رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

اساسنامه آپارتمان نشینی، چگونه در آپارتمان به مشکل برنخوریم!

در حال حاضر بیشتر مردم به خاطر زیاد بودن جمعیت و نداشتن محیط کافی، زندگی کردن در آپارتمان ها را ترجیح می‌ دهند. ولی هنوز که هنوز است فرهنگ آپارتمان نشینی در بین مردم زیاد رایج نشده و خیلی از افراد با اساسنامه آپارتمان نشینی آشنا نیستند، البته یک سری افراد نیز سعی می کنند آن را نادیده بگیرند.

در صورتی که قصد دارید با قوانین آپارتمان نشینی آشنا شوید پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله املاک داران را مطالعه کنید. در این مقاله سعی کردیم تمام این موارد مربوط به قوانین آپارتمان نشینی و همچنین باید و نبایدهایی که باید رعایت کرد را شرح دهیم. این مقاله را از دست ندید.

برای هرگونه رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان و رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان به سایت املاک داران مراجعه نمایید.

اساسنامه آپارتمان مسکونی چیست؟

اساسنامه آپارتمان مشخص می کند چگونه یک ساختمان را اداره کنند و هر مسئول چه وظایفی دارند.  معمولاً تعیین کردن اساسنامه آپارتمان مسکونی به‌ صورت تخصصی لحاظ می ‌شود و از چندین بخش ایجاد ‌شده است. در اساسنامه ساختمان باید مشخص کنند اعضای واقعی مجالس همگانی چند نفر هستند و چه وظایفی برعهده دارند.

همان ‌طور که می ‌بینید زندگی شهرنشینی رواج پیدا کرده، بنابراین تعداد ساختمان‌ های مسکونی نیز در حال افزایش هستند. حال با توجه به اینکه زندگی قواعدی را دارد، مشخص کردن قوانین آپارتمان نیز لازم است.

همچنین مردم استقبال زیادی از زندگی کردن در ساختمان ‌های مسکونی کرده ‌اند، ولی اطلاعات دقیقی در رابطه با قوانین زندگی کردن در این ساختمان‌ ها را ندارند.

در نتیجه می توان گفت اساسنامه آپارتمان زمانی معنی پیدا می کند که ساختمان ‌های آپارتمانی شخصی را به ‌عنوان مدیر ساختمان انتخاب می ‌کنند و تقریبا هر دو سال یک ‌بار این روند ادامه پیدا می کند.
6 7 910x1024 - اساسنامه آپارتمان نشینی، چگونه در آپارتمان به مشکل برنخوریم!

نکات مهم در مورد اساسنامه آپارتمان نشینی

قواعد و مقرراتی که باید افراد آپارتمان ‌نشین رعایت کنند، را قواعد آپارتمان ‌نشین می ‌گویند. ساختمان ‌های زیادی در حال ساخت هستند که با توجه به زیاد شدن جمعیت و طریقه زندگی کردن افراد مختلف این ساختمان ‌ها بیشتر به‌ صورت آپارتمان ساخته می‌ شوند، پس ضروری است مردم قوانین آپارتمان‌ نشینی را رعایت کنند.

قواعد ساختمان‌ نشینی، مردم را مجبور می ‌کنند که نکاتی را رعایت کنند. چنین قواعدی از زندگی کردن افراد مختلف در آپارتمان ‌ها شروع می‌ شوند. این قواعد شامل تمیز کردن آپارتمان‌ ها و پارک ماشین‌ ها نیز هستند. پس بهتر است پیش از شروع زندگی در آپارتمان ‌ها این قواعد را بلد باشید.

آپارتمان ‌نشینی واحدی چه قواعدی دارد؟

کسانی که در آپارتمان زندگی می ‌کنند و قواعد را رعایت می ‌کنند به فرهنگ ساختمان‌ نشینی معروف هستند. افرادی که در خانه ‌های ویلایی زندگی می‌ کنند نسبت به افراد آپارتمان ‌نشین نظارت بیشتری در ساختمان دارند چون ساختمان فقط در اختیار خودشان است.

بنابراین افرادی که در آپارتمان زندگی می ‌کنند فقط می ‌توانند در مورد واحد خود تصمیم‌ گیری کنند.

مطالعه
12 روش عملی برای استفاده مجدد از لوله های مقوایی

آداب آپارتمان ‌نشینی به این معنی است که افراد بدانند در هر جای از ساختمان چگونه برخورد کنند. کسانی که آپارتمان را برای زندگی انتخاب کردند، باید شرایط آن را نیز بپذیرند.

در حال حاضر چون ساختمان‌ های زیادی در حال ساخت هستند و بیشتر این ساختمان ‌ها به صورت آپارتمان درست می ‌شوند پس لازم است مردم به خصوص جوانان آداب آپارتمان نشینی را بیشتر بدانند و رعایت کنند. پس فراموش نکنید کسانی که قصد خرید آپارتمان دارند، پیش از خرید کردن اول باید طریقه زندگی کردن در آپارتمان را یاد بگیرند.
3 12 1024x576 - اساسنامه آپارتمان نشینی، چگونه در آپارتمان به مشکل برنخوریم!

دلیل ایجاد آداب و فرهنگ آپارتمان ‌نشینی

افرادی که زندگی خود را در ساختمان آپارتمانی قرار است بگذرانند، سوالاتی نیز دارند مثلا چرا باید آداب زندگی کردن را در آپارتمان رعایت کنند و اگر این آداب انجام نشدند چه اتفاقاتی قرار است بیفتد؟

دلیل اصلی رعایت آداب آپارتمان نشینی این است که خانواد‌ه های دیگری هستند از این آپارتمان استفاده می‌ کنند. بنابراین این آپارتمان تنها برای یک خانواده نیست بلکه برای چند خانواده است که در واحد‌های دیگری از این ساختمان زندگی می‌ کنند و به صورت شریکی حق تصمیم ‌گیری در مورد آپارتمان را دارند.

ولی چون هر خانواده نظر متفاوتی دارند باید شرایطی نوشته باشند و برای تمام واحدها و همه کسانی که در آپارتمان زندگی می ‌کنند این شرایط را رعایت کنند. لذا می توان گفت که رعایت کردن شرایط آپارتمان ‌نشینی زندگی آرام و بی ‌سر و صدایی برای خانواد‌ه ها ایجاد می‌ کند و همچنین خانواده ‌ها به‌درستی با یک ‌دیگر ارتباط دارند.

چند شرایط مهم در قواعد آپارتمان نشینی

یکی از شرایط اولیه آپارتمان‌ نشینی این است که افراد باید بلد باشند کدام قسمت از ساختمان خصوصی است و کدام عمومی است. زمانی که این شرایط را بدانند راحت ‌تر حق تصمیم‌ گیری و تغییر در بخش خصوصی خود را دارند.

برای مثال کسانی که در واحد‌هایی از آپارتمان زندگی می ‌کنند، فقط حق تغییر دکوراسیون واحد خود را دارند، بنابراین نمی ‌توانند در راهرو وسایل شخصی خود را بگذرانند.

فقط می توانند از وسایلی مانند جاکفشی را جلو واحد خودشان قرار دهند، طوری ‌که مزاحمت برای واحد‌های دیگر ایجاد نکنند. در نتیجه اگر ‌بخواهند تغییری در آپارتمان انجام دهند باید نظر دیگر واحد‌ها را نیز بپرسند.

شرایط دوم زندگی آپارتمان‌ نشینی این است که هر خانواده‌ ای در آپارتمان زندگی می‌کنند، یک فرد را انتخاب کنند و هر ماه یک ‌بار با فرد انتخاب شده از ساکنین دیگر جلساتی تشکیل دهند و جهت رفع مشکلات آپارتمان نشینی و کل ساختمان برنامه ریزی کنند.

اکثر آپارتمان‌ ها چون واحد‌های زیادی دارند، بنابراین یک نفر را به عنوان نگهبان استخدام می ‌کنند، همچنین خدمات نظافتی برای ساختمان در نظر می ‌گیرند.
8 4 1024x800 - اساسنامه آپارتمان نشینی، چگونه در آپارتمان به مشکل برنخوریم!

مواردی که در قواعد آپارتمان نشینی نباید انجام داد

  • تغییر ایجاد کردن در بیرون از ساختمان آپارتمانی‌ ممنوع است.
  • هر کدام از خانواده‌ ها که می ‌خواهند تعمیرات انجام دهند، باید به این نکته توجه داشته باشند چه ساعتی در روز کار خود را انجام دهند.
  • خانواده‌ های آپارتمان ‌نشین نباید مهمانی شلوغی تشکیل دهند که باعث ناراحتی دیگر واحدها شوند. بنابراین اگر واحدی قرار است جشن برگزار کنند، باید از واحدهای دیگر اجازه بگیرند.
  • هیچ واحدی حق نگهداری حیوان خانگی در قسمت ‌های مشترک آپارتمان را ندارند.
  • پشت سر همسایگان خود صحبت نکنید و از شرایط آپارتمان ‌نشینی سرپیچی نکنید. همچنین از گفتن حریم خصوصی همسایگان پیش غریبه ‌ها خودداری کنید.
  • افراد آپارتمان‌نشین، نباید از دخانیات در جاهای مشترک مانند آسانسور و راهرو استفاده کنند.
  • نبستن درب آپارتمان یک کار اشتباه است که هر کدام از افراد زمان بیرون رفتن و ورود به ساختمان حتما درب ساختمان را ببندند.

مواردی که در قواعد آپارتمان نشینی باید رعایت کرد

  • همه واحد‌ها باید هزینه شارژ ماهانه را به وقت خود واریز کنند. شارژ ماهانه شامل هزینه‌ هایی است که برای کارهای ساختمان نظیر تمیز کردن و تعمیرات آن در نظر گرفتند.
  • اگر هر کدام از کسانی که در آپارتمان زندگی می کنند افراد مشکوکی را ببینند، حتما باید به مدیر آپارتمان اطلاع دهند. زیرا ممکن است خسارتی را به ساختمان وارد کنند.
  • برای برقراری آرامش در ساختمان بهتر است، تمام واحدها به درستی با یکدیگر رفتار کنند. در صورت وجود مشکل با حرف زدن آن را حل کنند.
  • هر کدام از واحدها اگر زمانی به واحد خود یا کل ساختمان ضرری رساندند، باید خودشان این ضرر را جبران کنند.
  • از شرایط اصلی آپارتمان ‌نشینی احترام داشتن حق خصوصی هر کدام از همسایگان است.
  • هنگام تغییر دادن وسایل خانه خود باید مواظب باشید، وسایل به در و دیوار خسارت نرسانند. بهتر است چنین کارهای را در وقت مناسب از روز که زمان استراحت نیست انجام دهید.
مطالعه
آشنایی با انواع مدل های ساعت ایستاده و نحوه تنظیم زنگ آن ها

بایدها و نبایدهای قوانین تملک در آپارتمان ‌ها

با روی ‌آوردن مردم به زندگی کردن در شهر، تفاوت‌ هایی در طریقه زندگی کردن به وجود آوردند. حتی در درست کردن ساختمان ‌ها نیز تفاوت و تغییراتی انجام شده است. برای مثال خانه‌ های بزرگی که دارای حیاط هستند را به نام آپارتمان تغییر داده ‌اند.

این امکان وجود دارد، با توجه به زیاد شدن زندگی آپارتمان ‌نشینی مشکلاتی بین ساکنین در چنین ساختمان‌ هایی ایجاد شوند. بنابراین اگر مردم با قوانین حقوقی آپارتمان ‌نشینی شناخت داشته باشند، می ‌توانند از اتفاق افتادن مشکلات زیادی جلوگیری کنند.

انجام چنین شرایطی به اسم قوانین آپارتمان ‌نشینی یاد شده است. این قوانین در اکثر شهر‌ها به ‌ندرت انجام می ‌شوند.

آپارتمان نشین ها حتما این قوانین و نکات را بدانند

 فرد کرایه ‌نشین و صاحب ‌خانه: برای انجام دادن در مورد ساختمان قوانین یکسانی دارند. بنابراین برای انجام دادن قوانین ساختمان فرقی بین شخص کرایه ‌نشین و صاحب ‌خانه وجود ندارد.

انتخاب مدیر ساختمان: با توجه به قوانین ساختمان در‌صورتی که صاحبان ملک بیشتر از سه خانواده باشند، باید برای ساختمان فردی به ‌عنوان مدیر انتخاب کنند.

همچنین مدیر ساختمان باید کار‌هایی که بر‌عهده دارند را به درستی انجام دهد. برخی از این کارها شامل نظارت بر آپارتمان، نظارت بر شارژ ماهانه، بیمه کردن ساختمان و مشخص کردن شارژ برای هر واحد است.

بایدها و نبایدهای طراحی دکوراسیون لابی مجتمع‌ های مسکونی

قسمت خصوصی آپارتمان: بخش ‌هایی از آپارتمان که شامل سند هستند یا یک نفر را صاحب بخشی از ملک کرده ‌اند، را بخش خصوصی آپارتمان می‌ نامند.

پس زمانی که قسمتی از ساختمان مثل پارکینگ یا جای دیگری اختصاص به آپارتمان داده شوند، افراد دیگر نمی‌ توانند از آن بخش استفاده کنند. زمانی می‌ توانند همه افراد آپارتمان‌نشین از این بخش ‌ها بهره‌ ببرند که به ‌صورت شریکی باشند.

مخارج مشترک: مخارج ‌های شریکی آپارتمان به دو قسمت تبدیل می ‌شوند. یک قسمت شامل مراقب از آپارتمان است و قسمت دیگر خرج‌ های دولتی و حقوق مدیران است.

با توجه به شرایط ساختمان‌ ها برای پیش ‌گیری از آشوب و مخالفت در ساختمان، لازم است مدیر را انتخاب کنند که این مشکلات را حل و فصل کند.
illustration bati armor start 101750 saint malo 134635 11zon 1024x754 - اساسنامه آپارتمان نشینی، چگونه در آپارتمان به مشکل برنخوریم!

انجمن ‌های عمومی ساختمان شامل چه روش هایی هستند؟

یک روش به‌ صورت انجمن عمومی عادی و روش دیگر به ‌صورت انجمن عمومی عالی است. انجمن‌ های عمومی هر سال یک ‌بار انجام می ‌شوند، این انجمن ‌ها پیش از برگزاری وقت آن مشخص شده و از طریق دعوت ‌نامه به تمام واحد‌ها اطلاع داده می‌ شوند.

مجتمع همگانی زمانی به قانونی بودن می ‌رسد که بیشتر صاحبان در مجلس وجود داشته باشند. در غیر این صورت باید تشکیل مجالس در وقت دیگری انجام بگیرند.

هر وقت که مدیران، سرپرست یا تعدادی از صاحبان آپارتمان درخواست تشکیل جلسه همگانی آپارتمان را دادند، ضروری است که جلسه همگانی فوق ‌العاده تشکیل شوند.

مطالعه
گران ‌ترین قهوه جهان متعلق به کدام کشور است؟

طریقه حساب شارژ آپارتمان به چه صورت است؟

در نخستین نشست همگانی آپارتمان تعداد مدیران مشخص می ‌شوند و شامل مدیر، نماینده ‌مدیر و دبیر ‌هیئت مدیره هستند. در برگزاری مجالس باید مدیر وجود داشته باشند، در غیر این صورت نماینده ‌مدیر به‌ جای مدیر حتما باید حضور داشته باشد.

نظارت بر کار‌های ساختمان، جمع کردن شارژ ماهانه، به عهده ‌گرفتن بودجه تایید شده و برنامه ‌ریزی کردن برای هزینه ‌های سالی که در پیش داریم و خیلی از کار‌های دیگر وظیفه هیئت ‌مدیره است.

پس از مشخص کردن اعضای هیئت ‌مدیره باید یک فرد را به عنوان رئیس واقعی مشخص شود و شخص دیگری برای مقام علی البدل تعیین کنند. تا وقتی رئیس واقعی از کار خود کنار‌ کشید شخص علی البدل مقام ایشان را در دست می ‌گیرند.

چگونگی کار‌کرد هیئت ‌مدیره در رابطه با انجام قوانین و مقررات مجتمع همگانی، درست انجام دادن شرایطی که در اساسنامه ساختمان مشخص شده است، گفت ‌و‌ گو در رابطه با سقف اموال و همچنین حساب اصلی هیئت ‌مدیره در مجلس همگانی از وظایف بازرس است.
33 copy 1024x720 - اساسنامه آپارتمان نشینی، چگونه در آپارتمان به مشکل برنخوریم!

مشخص کردن بخش ‌های خصوصی و مشترک مجتمع در اساسنامه آپارتمان

بخش‌ هایی از مجمع اداری که برای هر صاحب ملک در نظر گرفته شده است، بخش‌ های خصوصی ساختمان گفته می ‌شوند و حاوی واحد سکونتی، انباری مخصوص است.

بخش ‌هایی از آپارتمان که به ‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار تمام افراد ساکن یا مالک قرار می ‌گیرند، را بخش ‌های شریکی آپارتمان می‌ گویند.

بخش ‌های شریکی آپارتمان قابل فروختن یا انتقال نیستند، همچنین هیچ مالکیتی در آپارتمان نشینی حق استفاده شخصی از این بخش‌ ها را ندارند.

وظایف مالک ‌ها و ساکنین در قوانین و مقررات آپارتمان نشینی

صاحب ‌خانه یا اجاره ‌نشین، هر بخشی از ساختمان این اختیار را دارند که هر ‌طور بخواهند در واحد شخصی خود زندگی کنند. به شرط این‌که حرمت بقیه مالکین را داشته باشند. مکان خصوصی هر بخش از آپارتمان به‌ واسطه صاحب آن مکان باید مراقبت شده و در زمان لازم وسایل خراب را تعمیر کنند.

مواظبت از کانال ‌های پخش آب در بخش‌ های خصوصی آپارتمان همین‌ طور پیشگیری از خراب شدن لوله ‌ها و دیگر حوادث، باید در خصوص مراقبت از بخش‌ های ساختمان ایجاد شوند.

کارهای مالی و مخارج شریکی آپارتمان

کارهای مالی آپارتمان توسط سرمایه‌ ساختمان، به‌ واسطه هیئت ‌مدیره و با نظارت خزانه‌ دار به سرانجام می ‌رسند. هدف از مخارج شریکی، مخارجی هستند که برای مراقب از آپارتمان در برابر درست کردن وسایل خراب، مخارج دولتی و حقوق مدیران آپارتمان واریز می ‌شوند. همچنین مخارج رنگ کردن وسایل ساختمان نیز جز مخارج مشترک هستند.

هر چند به ‌دست آوردن مخارج خصوصی برای هر کدام از صاحبان ملک و با نظر به مساحت خصوصی هر آپارتمان مشخص خواهد شد. اگر با توجه به قوانینی که در مجالس همگانی وجود دارند، قسمت همگانی و شریکی آپارتمان به یک یا بیش از یک آپارتمان خصوصی اختصاص بگیرد و فقط خودشان از آن بهره ‌ببرند، در این صورت مخارج آن قسمت فقط بر عهده خودشان خواهد بود.
1 13 1024x683 - اساسنامه آپارتمان نشینی، چگونه در آپارتمان به مشکل برنخوریم!

کلام پایانی

امیدواریم با خواندن مقاله بالا اطلاعات مفیدی را کسب کرده باشید. اگر نظر یا پیشنهادی در رابطه با قوانین آپارتمان نشینی دارید، می ‌توانید در بخش نظرات بنویسید.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.