aalan

یک سوال Latest سوالات

aalan

لطفا ابتدا وارد شوید تا بتوانید پاسخ دهید.

  1. تحلیلگران و سرمایه‌گذاران برای این‌که ملاحظه کنند آیا قیمت با سود پیش‌بینی شده پوشش داده می‌شود یا خیر از فرمول زیر استفاده می‌کنند: سود هر سهم / ارزش بازاری سهم = نسبت P/E برای تعیین مقدار P/E، باید قیمت سهام فعلی را بر سود هر سهم (EPS) تقسیم کرد. با ورود به هر وب‌سایت مالی می‌توان ارزش روز سهام (Pادامه مطلب ...

    تحلیلگران و سرمایه‌گذاران برای این‌که ملاحظه کنند آیا قیمت با سود پیش‌بینی شده پوشش داده می‌شود یا خیر از فرمول زیر استفاده می‌کنند:

    سود هر سهم / ارزش بازاری سهم = نسبت P/E

    برای تعیین مقدار P/E، باید قیمت سهام فعلی را بر سود هر سهم (EPS) تقسیم کرد. با ورود به هر وب‌سایت مالی می‌توان ارزش روز سهام (P) را پیدا کرد که این ارزش به طور مشخص نشان‌دهنده رقمی است که سرمایه‌گذاران در حال حاضر باید برای سهام بپردازند، در حالی که EPS با پیچیدگی بیشتری همراه است.

    EPS دو شکل اصلی دارد. اولین نوع آن با علامت «TTM» کلمه اختصاری «وال‌استریت» (Wallstreet) برای «دوازده ماه گذشته» است. این عدد، وضعیت عملکرد شرکت را در دوازده ماه گذشته نشان می‌دهد. نوع دوم آن در گزارشات منتشر شده خود شرکت و اغلب همراه با راهنمای EPS  یافت می‌شود که برآورد خوش‌بینانه شرکت از درآمد آتی آن به شمار می‌آید.

    گاهی، تحلیلگران با افق دید بلندمدت معیارهای P/E ۱۰ یا P/E ۳۰ را در نظر می‌گیرند که به ترتیب متوسط درآمد ۱۰ یا ۳۰ سال گذشته هستند. این معیارها اغلب هنگام اندازه‌گیری ارزش کلی شاخص سهام همانند «S&P ۵۰۰» مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا این اندازه‌گیری‌های طولانی مدت می‌توانند تغییرات چرخه تجاری را جبران کنند.

     
    فرمول محاسبه نسبت peفرمول محاسبه نسبت P/E

    کوچک کردن
  2. نسبت p/e به چه معناست؟ یکی از فاکتورهایی که همیشه در بین سرمایه گذاران بورس کاربرد زیادی دارد نسبت p/e است. هر کدام از سرمایه گذاران به نوعی از این نسبت استفاده می کنند. برخی آن را درست و بسیاری نیز به شکل اشتباه مورد استفاده قرار می دهند. برای اینکه بتوانید از این نسبت به درستی استفاده کنید باید باادامه مطلب ...

    نسبت p/e به چه معناست؟

    یکی از فاکتورهایی که همیشه در بین سرمایه گذاران بورس کاربرد زیادی دارد نسبت p/e است. هر کدام از سرمایه گذاران به نوعی از این نسبت استفاده می کنند. برخی آن را درست و بسیاری نیز به شکل اشتباه مورد استفاده قرار می دهند. برای اینکه بتوانید از این نسبت به درستی استفاده کنید باید با مفهوم و کارکرد آن آشنایی پیدا کنید. به طور خلاصه نسبت p/e خلاصه شده عبارت price تقسیم بر eps است:

    price / earning per share = P/E

    در فارسی اصطلاحا به نسبت p/e نسبت قیمت به درآمد نیز گفته می شود (کلمه price به معنی قیمت و کلمه eps به معنی سود هر سهم است). اگر با مفهوم eps آشنایی ندارید می توانید مقاله تفاوت eps و dps چیست را مطالعه کنید. حال سوال اینجاست که این نسبت چه چیزی به ما می گوید.

    نسبت پی بر ای چیستمفهوم نسبت p/e

    نسبت p/e در واقع انتظارات سرمایه گذاران از بازدهی آینده یک دارایی را به ما نشان می دهد.به این معنی که یک سرمایه گذار حاضر است به ازای هر ۱ ریال بازدهی (در این مقاله بازدهی از سهام) که بدست می آورد، چند ریال پرداخت کند. برای درک بهتر این مفهوم به مثال زیر توجه کنید. فرض کنید شما ۱ میلیون تومان در بانک سپرده گذاری می کنید. بانک به شما می گوید که به ازای این پولی که شما سپرده گذاری کرده اید سالیانه ۲۰% سود به شما پرداخت می کند.

    یعنی در ازای ۱ میلیون تومان سپرده گذاری شما، سالیانه ۲۰۰ هزار تومان سود به شما پرداخت می کند. برای اینکه در این مثال p/e را محاسبه کنید باید قیمتی که یرداخت می کنید (یعنی ۱ میلیون تومان) را به سودی که بدست می آورید (یعنی ۲۰۰ هزار تومان) تقسیم کنید:

    ۵ = ۲۰۰,۰۰۰ / ۱۰۰۰,۰۰۰

    پس در این مثال p/e سود بانکی برابر با ۵ شده است. اینجا p/e برابر ۵ به این معنی است که شما حاضر شده اید به ازای هر ۱ ریال سودی که از بانک دریافت می کنید ۵ ریال پرداخت بکنید. برخی نیز اینگونه تفسیر می کنند که اگر p/e برابر ۵ است به این معنی است که ۵ سال زمان می برد تا سرمایه شما از طریق بازدهی های بدست آمده برگردد.

    نسبت p/e در بورس

    در بورس نیز مفهوم کلی p/e شبیه به همین مثالی است که گفته شد. مثلا فرض کنید شرکتی در حال حاضر ۲۰۰ تومان قیمت دارد و eps (سودی) که برای سال جاری پیش بینی کرده است برابر با ۵۰ تومان است. برای محاسبه p/e این شرکت قیمت روز آن را بر سودی که دارد تقسیم می کنیم:

     ۴ = ۵۰ / ۲۰۰

    اینجا نیز p/e برابر ۴ به این معنی است که سرمایه گذاران بورس حاضر هستند به ازای هر ۱ ریال سودی که این شرکت دارد ۴ ریال پرداخت کنند. در شکل زیر آخرین p/e شرکت فولاد مبارکه اصفهان با توجه به سودی که پیش بینی کرده برابر با ۸٫۸۴ است. این عدد از تقسیم قیمت فولاد به eps آن بدست آمده است.

    نسبت p/e در بورس

    این مفهوم کلی نسبت p/e است. اما این عدد فقط انتظارات سرمایه گذاران از آینده سهم را به ما نشان می دهد. ولی نمی گوید که چرا سرمایه گذاران حاضر هستند برای هر ۱ ریال سود این شرکت ۸٫۸۴ ریال پرداخت کنند. همچنین به ما نمی گوید که این انتظارات سرمایه گذاران درست است یا نه. در اینجا هرچه قیمت سهم بالاتر برود p/e نیز افزایش پیدا می کند و برعکس. حال باید ابتدا ببینیم که اصلا p/e باعث بالا و پایین شدن قیمت می شود و یا اینکه تغییر قیمت باعث بالا و پایین شدن p/e می شود. به همین دلیل لازم است ابتدا یک آشنایی با کاربرد این نسبت و همچنین انواع آن داشته باشیم.

    کوچک کردن
  3. نسبت P/E یا نسبت قیمت به درآمد، یکی از پرکاربردترین نسبت‌های مالی در تحلیل بنیادی است. این نسبت، نشان‌دهنده میزانی است که سرمایه‌گذاران حاضرند برای به دست آوردن یک ریال سود از یک شرکت بپردازند. نسبت P/E به صورت زیر محاسبه می‌شود: نسبت P/E = قیمت هر سهم / درآمد هر سهم   به عنوان مثال، اگر قیمت هادامه مطلب ...

    نسبت P/E یا نسبت قیمت به درآمد، یکی از پرکاربردترین نسبت‌های مالی در تحلیل بنیادی است. این نسبت، نشان‌دهنده میزانی است که سرمایه‌گذاران حاضرند برای به دست آوردن یک ریال سود از یک شرکت بپردازند.

    نسبت P/E به صورت زیر محاسبه می‌شود:

    نسبت P/E = قیمت هر سهم / درآمد هر سهم
    

     

    به عنوان مثال، اگر قیمت هر سهم یک شرکت ۱۰۰۰ تومان باشد و درآمد هر سهم آن ۵۰ تومان باشد، نسبت P/E این شرکت ۲۰ است. این بدان معناست که سرمایه‌گذاران حاضرند برای به دست آوردن یک ریال سود از این شرکت، ۲۰ ریال بپردازند.

    نسبت P/E می‌تواند به عنوان یک معیار برای مقایسه ارزش شرکت‌های مختلف استفاده شود. به طور کلی، نسبت P/E بالاتر نشان‌دهنده ارزش‌گذاری بالاتر شرکت است. با این حال، باید توجه داشت که نسبت P/E تنها یک معیار است و باید در کنار سایر عوامل، مانند نرخ رشد درآمد، نرخ سودآوری، و ریسک‌های شرکت، مورد بررسی قرار گیرد.

    معمولاً، نسبت P/E شرکت‌های ارزشی کمتر از نسبت P/E شرکت‌های رشدی است. شرکت‌های ارزشی، شرکت‌هایی هستند که دارای ارزش ذاتی بالایی هستند، اما قیمت سهام آنها پایین‌تر از ارزش ذاتی آنها است. شرکت‌های رشدی، شرکت‌هایی هستند که انتظار می‌رود درآمد آنها در آینده با سرعت بیشتری رشد کند.

    نسبت P/E می‌تواند به عنوان یک ابزار برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استفاده شود. به عنوان مثال، اگر نسبت P/E یک شرکت کمتر از نسبت P/E صنعت باشد، ممکن است این شرکت ارزش سرمایه‌گذاری داشته باشد.

    با این حال، باید توجه داشت که نسبت P/E یک ابزار پیش‌بینی نیست. نسبت P/E تنها نشان‌دهنده ارزش‌گذاری فعلی شرکت است. ممکن است ارزش‌گذاری شرکت در آینده تغییر کند.

    کوچک کردن

پرسش‌های مرتبط