رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

چند واقعیت که شما درمورد تفکیک کنتور مشترک آب، برق و گاز نمی دانید

چند واقعیت مهم درباره تفکیک کنتور مشترک آب، برق و گاز! در بعضی ازمنازل و ساختمان ها انشعاب های آب و برق و گاز در واحدهای مسکونی به صورت اشتراکی است.

به همین علت اکثر اندازه مصرف با توجه به کم یا زیاد بودن جمعیت در هر واحد به طور مساوی بین آنها تقسیم می ‌شود. اگر کنتور برق و آب و … در آپارتمان مشترک باشد، مشکلات زیادی را به وجود می آورد.

مثلا کنتورهای مشترکی مانند کنتور مشترک برق، کنتور مشترک آب و کنتور مشترک گاز درصورت مصرف غلط بعضی از واحدها باعث می شود هزینه برای تمام واحدها بالاتر برود.

لذا این اتفاق نارضایتی همسایه ‌ها و کسانی که در آن ساختمان زندگی می کنند را بالا می برد. اما بعضی وقت ها به دلیل این که در اپارتمان  جای کمی وجود دارد، کنتور مشترک برای آنها در نظر گرفته می‌ شود.

همین دلیل باعث شده که بسیاری از ساختمان‌ ها کنتور مشترک آب، برق و… داشته باشند. در ادامه بیشتر به این مشکلات و مراحل تفکیک آنها خواهیم پرداخت. تا انتهای مقاله همراه املاک داران باشید.

قوانین مهم در رابطه با تفکیک آب و برق و گاز

باید بدانید که قانون دررابطه با این موضوع می‌ گوید برای پرداخت کردن میزان سهم هر واحدی که در آپارتمان دارای کنتور مشترک است، باید مساحت هر واحد را ملاک قرار دهند.

مثلا اگر مساحت واحد یک، دو برابر واحد دو باشد مالک یا مستاجر واحد یک موظف است ۲ برابر سهمی که به دیگران می رسد هزینه آب، برق یا گاز را بپردازد. این قانون در رابطه با هزینه شارژ ساختمان هم صدق می کند.

اگر مستاجر یا مالکی از پرداخت هزینه کنتور مشترک سر باز زند، در اول کار اظهارنامه ‌ای با موضوع مبلغ بدهی برای آن فرستاده می‌شود.

اگر بعد از گذشتن ۱۰ روز مشترک بدهی اش را پرداخت نکرد، مدیر ساختمان مجاز است که خدماتی مثل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم و… را به مشترک ارائه نکند.
4 5 1024x540 - چند واقعیت که شما درمورد تفکیک کنتور مشترک آب، برق و گاز نمی دانید

تفکیک کنتور مشترک آب

در آپارتمان ها با توجه به هزینه ها و زمان اجرا دو گونه استفاده از کنتور آب اصلی جداگانه یا استفاده از کنتور آب فرعی برای هر واحد از آپارتمان صورت می‌ گیرد.

به همین خاطر در سال ۱۳۸۹ و همزمان با هدفمندی یارانه‌ ها طرحی با عنوان طرح جداسازی کنتورهای آب در دستور کار قرار گرفت. اما مشکلی که برای انجام این کار وجود داشت کمبود فضا در ساختمان ‌ها  به منظور نصب کنتورهای معمولی آب بود.

مطالعه
وبینار تیپ ظاهری مشاوران املاک (قسمت چهارم)

کنتور آب اصلی به کنتور جت یا کنتور آب انشعابی معروف است که هدف از نصب آن قرائت مامور آب است. قبضی که برای آپارتمان ها یا ساختمان ها صادر می کنند بر اساس شماره این کنتورها است.

تفکیک کنتور آب و برق و گاز باعث می شود که برای هر واحد یک قبض جداگانه صادر شود. برای اینکه این اتفاق بیوفتد نیز احتیاج است که برای هر واحدی کنتور آب اصلی نصب کنند. برای اینکه این کار انجام شود حتما باید از اداره آب منطقه مجوز دریافت شود.

مراحل تفکیک کنتور آب

  • درخواست کننده باید مدارک و مستنداتی را ارائه دهد
  • بازدید فنی و امکان سنجی برای واگذار کردن کنتور مستقل به متقاضی ها
  • گرفتن مجوزهای لازم و پرداخت کردن هزینه‌ هایی برای نصب انشعاب مستقل
  • نوشتن قرارداد با متقاضی برای کنتور تفکیکی
  • نصب نهایی کنتور

تفکیک کنتور مشترک گاز

برای تفکیک کنتور مشترک گاز در ساختمان شما باید حتما به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و کد پیگیری دریافت کنید. بعد از اینکه حق بازرسی را پرداخت کردید، به شما یک مهندس ناظر برای نظارت بر جریان تفکیک گاز معرفی می کنند.

در اکثر موارد تفکیک کنتور گاز با توجه به درخواست ساکنان ساختمان صورت می‌ گیرد، اما بعضی وقت ها هم به دلیل قدیمی بودن آپارتمان و نوع چیدمان خطوط لوله ‌ها و هزینه‌ های زیادی که دارد ساکنان از تفکیک کنتور و تعویض لوله‌ ها خودداری می‌ کنند.

جداسازی و تفکیک کنتور مشترک گاز از دید شرکت ملی گاز اشکالی ندارد، اما هزینه ای که به منظور خرید کنتورهای جدید یا عوض کردن خطوط لوله‌ ها ایجاد می شود را باید مشترکان گاز پرداخت کنند.

همانطور که گفتیم چون که هزینه‌ های تعویض لوله  بالا است در اکثر مواقع از انجام این کار جلو گیری می کند.
2 7 1024x768 - چند واقعیت که شما درمورد تفکیک کنتور مشترک آب، برق و گاز نمی دانید

اصول تفکیک کنتور گاز

برای تفکیک کردن کنتور مشترک گاز، همه واحدها باید با یکدیگر و در یک زمان اقدام به جداسازی و تفکیک کنند این کار باعث می شود که هیچ گونه مساله حقوقی به وجود نیاید. به منظور جداسازی انفرادی هم لازم است رضایت همسایگان گرفته شود.

در صورتی که مهندس ناظر گاز تایید کند، نقشه واحد یا واحدهای موردنظر برای تفکیک گاز به وسیله مجری تهیه می شود و قسمت طراحی آن به وسیله ناظر مهر می‌ شود.

بعد از آن مجری پروژه پس از اینکه تاییدیه را از مهندس ناظر دریافت کرد، برای شروع عملیات لوله کشی اقدام می ‌کند. بعد از اینکه مجوز قطع گاز دریافت شد، برای متصل کردن لوله کشی جدید گاز به لوله کشی قدیمی باید مجری برنامه ریزی انجام دهد که قطع گاز واحدها طول نکشد و در مدت زمان کوتاهی باشد.

تفکیک کنتور مشترک برق

اگر بخوایم تفکیک کنتور مشترک برق  را با آب و گاز مقایسه کنیم باید بگوییم این تفکیک در مقایسه با آب یا گاز نیاز به تغییر دادن انشعابات آب و گاز دارد و آسان تر نیز انجام می ‌شود.

مطالعه
بهترین دیدنی های تهران که نباید از دست بدهید!

با توجه به همین امر نیز جداسازی کنتور مشترک برق به درخواست خود مشترکان انجام می پذیرد.

با توجه به شرایط آسانی که برای کنتر وجود دارد درخواست ‌های زیادی برای تفکیک و جدا کردن برق ساختمان‌ های قدیمی مدنظر است. امروزه  واحد ها را در آپارتمان و ساختمان های نوساز با کنتورهای برق تفکیک شده می سازند.

مرحله های تفکیک کنتور برق

  • مراجعه فرد تقاضا کننده به واحد قبول مشترکین و ثبت درخواست برای جدا سازی انشعاب و تکمیل کردن فرم مورد نظر
  • ثبت درخواست فرد تقاضا کننده به وسیله واحد قبول مشترکین
  • بازدید کردن مامور بازدید از محلی که خاستار تغییر است و تست کردن کنتور موردنظر
  • اعلام و ابلاغ شروط تفکیک در مورد تعهدات مالی و فنی مشترک
  • ارائه پرداخت ‌های قانونی به وسیله فرد تقاضا کننده و ارسال سابقه هایی برای انجام کار به قسمت انشعاب ها یا مجری طرح و نصب کنتور

3 8 1024x480 - چند واقعیت که شما درمورد تفکیک کنتور مشترک آب، برق و گاز نمی دانید

موارد مهم که باید در هنگام تفکیک کنتور برق در نظر گرفت

در بعضی از آپارتمان هایی که نیاز به تفکیک کنتورهای برق است، از تعداد زیادی کنتور فرعی برق استفاده می کنند. در این مورد نیز باید توجه کنید که سیم فاز ورودی کنتور فرعی برق از خروجی کنتور اصلی تامین شود.

به علاوه در هنگام تفکیک در آپارتمان های چند طبقه برق راه روها نباید از کنتورهای فرعی تامین شود، چون در صورت انجام این کار انرژی و برق مصرفی روی دوش تنها یکی از مشترکین قرار می گیرد.

مصرف لامپ راه روها حتما باید روی کنتور اصلی باشد. در صورت نیاز هم می‌ توان برای هر یک از واحدها کنتور اصلی برق مجزایی ایجاد کرد.

یکی از راه هایی که برای مقابله با مشکلات کنتور مشترک در آپارتمان ها و ساختمان ها وجود دارد این است که واحدهای نوساز به صورت تفکیک کنتور آب و برق و گاز ساخته شوند و این موضوع در زمان دریافت مجوز ساخت نیز به سازنده تذکر داده خواهد شد.
0530500633v - چند واقعیت که شما درمورد تفکیک کنتور مشترک آب، برق و گاز نمی دانید

هزینه تفکیک کنتور مشترک در آپارتمان

اگر شما نیز می خواهید کنتور مشترک در ساختمانتان را تفکیک کنید باید بدانید که هزینه‌ های انجام این کار شامل هزینه ‌های مرتبط  به گرفتن مجوز، قیمت نسبتا بالای کنتورها، نحوه جداسازی کنتور، هزینه‌ های مربوط به بازرسی، اجرا و نصب است.

اما همه این هزینه‌ ها با زمانی که کنتور شما مستقل می شود قابل مدیریت است. شما می‌ توانید با استقلال در مصرف انرژی تاثیر آن را  در زمان صرفه جویی ببینید.

همین دلیل ها باعث شده که تفکیک کنتور در حقیقت هزینه واقعی برای شما محسوب نشود و به صورت یک سرمایه گذاری در بلند مدت به شمار رود. این هزینه ها با توجه به کنترهاب مختلف محاسبه می شوند که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

مطالعه
محله بهار آزادی اصفهان ، محله ای لوکس و گران قیمت

کنتور آنالوگ

دو نوع کنتور در زمینه کنتور مشترک برق موجود است که از کنتور دیجیتال و کنتور آنالوگ استفاده می ‌شود. کنتور آنالوگ دارای عیب هایی مثل قدیمی بودن و مصرف زیاد است.

همچنین به دلیل اینکه تک تعرفه است، در اکثر ساعت های شبانه روز با یک نرخ محاسبه می ‌شود. همین دلیل ها باعث شده امروزه استفاده از کنتور دیجیتال طرفداران بیشتری داشته باشد و تقریبا اکثر مردم از آن استفاده کنند.

کنتور دیجیتال

برعکس کنتورهای آنالوگ، کنتور دیجیتال دارای سه تعرفه هستند و در زمان های شبانه روز با سه تعرفه مختلف میزان مصرف را حساب می‌کند. این موضوع هزینه ‌های مصرفی شما را به شدت کمتر می کند.
1 9 1024x696 - چند واقعیت که شما درمورد تفکیک کنتور مشترک آب، برق و گاز نمی دانید

موارد مهم هنگام تفکیک آب و برق و گاز

تفکیک کنتور آب و برق و گاز در آپارتمان ها با توجه به هزینه و زمان اجرا دو مدل انجام می شود. برای استفاده از کنتور آب اصلی جداگانه یا استفاده از کنتور آب فرعی برای هر واحد در آپارتمان، باید به دفتر پیشخوان دولت بروید و کد پیگیری مورد نظر را دریافت کنید.

بعد از پرداخت کردن حق بازرسی مهندس ناظری برای نظارت کردن بر جریان تفکیک کنتورها معرفی می‌ شود.

برای اینکه کنتور مشترک آب و برق و گاز تفکیک شود، همه واحدها موظف هستند به صورت همزمان برای جداسازی اقدام کنند تا مساله حقوقی به وجود نیاید.

جداسازی کنتور مشترک برق در زمان مقایسه با آب یا گاز که به تغییر انشعاب های آب و گاز نیاز دارد و بسیار راحت تر از تفکیک کنتور آب و برق و گاز انجام می‌ شود. در بعضی از آپارتمان هایی که نیاز به تفکیک مصرف کننده‌ های برق از یک دیگر است از چند کنتور فرعی برق استفاده می کنند.
image 11 W600 - چند واقعیت که شما درمورد تفکیک کنتور مشترک آب، برق و گاز نمی دانید

کلام پایانی

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. همانطور که دیدید برای درخواست تفکیک انشعابات باید مواری را رعایت کنید که در مقاله به صورت مفصل در مورد آن توضیح دادیم. خوشحال می شوییم این مطلب را با دوستان خود به اشتراک گذاشته و نظرات یا تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

مجموعه املاک داران با عرضه فعالیت های وسیع در زمینه ساخت و ساز و خرید و فروش، بستر مناسبی را در حوزه املاک پدیدار کرده اند. این فعالیت ها شامل خرید و فروش آپارتمان در اصفهان، ثبت ملک به صورت رایگان، سرمایه گذاری، شراکت در ساخت و ساز، مشاوره حقوقی املاک، تهاتر، معامله پایا پای و غیره می شوند.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.