رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

قالب بندی ساختمان

D8A2D8B4D986D8A7DB8CDB8C D8A8D8A7 D8A7D986D988D8A7D8B9 D982D8A7D984D8A8 D8A8D986D8AFDB8C D8B3D8A7D8AED8AAD985D8A7D986 - قالب بندی ساختمان

انواع قالب بندی ساختمان چیست؟
۱- قالب بندی پایه ها
در ساختمان های کوچک که معمولاً از آجر برای تشکیل پی استفاده می شود. به این ترتیب که پس از خاکبرداری و تعیین محورها، اندازه پی ها با آجر چیده شده و سپس قالب آجری به آن متصل می شود.
مشکل اصلی در این نوع قالب بندی این است که آجر آب بتن مجاور را مکیده و خشک می کند و فعل و انفعالات شیمیایی در آن را متوقف می کند و در نتیجه برای جلوگیری از این امر بتن مجاور خود را به ضخامت حداقل ۵ سانتی متر تجزیه می کند. بهتر است سطح آجر را با ورقه نایلون بپوشانید تا آجر و بتن با هم تماس مستقیم نداشته باشند. از دیگر مزایای این ورق نایلونی این است که پس از سفت شدن بتن، آجرها به راحتی از قالب جدا شده و در جاهای دیگر قابل استفاده است.

۲- قالب بندی ستون ها
بیشتر ستون ها چهار گوش (مربع یا مستطیل) هستند. گاهی ممکن است معمار ساختمان از نظر زیبایی قسمت های دیگری مانند دایره-بیضی و … را پیشنهاد دهد که برای شکل دادن به ستون ها ابتدا ابعاد ستون را از روی نقشه و دو طرف فرم مشخص کنید. به همان اندازه تخته های مناسب را ببرید و به چوب چهار تکه میخ بزنید که به آن «پشت بند» می گویند.
در مورد ستون ها معمولا به محض اینکه بتن حالت ذهنی خود را از دست داد و بتواند شکل هندسی خود را حفظ کند قالب باز می شود و این حدود ۴۸ ساعت پس از بتن ریزی است. هنگام بازکردن قالب باید توجه داشت که قالب را با دقت از بتن جدا کنید تا گوشه های تیز ستون آسیب نبینند. برای جلوگیری از این امر بهتر است در گوشه های قالب فتیله های مثلثی تعبیه شود تا شلیک کوچکی در داخل قالب ایجاد شود تا بتن به صورت گوشه های تیز ریخته شود. شکننده نیست و بنابراین شکننده نیست. قالب ستون باید بعد از ۴۸ ساعت باز شود، در غیر این صورت آبیاری بتن آسان نیست و ممکن است بتن خشک شود و بسوزد.

مطالعه
همه چیز درباره مهارت های ارتباطی مشاوران املاک

۳- قالب بندی تیرهای اصلی
در اغلب موارد بتن تیرهای اصلی و سقف به صورت یک تکه ریخته می شود و سقف و تیرهای اصلی به یکدیگر متصل می شوند. اگر ضخامت تیرهای اصلی بیشتر از سقف باشد، گاهی این اختلاف ضخامت را از زیر در نظر می گیرند و سپس با سقف کاذب اصلاح می کنند و گاهی این اختلاف ضخامت را از بالا برای تسطیح کف و سنگ فرش اتاق ها در نظر می گیرند. . آنها با بتن سبک پر می شوند.
در حالت اول، قالب تیر اصلی از دو قسمت تشکیل شده است که قسمت پایین قالب و نوع قالب چپ و راست از زیر است، اما اگر ضخامت تیرهای اصلی و سقف مساوی باشد یا اختلاف ضخامت آن باشد. در بالا در نظر گرفته شد، سپس قالب تیر اصلی فقط به فوم نیاز دارد.

مطالعه
نگاهی به شرایط حقوقی تجمیع چند پلاک ثبتی

۴- قالب گیری سقف
در مورد سقف ساختمان های بتنی آنچه در ایران رایج است اغلب تیرچه بلوک است. گاهی اوقات از دال های بتنی پیش ساخته یا بتنی در محل استفاده می شود. در مورد دال های بتنی پیش ساخته نیازی به قالب بندی نیست زیرا سازنده دال های مورد نیاز با عرض حدود یک متر را به دلیل بارهای باز و مرده و زنده در اختیار دارد. روی تیرهای اصلی که قبلاً ریخته شده و کاملاً سفت شده اند ریخته و در جای خود قرار می گیرد، اما در مورد سقف های بتنی که در محل ریخته شده و سقف های تیرچه بلوک، برای هر یک از سقف های بتنی قالب مخصوصی لازم است. به قالب های دقیق تر و سفت تر نیاز دارد. معمولاً از تخته هایی برای میخ زدن به هم و تشکیل صفحه ای به ابعاد مورد نیاز استفاده می کنند که روی داربست های چوبی و سپس توری های فلزی قرار می گیرند. ( آرماتور ) روی آن قرار می گیرد و بتن ریزی می شود.
برای تنظیم قالب و سهولت قالب گیری از گوه استفاده می کنند. گوه قطعه ای چوبی یا سطحی شیبدار است که برای تنظیم سقف در زیر تیرهای چوبی به صورت ساختمان های بتنی قرار می گیرد.

مطالعه
اصول و روش ‌های سبزی‌ کاری در آپارتمان، چگونه سبزی کاری سالمی داشته باشیم!

باز کردن قالب
اساساً قالب گیری ساختمان های بتنی باید زمانی انجام شود که اجزای بتنی وزن خود را تحمل کنند. برای ستون ها و انواع تیرها می توان قطعه را آنقدر قالب زد که بتواند شکل هندسی خود را حفظ کند. اما در هنگام قالب گیری باید دقت شود که به گوشه ها آسیبی وارد نشود زیرا به دلیل شل بودن بتن تازه، گوشه های آنها در اثر کوچکترین ضربه سقوط می کند، اما در مورد تیرها و سقف ها باید حداقل ۲ قالب برداشته شود. تا ۴ هفته پس از بتن ریزی. اگر هوا سردتر است، قالب ها را باید بعداً جدا کنید.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.