رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

افراز در حقوق چه معنایی دارد؟

شما چقدر با مسئله افراز در حقوق آشنایی دارید؟

آیا افراز در قوانین حقوقی املاک مسئله مهمی است؟

گاهی ممکن است بر اثر به ارث رسیدن یا خرید همزمان و یا دستور قضایی، چند نفر در مالکیت یک ملک سهیم باشند. شرکا می توانند در رابطه با تقسیم ملک با یکدیگر به توافق برسند و بدون دردسر هر یک به سهم خود دسترسی پیدا کند. اما اگر شرکا در مورد چگونگی تقسیم ملک و تعیین سهم هر نفر به توافق نرسند، باید از راه حل قانونی افراز پیروی کنند. با املاک داران همراه باشید تا در رابطه با افراز در قوانین حقوقی املاک بیشتر بدانید.

همانطور که گفتیم وارثان یا شرکای یک ملک در صورت عدم تفاهم، باید قانون افراز املاک مشاع را دنبال کنند. اما گاهی برخی از املاک قابل افراز نیستند و امکان آن وجود ندارد. به طور مثال برای تقسیم سهم در یک آپارتمان لازم است که از راه حل های دیگری مثل دستور فروش آن بهره مند شوند.

در صورتی که شما هم در چنین شرایطی هستید و اطلاعات کامل در رابطه با قوانین افراز یا دستور فروش املاک مشاع ندارید، بهتر است با وکیل متخصص در زمینه دعاوی ملکی مشاوره نمایید.
afraz2 - افراز در حقوق چه معنایی دارد؟

افراز در قوانین حقوقی املاک

در ابتدا باید بدانید که مال مشاع به مالی گفته می شود که چند نفر در آن سهیم هستند و سهم هر یک به طور جداگانه قابل تشخیص نباشد. به طور مثال تصرف راهرو یا پلکان مشترک در یک آپارتمان، برای هیچ یک از مالکان امکان پذیر نیست. چرا که مالکیت مالکان این ساختمان نسبت به این بخش های عمومی، از نوع مشاع می باشد. در رابطه با خانه ای با چند مالک یا چند وارث نیز این مسئله صدق می کند. در واقع تمامی مالکان در همه بخش های این املاک سهیم هستند.

مطالعه
اصول و روش ‌های سبزی‌ کاری در آپارتمان، چگونه سبزی کاری سالمی داشته باشیم!

مال مفروز نیز به مالی گفته می شود که به طور انحصاری در مالکیت یک شخص باشد. به طور مثال ملکی که در حال حاضر به طور کامل در مالکیت یک فرد باشد.

و اما افراز در حقوق به چه معناست؟ افراز به معنای جدا کردن سهم مشاع هر یک از وارثین یا شرکا به کار می رود. در واقع افراز یک راه حل قانونی است که بر اساس آن شرکا به تقسیم مال غیر منقول مشاع بین یکدیگر می پردازند.

ارگان مربوطه برای ارائه درخواست افراز ملک مشاع

چنانچه هر یک از شرکا تصمیم به افراز مال مشاع خود داشته باشند، می‌توانند از یکی از این دو روش بهره مند گردند.

چنانچه روند ثبت ملک مشاع مورد نظر به پایان رسیده‌باشد، میتوانید به واحد ثبت حوزه ملک مورد نظر درخواست خود را ارائه نمایید. اگر ملک مشالع دارای مالکیت معارض باشد، باید برای رفع تعارض آن اقدام نموده و سپس تقاضای افراز آن را بدهید.

اما اگر روند ثبتی ملک هنوز پایان نیافته، باید درخواست افراز ملک مشاع را نزد دادگاه عمومی محلی ملک ارائه نمایید.
afraz3 - افراز در حقوق چه معنایی دارد؟

هزینه افراز ملک مشاع

زمانی که مالک تصمیم به تفکیک ملک خود بگیرد، تقاضایی به اداره ثبت ارسال می شود. ارزش ملک مورد تفکیک طبق ارزش معاملاتی روز تعیین می شود و در تقاضانامه ذکر می گردد. هزینه تفکیک باید از جانب ذی نفع طبق مبلغ مزبور پرداخت‌شده باشد.

در واقع بر اساس ارزش معاملاتی روز، هزینه تفکیک ملک دریافت می گردد. در صورتی که ملک قابلیت افراز نداشته باشد، و شرکا تصمیم به تقسیم آن ملک داشته باشند، دادگاه دستور به فروش آن را می دهد.

مطالعه
تست استاتیک مورد نیاز برای متحرک واک

مراحل بررسی تقاضا در واحد ثبتی

مرحله اول:

هر مسئول در واحد های ثبتی مختلف موظف هستند در صورت دریافت درخواست افراز از سمت هر یک از شرکا به آن رسیدگی کنند. البته به شرطی که ملک مشاع در حوزه ثبتی مزبور واقع شده‌باشد. بدین منظور بایستی تقاضا را به نماینده ثبت ارجاع دهند.

مرحله دوم:

هر نماینده واحد ثبتی بایستی وضعیت ثبتی ملک را مورد بررسی قرار دهد و از پایان یافتن روند ثبتی در دفاتر املاک اطمینان حاصل نماید. همچنین باید مطمئن شود که ملک مشاعی دارای سند مالکیت معارض هست یا خیر! سپس پرونده توسط مسئول ثبت مورد بررسی قرار می گیرد.

مرحله سوم:

در این مرحله نقشه بردار ثبت با حضور متقاضی، شرکا و نماینده ثبت به بررسی از ملک مورد افراز می پردازند. سپس نقشه ملک مورد افراز را ترسیم نموده و به امضا شرکا و نماینده ثبت می رسانند. در واقع نقشه بردار باید تمامی ابعاد هر یک از بخش های تفکیک‌شده را در صورت مجلس ذکر نماید.

و مرحله آخر:

و در آخر مسئول واحد ثبتی موظف است، به بررسی تمامی اطلاعات ارائه‌شده و تطبیق آن با قوانین بپردازد. سپس در صورتی که مورد تایید باشد، درخواست افراز را قبول نموده و چگونگی انجام آن را شرح می دهد.
afraz4 - افراز در حقوق چه معنایی دارد؟

نکات مهم درباره اعتراض به تصمیم واحد ثبتی

در برخی موارد ممکن‌است واحد ثبتی حوزه مورد نظر تصمیم منصفانه نگیرد و یا از نظر شما تصمیم اشتباهی گرفته‌باشد. در چنین مواردی بر اساس ماده ۲ قانون افراز و فروش املاک مشاع، شما حق اعتراض به تصمیم واحد ثبت منطقه خود را دارید. اینجا به چگونگی اعتراض به تصمیم واحد ثبتی اشاره می کنیم:

مطالعه
معرفی محله خانه اصفهان

شما میتوانید به تصمیم واحد ثبتی محل خود اعتراض کنید. به این منظور باید به دادگاه محلی که ملک در آن واقع‌شده مراجعه نمایید. دادگاه پس از رسیدگی به دعوی، حکم مقتضی را صادر می نماید.

در ضمن باید بدانید که تنها ده روز از زمان صدور تصمیم واحد ثبتی فرصت دارید که به آن اعتراض نمایید. لازم به ذکر است که شما می‌توانید برای حکم صادر شده توسط دادگاه نیز شکایت فرجامی ترتیب دهید.

جمع بندی

همانطور که گفتیم در قوانین ملکی، گاهی چند نفر در مالکیت یک ملک سهیم هستند. در صورتی که شرکا بخواهند برای تقسیم ملک اقدام کنند، باید از قانون افراز پیروی کنند. این قانون یک سری شرایط دارد که باید قبل از اقدام به تقسیم اموال، به آن آگاه باشید. در این مقاله به توضیح قانون افراز، مراحل افراز و هزینه افراز پرداختیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید. برای استفاده از خدمات سایت املاک آنلاین املاکداران که شامل مشاوره حقوقی املاک تلفنی، تهاتر ملک، خرید آپارتمان در اصفهان، سفارش خرید ملک در اصفهان، خرید زمین و خانه کلنگی در اصفهان، خرید ملک اصفهان، مشارکت در ساخت و اجاره روزانه باغ و ویلا در اصفهان، رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان، رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان و غیره می شوند، می توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر به برگه های مربوطه مراجعه فرمایید.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.