سکه

    کوچک کردن
  4. حباب طلا و سکه، وضعیتی است که در آن قیمت این دارایی‌ها به طور غیرمنطقی و بیش از ارزش ذاتی آنها افزایش می‌یابد. این افزایش قیمت معمولاً ناشی از عوامل روانی و هیجانی است، نه عوامل بنیادی مانند عرضه و تقاضا. حباب طلا و سکه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله: ترس از تورم: در شرایطی که تورم بالا بادامه مطلب ...

    حباب طلا و سکه، وضعیتی است که در آن قیمت این دارایی‌ها به طور غیرمنطقی و بیش از ارزش ذاتی آنها افزایش می‌یابد. این افزایش قیمت معمولاً ناشی از عوامل روانی و هیجانی است، نه عوامل بنیادی مانند عرضه و تقاضا.

    حباب طلا و سکه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

      • ترس از تورم: در شرایطی که تورم بالا باشد، مردم تمایل دارند طلا و سکه را به عنوان یک دارایی ارزشمند و محافظ از ارزش پول خود خریداری کنند. این امر باعث افزایش تقاضا برای طلا و سکه و در نتیجه افزایش قیمت آنها می‌شود.
      • تغییرات سیاسی یا اقتصادی: در شرایطی که تغییرات سیاسی یا اقتصادی باعث ناآرامی شود، مردم تمایل دارند طلا و سکه را به عنوان یک دارایی امن و قابل تبدیل به پول نقد خریداری کنند. این امر نیز باعث افزایش تقاضا برای طلا و سکه و در نتیجه افزایش قیمت آنها می‌شود.
      • موانع سرمایه‌گذاری در سایر بازارها: در شرایطی که سرمایه‌گذاری در سایر بازارها، مانند بازار سهام یا بازار ارز، با ریسک بالایی همراه باشد، مردم تمایل دارند طلا و سکه را به عنوان یک دارایی کم‌ریسک‌تر خریداری کنند. این امر نیز باعث افزایش تقاضا برای طلا و سکه و در نتیجه افزایش قیمت آنها می‌شود.

    حباب طلا و سکه می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خطرناک باشد. زیرا در نهایت، این حباب می‌ترکد و قیمت طلا و سکه به سرعت کاهش می‌یابد. این امر می‌تواند باعث زیان‌های مالی زیادی برای سرمایه‌گذاران شود.

    برای محاسبه حباب طلا و سکه، از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. یکی از روش‌های رایج، استفاده از نسبت قیمت طلا یا سکه به تولید ناخالص داخلی است. اگر این نسبت به طور غیرمنطقی بالا باشد، می‌تواند نشان‌دهنده وجود حباب در بازار طلا یا سکه باشد.

    روش دیگر محاسبه حباب طلا و سکه، استفاده از نسبت قیمت طلا یا سکه به قیمت سایر دارایی‌ها است. به عنوان مثال، اگر قیمت طلا به طور غیرمنطقی بالاتر از قیمت نفت یا سایر کالاهای اساسی باشد، می‌تواند نشان‌دهنده وجود حباب در بازار طلا باشد.

    در نهایت، تشخیص وجود حباب طلا و سکه یک کار دشوار است و نیاز به تجربه و دانش کافی دارد. سرمایه‌گذاران باید قبل از سرمایه‌گذاری در طلا یا سکه، به دقت عوامل مختلفی را که می‌توانند بر قیمت این دارایی‌ها تأثیر بگذارند، بررسی کنند.

    کوچک کردن

پرسش‌های مرتبط