aalan

یک سوال Latest سوالات

میلاد

چه تفاوتی بین کیفیت های مختلف آهنگ وجود دارد؟

aalan

لطفا ابتدا وارد شوید تا بتوانید پاسخ دهید.

  1. اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که گوش دادن به موسیقی جزو کارهای مورد علاقه شماست، حتما در زمان خرید یا دانلود فایل های با فرمت MP3 با عبارت های 128kbps و  320kbps مواجه شده اید. فایل های 320 حجم بالاتری دارند و معمولا این طور شنیده ایم که کیفیت بیشتری هم نسبت به فایل های 128 دارند. اما داستان اینادامه مطلب ...

    اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که گوش دادن به موسیقی جزو کارهای مورد علاقه شماست، حتما در زمان خرید یا دانلود فایل های با فرمت MP3 با عبارت های ۱۲۸kbps و  ۳۲۰kbps مواجه شده اید. فایل های ۳۲۰ حجم بالاتری دارند و معمولا این طور شنیده ایم که کیفیت بیشتری هم نسبت به فایل های ۱۲۸ دارند. اما داستان این اعداد و ارقام چیست و واقعا تفاوتی بین یک آهنگ MP3 در حالت ۱۲۸kbps و ۳۲۰kbps وجود دارد؟

    تفاوت بین کیفیت آهنگ ۱۲۸ با ۳۲۰ فایل های MP3

    حالا باید درباره بیت ریت (bitrate) صحبت کنیم. در علوم رایانه بیت ریت به تعداد بیت هایی گفته می شود که در هر واحد از زمان پردازش می شوند. بیت ریت با واحد بیت بر ثانیه (bits per second یا bps) بیان می شود که قبل از آن نیز یک پیشوند از سیستم SI مانند کیلو (kbps)، مگا (Mbps)، گیگا (Gbps) یا ترا (Tbps) قرار می گیرد. اما بیت ریت چه تاثیری روی یک فایل صوتی دارد؟ در زمان اجرای فرآیند فشرده سازی مانند ایجاد یک فایل mp3، ارتباط مستقیمی بین مقدار فضای مورد استفاده و کیفیت نهایی وجود دارد. در واقع یعنی سازنده فایل می تواند مشخص کند در هر ثانیه از فایل صوتی نهایی چند کیلوبیت مورد استفاده قرار بگیرد. در نتیجه اگر بیت ریت پایین تری انتخاب شود فضای کمتری به هر ثانیه از فایل اختصاص پیدا کرده و در نتیجه کیفیت آن کمتر می شود. به همین ترتیب اگر بیت ریت بالاتر انتخاب شود هم کیفیت فایل mp3 بیشتر خواهد بود. اگر بخواهیم همه این موارد را در یک جمله خلاصه کنیم باید گفت بیت ریت بالاتر به معنی اختصاص یافتن تعداد بیت های بیشتری در واحد زمان و در نتیجه وجود اطلاعات بیشتری از هر فایل صوتی در واحد زمان و سر انجام کیفیت بالاتر است.

    اما برگردیم به سوال اول. آیا بین بیت ریت ۱۲۸kbps و ۳۲۰kbps تفاوتی وجود دارد؟ پاسخ مثبت است، البته اگر سطح شنوایی کسی که در حال گوش دادن به موسیقی است ایده آل باشد و همچنین خود فایل نیز جزئیات زیادی داشته باشد که اختصاص یافتن فضای بیشتر را منطقی جلوه دهد. اما آیا بین ۱۹۶kbps و ۳۲۰kbps تفاوتی وجود دارد؟ این بار کمی باید دقیق تر باشیم. درست است که باز هم تفاوت اطلاعات ذخیره شده در این دو بیت ریت وجود دارد، اما بسیاری از مردم جهان حتی در صورت داشتن شنوایی ایده آل هم نمی توانند تفاوتی بین فایل هایی با این دو بیت ریت قائل شوند. پس اگر می خواهید فایل های موزیک را روی دستگاهتان ذخیره کنید و به فکر بهینه سازی فضای ذخیره سازی هستید می توانید روی بیت ریت ۱۹۶kbps حساب کنید و به هیچ عنوان نگران از دست دادن کیفیت موزیک نباشید.

    کوچک کردن
  2. لازم نیست حتما آهنگساز یا تنظیم‌کننده باشید تا درباره ۲ کیفیت 128 کیلوبیت و 320 کیلوبیت چیزهایی شنیده باشید. همین که موزیک‌باز! باشید کفایت می‌کند، چون حتما هنگام دانلود یک قطعه موسیقی از سایت‌های ایرانی دیده‌اید که مدیر سایت به شما ۲ کیفیت 128 kbps و 320 kbps پیشنهاد می‌کند. سوال اینحاست که این ۲ کادامه مطلب ...

    لازم نیست حتما آهنگساز یا تنظیم‌کننده باشید تا درباره ۲ کیفیت ۱۲۸ کیلوبیت و ۳۲۰ کیلوبیت چیزهایی شنیده باشید. همین که موزیک‌باز! باشید کفایت می‌کند، چون حتما هنگام دانلود یک قطعه موسیقی از سایت‌های ایرانی دیده‌اید که مدیر سایت به شما ۲ کیفیت ۱۲۸ kbps و ۳۲۰ kbps پیشنهاد می‌کند. سوال اینحاست که این ۲ کیفیت چه فرقی با هم دارند؟ آیا واقعا کیفیت ۳۲۰ نسبت به ۱۲۸ خیلی بالاتر است؟ آیا گوش انسان می‌تواند این تفاوت‌ها را تشخیص دهد؟

    Kbps چیست؟

    بهتر است قبل از هر چیزی بدانیم که kbps به چه معناست؟ kbps مخفف کلمات kilo bits per second بوده و میزان پهنای باند برای انتقال داده را مشخص می‌کند. منظور مقدار داده‌ای است که می‌تواند در هر ثانیه منتقل شود.

    MP3 چیست؟

    به احتمال ۹۹% تمام آهنگ‌ها و فایل‌های صوتی که در طول روز از شبکه اینترنت دانلود می‌کنید یا به هر شکلی به دستتان می‌رسند، با فرمت MP3 منتشر شده‌اند. MP3 یک فرمت صوتی دیجیتال است که با کمترین اتلاف کیفیت در محدوده شنوایی انسان، صوتِ موردنظر را تا حد زیادی فشرده می‌کند.

    الگوریتم به کار رفته در MP3 کیفیت صدا را تا حدی کاهش داده و در مقابل حجم آن را هم بسیار کم می‌کند. MP3 معمولا داده‌هایی را حذف می‌کند که شنوایی انسان به طور معمول نمی‌تواند آنها را تشخیص دهد.

    Bitrate چیست؟

    Bitrate یا بیت ریت تعداد بیت‌هایی هستند که در یک بازه زمانی مشخص می‌توانند پردازش شوند. در آثار صوتی، Bitrate کیفیت فایل صوتی با پسوند mp3 را مشخص می‌کند‌.

    هر چقدر مقدار کیلوبیت در ثانیه یا kbps بیشتر باشد، قطعه صوتی با پسوند mp3 بیشتر به نسخه اورجینال خودش نزدیک خواهد بود. البته با بالاتر رفتن کیفیت به طبع حجم فایل هم ببشتر خواهد شد.

    همانطور که گفتم فرمت صوتی mp3 از الگوریتم فشرده‌سازی با اتلاف داده (Lossy compression) استفاده می‌کند. حالا اگر در همین فرمت mp3 که بخشی از فرکانس‌های صوتی را حذف کرده مقدار bitrate را افزایش دهیم، کیفیت آهنگ بالاتر خواهد رفت. در ادامه به مقادیر رایج bitrate در فرمت mp3 دقت کنید:

    • ۳۲ kbps : کیفیت پایینی دارد و معمولا به درد سخنرانی می‌خورد
    • ۹۶ kbps : کیفیت پایینی دارد و به درد سخنرانی و پخش زنده کیفیت پایین می‌خورد
    • ۱۲۸ kbps و ۱۶۰ kbps : کیفیت متوسط و قابل قبولی دارند
    • ۱۹۲ kbps : کیفیت نسبتا بالایی دارد
    • ۲۵۶ kbps : کیفیت بسیار خوبی به حساب می‌آید
    • ۳۲۰ kbps : بالاترین سطح کیفیتی است که فرمت MP3 پشتیبانی می‌کند

     

    بررسی تفاوت کیفیت ۱۲۸ و ۳۲۰ | ساختار ۱۲۸ kbps چیست؟

    بررسی تفاوت کیفیت 128 و 320

    ۱۲۸ kbps یعنی برای پخش صدا در هر ثانیه، ۱۲۸ کیلوبیت داده پردازش می‌شود. این عدد کیفیت بیت ریتِ متوسط رو به بالا به حساب می‌آید. این کیفیت حجم کمتری نسبت به ساختار ۳۲۰ kbps دارد. به این خاطر که بیشتر فرکانس‌های بالا یعنی فرکانس‌های بالاتر از ۱۶ کیلوهرتز (< 16 kHz) را حذف می‌کند.

    بررسی تفاوت کیفیت ۱۲۸ و ۳۲۰ | ساختار ۳۲۰ kbps چیست؟

    ۳۲۰ بیشترین مقدار بیت ریتی است که می‌توانید در فرمت MP3 داشته باشید. به این ساختار که کیفیت خوبی دارد HD audio هم گفته می‌شود که HD مخفف High Definition می‌باشد. در ساختار ۳۲۰ در هر ثانیه ۳۲۰ کیلوبیت از قطعه صوتی پردازش می‌شود.

    تست تفاوت کیفیت ۱۲۸ و ۳۲۰

    تست تفاوت کیفیت 128 و 320

    بهتر است کمی گوش‌هایتان را تیز کنید تا با هم یک تست انجام دهیم. در ادامه به شما سایتی را معرفی می‌کنم که اجازه می‌دهد یک قطعه صوتی را هم با کیفیت ۱۲۸ و هم با کیفیت ۳۲۰ امتحان کنید. برای اینکه ببینید فرقی دارند یا خیر. بعد از شما آزمون هم می‌گیرد. به این شکل که فایل صوتی را پخش کرده و شما باید تشخیص بدهید که کیفیت آن ۱۲۸ است یا ۳۲۰. در آخر نتیجه عملکرد خود را هم می‌توانید ببینید. در کل سایت جالبی است و توصیه می‌کنم حتما امتحانش کنید.

    لینک ورود به سایت MP3ornot برای تست تفاوت کیفیت ۱۲۸ و ۳۲۰

    آیا فرق زیادی بین کیفیت ۱۲۸ و ۳۲۰ وجود دارد؟

    سوال سختی است. اگر بگویم واقعا فرق خیلی زیادی بین این ۲ کیفیت نیست حرفم را باور می‌کنید؟ چون عوامل مختلفی در خروجی و کیفیت یک قطعه صوتی تاثیر گذار هستند. مثلا موارد زیر را ببینید:

    • بعضی از قطعات موسیقی به شکل اصولی آهنگسازی و تنظیم نمی‌شوند، مثلا ممکن است از صداهای ناهماهنگ در قطعه صوتی استفاده شود
    • بعضی از قطعات موسیقی میکس و مستر (Mix & Master) خوبی ندارند. اگر یک آهنگ به خوبی میکس نشده باشد، کیفیت ۳۲۰ آن هم چندان چنگی به دل نمی‌زند
    • خیلی از افراد به پخش‌کننده‌ها و سیستم‌های صوتی حرفه‌ای دسترسی ندارند. همینطور هدفون و هندزفری خیلی از افراد کیفیت معمولی و متوسطی دارد. این هدفون‌ها نمی‌توانند ظرافت یک قطعه موسیقی را به خوبی نشان دهند.
    • قدرت شنوایی و دقت انسان‌ها با هم متفاوت است. کسی که هوش موسیقایی یا گوشی قوی دارد، بهتر می‌تواند عمق یک قطعه صوتی را درک کند.

    خب تمام این موارد را گفتم تا به یک نتیجه برسم:

    لزوما کیفیت ۳۲۰ خیلی عالی نیست و همیشه هم کیفیت ۱۲۸ افتضاح نیست

    فایل های صوتی خود را با کدام کیفیت دانلود کنیم؟ ۱۲۸ یا ۳۲۰؟

    با توجه به مواردی که در این پست بررسی کردیم، باید تصمیم نهایی را خودتان بگیرید. اما من هم پیشنهاد خودم را می‌دهم.

    اگر سلیقه و دقت خوبی در شنیدن موسیقی دارید، از یک هدفون یا اسپیکر قدرتمند استفاده می‌کنید، معمولا به موسیقی‌های باکیفیت و تمیز گوش می‌دهید و مشکلی با حافظه ذخیره سازی دستگاه خودتان ندارید، توصیه می‌کنم سراغ کیفیت ۳۲۰ بروید. در غیر اینصورت به احتمال زیاد همان کیفیت ۱۲۸ هم کار شما را به خوبی راه می‌اندازد.

    کوچک کردن
  3. کیفیت فایل های صوتی کیفیت فایل های صوتی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنم: فرمت فایل: فرمت های بدون افت کیفیت (Lossless): مانند FLAC، WAV و AIFF که تمام اطلاعات صوتی را بدون هیچ گونه فشرده سازی ذخیره می کنند و بهترین کیفیت صدا را ارائه می دهند. فرمت های با افت کیفیتادامه مطلب ...

    کیفیت فایل های صوتی

    کیفیت فایل های صوتی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنم:

    فرمت فایل:

      • فرمت های بدون افت کیفیت (Lossless): مانند FLAC، WAV و AIFF که تمام اطلاعات صوتی را بدون هیچ گونه فشرده سازی ذخیره می کنند و بهترین کیفیت صدا را ارائه می دهند.
      • فرمت های با افت کیفیت (Lossy): مانند MP3، AAC و OGG که برای کاهش حجم فایل، برخی از اطلاعات صوتی را حذف می کنند. این فرمت ها به طور کلی کیفیت صدای قابل قبولی ارائه می دهند، اما به اندازه فرمت های بدون افت کیفیت خوب نیستند.

    بیت ریت:

      • بیت ریت به میزان داده های صوتی ذخیره شده در هر ثانیه گفته می شود. هر چه بیت ریت بالاتر باشد، کیفیت صدا بهتر خواهد بود.
      • به طور کلی، بیت ریت های ۳۲۰kbps و بالاتر برای اکثر افراد کیفیت صدای قابل قبولی ارائه می دهند.

    نرخ نمونه برداری:

      • نرخ نمونه برداری به تعداد دفعاتی که سیگنال صوتی در هر ثانیه اندازه گیری می شود، گفته می شود.
      • نرخ نمونه برداری بالاتر، جزئیات بیشتری از صدا را ضبط می کند و به طور کلی کیفیت صدای بهتری را ارائه می دهد.
      • نرخ نمونه برداری ۴۴.۱ کیلوهرتز برای اکثر مصارف کافی است، اما برای ضبط صداهای با فرکانس بالا، مانند موسیقی کلاسیک، نرخ نمونه برداری ۹۶ کیلوهرتز یا ۱۹۲ کیلوهرتز توصیه می شود.

    عمق بیت:

      • عمق بیت به تعداد بیت های استفاده شده برای ذخیره هر نمونه صوتی گفته می شود.
      • عمق بیت بالاتر، وضوح و دقت صدای بیشتری را ارائه می دهد.
      • عمق بیت ۱۶ بیت برای اکثر مصارف کافی است، اما برای ضبط صداهای با کیفیت بالا، عمق بیت ۲۴ بیت یا ۳۲ بیت توصیه می شود.

    سایر عوامل:

      • کیفیت تجهیزات ضبط صدا
      • کیفیت محیط ضبط
      • مهارت و تجربه مهندس صدا

    انتخاب فرمت و تنظیمات مناسب برای فایل های صوتی به نیاز شما بستگی دارد.

      • اگر به دنبال بهترین کیفیت صدا هستید، از فرمت های بدون افت کیفیت مانند FLAC یا WAV استفاده کنید.
      • اگر می خواهید حجم فایل های صوتی را کاهش دهید، از فرمت های با افت کیفیت مانند MP3 یا AAC استفاده کنید.
    • بیت ریت، نرخ نمونه برداری و عمق بیت را با توجه به نیاز خود تنظیم کنید.

    کافیه یا بیشتر توضیح بدم؟

    توضیحات : ” دی جی مریم “

    کوچک کردن

پرسش‌های مرتبط